Projekty to efekt drugich polsko-brytyjskich warsztatów architektonicznych CPK. W pierwszych, które odbyły się pod koniec czerwca, wzięły udział pracownie: Zaha Hadid Architects, Foster+Partners, Chapman Taylor, Gimshaw, Benoy i Pascall+Watson. Tym razem zaprezentowały się KPF, Populous i Woods Bagot. Przy organizowaniu spotkań ze spółką Centralny Port Komunikacyjny współpracuje Ambasada Wielkiej Brytanii w Polsce.
Wszystkie projekty mają być inspiracją do stworzenia master planu lotniska, którego wykonanie będzie zlecone na początku 2020 roku. - Do końca października konsultujemy z partnerami branżowymi wymagania techniczne i operacyjne nowego lotniska. Naszym celem jest uzgodnienie założeń koncepcyjnych CPK z potrzebami przyszłych użytkowników - mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.
- Mamy nadzieję, że efekty pracy brytyjskich architektów będą przydatne spółce budującej nowe centralne lotnisko w Polsce - dodaje Lech Kaczanowski, dyrektor departamentu handlu międzynarodowego Ambasady Wielkiej Brytanii w Polsce.
Bursztyny w dachu
Biuro architektoniczne KPH wcześniej brało udział w planowaniu portów lotniczych w Abu Zabi, Amsterdamie i Seulu, zaliczanych do najbardziej funkcjonalnych lotnisk na świecie. Projekt opiera się na założeniu, że skoro ma to być port przesiadkowy, to odległości między centralną częścią budynku a najbardziej oddalonymi bramkami lotniskowymi nie mogą być zbyt duże. Dlatego zaproponowano terminale w kształcie trójkąta. Większy w ramach pierwszego etapu budowy CPK, a drugi, mniejszy, mający stanowić zalążek ewentualnej rozbudowy portu w przyszłości. - Trójkąt to piękny kształt, przywołujący na myśl splecione dłonie i kojarzący się z solidarnością tak bliską polskiej tożsamości - wyjaśnia pomysł swojej pracowni architekt Jens Hardvendel z KPF.