Reklama

Linie lotnicze spokojne mimo skromnego dorobku Singapuru 2016

Wartość kontraktów zawartych podczas salonu lotniczego w Singapurze (16-21 lutego) nie była imponująca, ale podczas imprezy organizowanej co 2 lata panował optymizm co do perspektyw wzrostu w regionie

Publikacja: 20.02.2016 13:30

Linie lotnicze spokojne mimo skromnego dorobku Singapuru 2016

Foto: Bloomberg

W imprezie na lotnisku Changi, na 5 miesięcy przed salonem w lipcu w Farnborough pokazano ponad 60 samolotów cywilnych, dyspozycyjnych, wojskowych i eksperymentalnych, najwięcej w historii tego salonu. Zakupy czy zamówienia nie równają się poziomem z Le Bourget czy Farnborough, ale gospodarcze znaczenie ten imprezy jest ogromne dla lotnictwa cywilnego i przemysłu zbrojeniowego Azji-Pacyfiku. W 2014 r. wartość zamówień i transakcji wynosiła ponad 32 mld dolarów, o 3 proc. więcej niż 2 lata wcześniej, w tym roku spodziewano się mniej z powodu krążących pogłosek o nadchodzącym spowolnieniu w branży lotniczej.

- Niektórzy mówią, że znajdujemy się w środku bańki spekulacyjnej — stwierdził szef pionu sprzedaży w Airbusie, John Leahy. — W rzeczywistości moim jedynym powodem do zmartwienia jest, że nie będę w stanie dostarczyć samolotów zamówionych przez naszych klientów.

Airbus i Boeing mają istotnie pękate portfele zamówień i mimo gorszej sprzedaży w ubiegłym roku zachowują optymizm, bo czeka ich dostawa dużej liczby samolotów — stwierdził Leahy. Prezes Boeinga David Muilenburg też zgadza się, że obawy o nadciągającym kryzysie są bezpodstawne. Powiedział, że popyt na samoloty będzie rosnąć szybciej od wzrostu gospodarczego, bo dochody i urbanizacja w Azji będą nadal postępować.

Azja światowym ośrodkiem lotnictwa

Szef działu handlowego i strategii Embraera, John Slattery potwierdził to stwierdzając, że popyt na nowe samoloty regionalne w Azji-Pacyfiku zwiększy się do 2020 r. do 6350 sztuk. Większość tego wzrostu przypadnie na Chiny, gdzie rozwój miast i zwiększanie się klasy średniej będzie wymagać większej infrastruktury lotniczej.

Do 2025 r. powstanie w Chanach 200 mega-miast — stwierdził podczas Asia Business Forum dyrektor generalny ośrodka naprawczo-serwisowego Ameco Beijing, Andreas Meisel. — Każde z nich będzie potrzebować połączeń lotniczych i kolejowych, a te potrzeby muszą być właściwie uwzględnione przez producentów samolotów i rząd Chin.

Reklama
Reklama

Azja staje się powoli lotniczym epicentrum świata. Przewoźnicy rozkładowi i tanie linie wprowadzają nowe trasy, rośnie popyt na przewozy, producenci samolotów i firmy serwisowo-naprawcze inwestują dużo w tym regionie. Airbus ma już zakład końcowego montażu A320 w Tiencinie, Boeing produkuje zasadnicze elementy w kilku miejscach w Azji, zamierza uruchomić w Chinach ośrodek prac wykończeniowych przy B737.

Brazylijski Embraer również dostrzega szansę w Azji. — Co czwarty samolot Embraera będzie trafiać do regionu w ciągu 10 lat — stwierdził wiceprezes ds. Azji-Pacyfiku, Mark Dunnachie. — W 2015 r. sprzedaliśmy 176 sztuk, a dostarczyliśmy ponad 100, mamy 60 proc. udziału w segmencie odrzutowców regionalnych. Embraer zamierza unowocześnić obecny model dla tanich linii w Azji. — Kluczem rozwoju transportu w regionie są bezpośrednie połączenia. Teraz udający się z punktu A do C muszą przebyć przez punkt B — wyjaśnił. — To nie jest praktyczne rozwiązanie dla podróżnego. Bezpośrednie połączenie jest konieczne, Embraer zapewni je — dodał.

Oszczędne samoloty oczywistością

Spadek cen ropy osłabił perspektywy sprzedaży nowych, oszczędnych samolotów, co potwierdziło się w Dubaju i teraz w Singapurze. Linie chciały mieć takie maszyny, gdy ropa kosztowała ponad 90 dolarów — uważa Vinay Bhaskara z „Airways Magazine". — B737 MAX i A320neo zapewniają oszczędność kosztów operacyjnych do 8 proc. (ok. 3 dolary na galon, 3,8 l paliwa). Przy obecnych cenach paliw linie patrzą bardziej na ceny biletów i wykorzystanie kapitału niż na możliwość oszczędzania — dodał. Czyli oszczędne samoloty przestały być czymś koniecznym, a raczej czymś co dobrze mieć.

To znalazco odbicie w zamówieniach. Boeing ogłosił o sprzedaniu prywatnej chińskiej linii Okay Airways 12 B737 MAX (ośmiu -8, dziewięciu -9 i jednego -900ER). Airbus sprzedał Philippine Airlines sześć A350-900 o wartości 1,8 mld dolarów, a nie wymienionemu z nazwy klientowi 12 A330-900neo. Łączna liczba tych ostatnich wzrosła do 186. Mitsubishi Regional Jets podpisał list intencyjny z Aerolease Aviation z Miami na 10 maszyn regionalnych i opcję na 10 dalszych. Aviation PLC z Singapuru zamówiła pięć ATR 72-600 o wartości 130 mln dolarów.

Kanadyjski Bombardier ogłosił o wejściu do eksploatacji w 2018 r. samolotu turbośmigłowego Q400 na 90 miejsc. Także o liście intencyjnym z Air Canada nas 75 nowych regionalnych CS300 (45 kupno, opcja na 35 z parwę zamiany na mniejsze CS100). To pierwsze zamówienie tych samolotów od września 2014.

Rolls-Royce podał, że nowa wersja silnika Trent XWB, dająca oszczędność paliwa 1 proc. znajdzie się w samolotach A350 Singapore Airlines. Dostawa pierwszego nastąpi w 2019 r. A350-900 będzie latać bez lądowania do Los Angeles i Nowego Jorku (najdłuższy lot na świecie); SIA zawiesiła te loty w listopadzie 2013.

Reklama
Reklama

Podczas salonu prezes Qatar Airways, Akbar al-Baker ogłosił, że będzie dochodzić odszkodowania od Airbusa za silniki Pratt & Whitney z problemami, choć nie ma zastrzeżeń do producenta samolotów.

W Singapurze panowało poczucie, że sektor lotniczy w regionie ma się dobrze, jasna przyszłość czeka nie tylko przewoźników, ale też producentów i firmy serwisowo-naprawcze. Reraz specjaliści patrzą na Farnborough, gdzie spodziewają się ogłoszenia przez Boeinga programu produkcji samolotu w średnim segmencie rynku, a przez Airbusa decyzji o większej wersji A350.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama