Reklama

Chińczycy na bałtyckich torach

Największy operator kolejowy Chin i świata zainteresował się projektem Rail Baltica i rozwaza udział w przetargach na budowę linii.

Publikacja: 01.01.2016 13:53

Chińczycy na bałtyckich torach

Foto: Fotorzepa, Dominik Pisarek Dominik Pisarek

Spółka córka China Railway Corporation (CRC) - China Railway Corporation International analizuje projekt Rail Baltica - budowy szybkiej kolei między Tallinem, Rygą, Wilnem i dalej przez Warszawę do Berlina. Potwierdził to Stasis Dajlidko szef litewskich kolei Lietuvos gelezinkeliai.

- Chińczycy byli na Łotwie i Estonii i chcą do nas przyjechać. Przypuszczam, że mogą wziąć udział w przetargu na wykonanie odcinka trasy, a może mają jeszcze jakieś propozycje - cytuje portal Delfi.

Przedstawiciele chińskich kolei odwiedzą Wilno 5-11 stycznia. Mają zaproponować swoje usługi i inwestycji przy budowie trasy a także swoich - chińskich robotników, który by tory układali.

China Railway Corporation zarządza 5,7 tys. stacji i dziennie sprzedaje 4 mln biletów. W końcu listopada w  Pekinie Chiny i Litwa podpisały 11 międzynarodowych umów gospodarczych w tym jest umowa China Merchants Group (CMG) z litewskimi kolejami na spedycję i utworzenie spółki logistycznej. Chińczycy będą też inwestować w Kłajpedzie m.in. w centrum logistyczne, port oraz firmę przeładunkową Klaipedos Smelte.

Uczestnicy projektu (w tym Polska i Finlandia) oczekują, że Unia sfinansuje 85 proc. kosztów budowy trasy, szacowanej na 3,7 mld euro do 5,2 mld euro (zależnie od wariantu). Litwa, Łotwa i Estonia w lutym 2015 r złożyły do Komisji Europejskiej wniosek o 620 mln euro na swoją część trasy kolejowej. Pieniądze chcą dostać z programu CEF (Connecting Europe Facility - Europejska Infrastruktura Transportowa).

Reklama
Reklama

Rail Baltica ma być gotowa do 2024 r i połączy Helsinki, Rygę, Kowno, Wilno i Warszawę z Berlinem. Da to republikom nadbałtyckim bezpośrednie połączenie kolejowe z Zachodem. Zwiększy ruch towarowy w tamtym kierunku. Litwa w tym roku zamierza zakończyć modernizację odcinka od granicy z Polską do Kowna.

Częścią trasy ma być tunel pod Zatoką Fińską, z Finlandii do Estonii. Inwestycja nie wchodzi w kosztorys Rail Baltic, ale władze Helsinek naciskają na przyśpieszenie prac. Zdaniem helsińskich radnych obecna sytuacja gospodarcza w regionie sprzyja inwestycji, pomimo, że jej koszt jest szacowany na 9-13 mld euro, z czego połowę miały stanowić środki unijne i budżetowe obu państw a resztę kredyty komercyjne na 35-40 lat.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama