Spółka córka China Railway Corporation (CRC) - China Railway Corporation International analizuje projekt Rail Baltica - budowy szybkiej kolei między Tallinem, Rygą, Wilnem i dalej przez Warszawę do Berlina. Potwierdził to Stasis Dajlidko szef litewskich kolei Lietuvos gelezinkeliai.
- Chińczycy byli na Łotwie i Estonii i chcą do nas przyjechać. Przypuszczam, że mogą wziąć udział w przetargu na wykonanie odcinka trasy, a może mają jeszcze jakieś propozycje - cytuje portal Delfi.
Przedstawiciele chińskich kolei odwiedzą Wilno 5-11 stycznia. Mają zaproponować swoje usługi i inwestycji przy budowie trasy a także swoich - chińskich robotników, który by tory układali.
China Railway Corporation zarządza 5,7 tys. stacji i dziennie sprzedaje 4 mln biletów. W końcu listopada w Pekinie Chiny i Litwa podpisały 11 międzynarodowych umów gospodarczych w tym jest umowa China Merchants Group (CMG) z litewskimi kolejami na spedycję i utworzenie spółki logistycznej. Chińczycy będą też inwestować w Kłajpedzie m.in. w centrum logistyczne, port oraz firmę przeładunkową Klaipedos Smelte.
Uczestnicy projektu (w tym Polska i Finlandia) oczekują, że Unia sfinansuje 85 proc. kosztów budowy trasy, szacowanej na 3,7 mld euro do 5,2 mld euro (zależnie od wariantu). Litwa, Łotwa i Estonia w lutym 2015 r złożyły do Komisji Europejskiej wniosek o 620 mln euro na swoją część trasy kolejowej. Pieniądze chcą dostać z programu CEF (Connecting Europe Facility - Europejska Infrastruktura Transportowa).