Linie lotnicze spokojne mimo skromnego dorobku Singapuru 2016

Wartość kontraktów zawartych podczas salonu lotniczego w Singapurze (16-21 lutego) nie była imponująca, ale podczas imprezy organizowanej co 2 lata panował optymizm co do perspektyw wzrostu w regionie

Publikacja: 20.02.2016 13:30

Linie lotnicze spokojne mimo skromnego dorobku Singapuru 2016

Foto: Bloomberg

W imprezie na lotnisku Changi, na 5 miesięcy przed salonem w lipcu w Farnborough pokazano ponad 60 samolotów cywilnych, dyspozycyjnych, wojskowych i eksperymentalnych, najwięcej w historii tego salonu. Zakupy czy zamówienia nie równają się poziomem z Le Bourget czy Farnborough, ale gospodarcze znaczenie ten imprezy jest ogromne dla lotnictwa cywilnego i przemysłu zbrojeniowego Azji-Pacyfiku. W 2014 r. wartość zamówień i transakcji wynosiła ponad 32 mld dolarów, o 3 proc. więcej niż 2 lata wcześniej, w tym roku spodziewano się mniej z powodu krążących pogłosek o nadchodzącym spowolnieniu w branży lotniczej.

- Niektórzy mówią, że znajdujemy się w środku bańki spekulacyjnej — stwierdził szef pionu sprzedaży w Airbusie, John Leahy. — W rzeczywistości moim jedynym powodem do zmartwienia jest, że nie będę w stanie dostarczyć samolotów zamówionych przez naszych klientów.

Airbus i Boeing mają istotnie pękate portfele zamówień i mimo gorszej sprzedaży w ubiegłym roku zachowują optymizm, bo czeka ich dostawa dużej liczby samolotów — stwierdził Leahy. Prezes Boeinga David Muilenburg też zgadza się, że obawy o nadciągającym kryzysie są bezpodstawne. Powiedział, że popyt na samoloty będzie rosnąć szybciej od wzrostu gospodarczego, bo dochody i urbanizacja w Azji będą nadal postępować.

Azja światowym ośrodkiem lotnictwa

Szef działu handlowego i strategii Embraera, John Slattery potwierdził to stwierdzając, że popyt na nowe samoloty regionalne w Azji-Pacyfiku zwiększy się do 2020 r. do 6350 sztuk. Większość tego wzrostu przypadnie na Chiny, gdzie rozwój miast i zwiększanie się klasy średniej będzie wymagać większej infrastruktury lotniczej.

Do 2025 r. powstanie w Chanach 200 mega-miast — stwierdził podczas Asia Business Forum dyrektor generalny ośrodka naprawczo-serwisowego Ameco Beijing, Andreas Meisel. — Każde z nich będzie potrzebować połączeń lotniczych i kolejowych, a te potrzeby muszą być właściwie uwzględnione przez producentów samolotów i rząd Chin.

Azja staje się powoli lotniczym epicentrum świata. Przewoźnicy rozkładowi i tanie linie wprowadzają nowe trasy, rośnie popyt na przewozy, producenci samolotów i firmy serwisowo-naprawcze inwestują dużo w tym regionie. Airbus ma już zakład końcowego montażu A320 w Tiencinie, Boeing produkuje zasadnicze elementy w kilku miejscach w Azji, zamierza uruchomić w Chinach ośrodek prac wykończeniowych przy B737.

Brazylijski Embraer również dostrzega szansę w Azji. — Co czwarty samolot Embraera będzie trafiać do regionu w ciągu 10 lat — stwierdził wiceprezes ds. Azji-Pacyfiku, Mark Dunnachie. — W 2015 r. sprzedaliśmy 176 sztuk, a dostarczyliśmy ponad 100, mamy 60 proc. udziału w segmencie odrzutowców regionalnych. Embraer zamierza unowocześnić obecny model dla tanich linii w Azji. — Kluczem rozwoju transportu w regionie są bezpośrednie połączenia. Teraz udający się z punktu A do C muszą przebyć przez punkt B — wyjaśnił. — To nie jest praktyczne rozwiązanie dla podróżnego. Bezpośrednie połączenie jest konieczne, Embraer zapewni je — dodał.

Oszczędne samoloty oczywistością

Spadek cen ropy osłabił perspektywy sprzedaży nowych, oszczędnych samolotów, co potwierdziło się w Dubaju i teraz w Singapurze. Linie chciały mieć takie maszyny, gdy ropa kosztowała ponad 90 dolarów — uważa Vinay Bhaskara z „Airways Magazine". — B737 MAX i A320neo zapewniają oszczędność kosztów operacyjnych do 8 proc. (ok. 3 dolary na galon, 3,8 l paliwa). Przy obecnych cenach paliw linie patrzą bardziej na ceny biletów i wykorzystanie kapitału niż na możliwość oszczędzania — dodał. Czyli oszczędne samoloty przestały być czymś koniecznym, a raczej czymś co dobrze mieć.

To znalazco odbicie w zamówieniach. Boeing ogłosił o sprzedaniu prywatnej chińskiej linii Okay Airways 12 B737 MAX (ośmiu -8, dziewięciu -9 i jednego -900ER). Airbus sprzedał Philippine Airlines sześć A350-900 o wartości 1,8 mld dolarów, a nie wymienionemu z nazwy klientowi 12 A330-900neo. Łączna liczba tych ostatnich wzrosła do 186. Mitsubishi Regional Jets podpisał list intencyjny z Aerolease Aviation z Miami na 10 maszyn regionalnych i opcję na 10 dalszych. Aviation PLC z Singapuru zamówiła pięć ATR 72-600 o wartości 130 mln dolarów.

Kanadyjski Bombardier ogłosił o wejściu do eksploatacji w 2018 r. samolotu turbośmigłowego Q400 na 90 miejsc. Także o liście intencyjnym z Air Canada nas 75 nowych regionalnych CS300 (45 kupno, opcja na 35 z parwę zamiany na mniejsze CS100). To pierwsze zamówienie tych samolotów od września 2014.

Rolls-Royce podał, że nowa wersja silnika Trent XWB, dająca oszczędność paliwa 1 proc. znajdzie się w samolotach A350 Singapore Airlines. Dostawa pierwszego nastąpi w 2019 r. A350-900 będzie latać bez lądowania do Los Angeles i Nowego Jorku (najdłuższy lot na świecie); SIA zawiesiła te loty w listopadzie 2013.

Podczas salonu prezes Qatar Airways, Akbar al-Baker ogłosił, że będzie dochodzić odszkodowania od Airbusa za silniki Pratt & Whitney z problemami, choć nie ma zastrzeżeń do producenta samolotów.

W Singapurze panowało poczucie, że sektor lotniczy w regionie ma się dobrze, jasna przyszłość czeka nie tylko przewoźników, ale też producentów i firmy serwisowo-naprawcze. Reraz specjaliści patrzą na Farnborough, gdzie spodziewają się ogłoszenia przez Boeinga programu produkcji samolotu w średnim segmencie rynku, a przez Airbusa decyzji o większej wersji A350.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach