Chińczycy na bałtyckich torach

Największy operator kolejowy Chin i świata zainteresował się projektem Rail Baltica i rozwaza udział w przetargach na budowę linii.

Publikacja: 01.01.2016 13:53

Chińczycy na bałtyckich torach

Foto: Fotorzepa, Dominik Pisarek Dominik Pisarek

Spółka córka China Railway Corporation (CRC) - China Railway Corporation International analizuje projekt Rail Baltica - budowy szybkiej kolei między Tallinem, Rygą, Wilnem i dalej przez Warszawę do Berlina. Potwierdził to Stasis Dajlidko szef litewskich kolei Lietuvos gelezinkeliai.

- Chińczycy byli na Łotwie i Estonii i chcą do nas przyjechać. Przypuszczam, że mogą wziąć udział w przetargu na wykonanie odcinka trasy, a może mają jeszcze jakieś propozycje - cytuje portal Delfi.

Przedstawiciele chińskich kolei odwiedzą Wilno 5-11 stycznia. Mają zaproponować swoje usługi i inwestycji przy budowie trasy a także swoich - chińskich robotników, który by tory układali.

China Railway Corporation zarządza 5,7 tys. stacji i dziennie sprzedaje 4 mln biletów. W końcu listopada w  Pekinie Chiny i Litwa podpisały 11 międzynarodowych umów gospodarczych w tym jest umowa China Merchants Group (CMG) z litewskimi kolejami na spedycję i utworzenie spółki logistycznej. Chińczycy będą też inwestować w Kłajpedzie m.in. w centrum logistyczne, port oraz firmę przeładunkową Klaipedos Smelte.

Uczestnicy projektu (w tym Polska i Finlandia) oczekują, że Unia sfinansuje 85 proc. kosztów budowy trasy, szacowanej na 3,7 mld euro do 5,2 mld euro (zależnie od wariantu). Litwa, Łotwa i Estonia w lutym 2015 r złożyły do Komisji Europejskiej wniosek o 620 mln euro na swoją część trasy kolejowej. Pieniądze chcą dostać z programu CEF (Connecting Europe Facility - Europejska Infrastruktura Transportowa).

Rail Baltica ma być gotowa do 2024 r i połączy Helsinki, Rygę, Kowno, Wilno i Warszawę z Berlinem. Da to republikom nadbałtyckim bezpośrednie połączenie kolejowe z Zachodem. Zwiększy ruch towarowy w tamtym kierunku. Litwa w tym roku zamierza zakończyć modernizację odcinka od granicy z Polską do Kowna.

Częścią trasy ma być tunel pod Zatoką Fińską, z Finlandii do Estonii. Inwestycja nie wchodzi w kosztorys Rail Baltic, ale władze Helsinek naciskają na przyśpieszenie prac. Zdaniem helsińskich radnych obecna sytuacja gospodarcza w regionie sprzyja inwestycji, pomimo, że jej koszt jest szacowany na 9-13 mld euro, z czego połowę miały stanowić środki unijne i budżetowe obu państw a resztę kredyty komercyjne na 35-40 lat.

Spółka córka China Railway Corporation (CRC) - China Railway Corporation International analizuje projekt Rail Baltica - budowy szybkiej kolei między Tallinem, Rygą, Wilnem i dalej przez Warszawę do Berlina. Potwierdził to Stasis Dajlidko szef litewskich kolei Lietuvos gelezinkeliai.

- Chińczycy byli na Łotwie i Estonii i chcą do nas przyjechać. Przypuszczam, że mogą wziąć udział w przetargu na wykonanie odcinka trasy, a może mają jeszcze jakieś propozycje - cytuje portal Delfi.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach