Inwestycje: Ponad 7 mld zł na kolejowe połączenia z zagranicą

Inwestycje mają poprawić konkurencyjność kolei wobec szybszych i tańszych TIR-ów.

Aktualizacja: 20.09.2016 13:53 Publikacja: 19.09.2016 19:46

Foto: 123RF

PKP zainwestują ponad 3 mld zł w poprawę połączeń transgranicznych na wschodzie i zachodzie Polski. Pozwoli to zwielokrotnić liczbę przekraczających granicę pociągów i skrócić czas jazdy. Kolejne 4 mld zł zostaną wydane na polepszenie dostępu do portów, co ma ułatwić eksport i zwiększyć międzynarodowy tranzyt towarowy na kierunku północ–południe.

Według zarządzającej infrastrukturą spółki PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) poprawi to konkurencyjność kolei wobec tańszych i znacznie szybszych TIR-ów.

Na granicy zachodniej już w grudniu ma być uruchomione nowe połączenie pomiędzy Polską a Niemcami przez Nysę Łużycką. Pociągi pojadą po nowym moście granicznym na odcinku Bielawa Dolna–Horka. Będzie to najkrótszy przejazd pomiędzy Wrocławiem a Lipskiem i Berlinem.

Przez most krócej

Po przeprawie wybudowanej za 23 mln zł będzie przejeżdżać dziennie ponad 150 pociągów towarowych oraz składy pasażerskie. Inwestycję uzupełni prowadzona po stronie niemieckiej rozbudowa linii od Knappenrode przez Horkę do granicy z Polską.

Na wschodzie PLK będą poprawiać połączenia z Ukrainą. Już został zakończony przetarg na projekt i przebudowę stacji Medyka: na przełomie października i listopada ma być podpisana warta ponad 51 mln zł umowa z firmą ZUE. Zaplanowano m.in. wymianę torów i przedłużenie stacji dla przyjmowania dłuższych pociągów i skrócenia odpraw. Przebudowane będzie także siedem odcinków linii dojazdowych do terminali przeładunkowych. To strategiczna inwestycja z uwagi na położenie Medyki na europejskim korytarzu transportowym Niemcy–Polska–Ukraina. Do końca unijnej perspektywy wydatki wzrosną do ponad 100 mln zł.

W listopadzie PLK rozpoczną starania o unijne dofinansowanie wartej 2,5 mld zł modernizacji linii E75 od Białegostoku przez Suwałki do granicy z Litwą w Trakiszkach. To część międzynarodowego szlaku kolejowego Rail Baltica. Jeszcze przed końcem tego roku ma być gotowe tzw. studium wykonalności trasy.

Kolejne inwestycje w poprawę połączeń z zagranicą realizowane są przy granicy z Białorusią. Ok. 600 mln zł będzie kosztować modernizacja linii kolejowej od Białegostoku przez Sokółkę do Kuźnicy Białostockiej. Do tego dojdzie warta 31 mln zł modernizacja torów w rejonie przejść granicznych, w tym szerokiego toru w Kuźnicy Białostockiej oraz Siemianówce. Pozwoli na przeładowywanie cięższych pociągów po polskiej stronie.

– Projekty realizowane na wschodniej granicy przyczynią się do wzrostu wymiany towarowej. A dzięki temu zwiększą się możliwości rozwoju gospodarczego w Polsce wschodniej – mówi „Rzeczpospolitej" Ireneusz Merchel, prezes PLK. Z poprawy połączeń kolejowych w kierunku granicy zadowolone są także władze regionu. – Inwestycje wpłyną na polepszenie transgranicznego ruchu pociągów pomiędzy Polską a wschodnimi sąsiadami – twierdzi Bohdan Paszkowski, wojewoda podlaski.

Miliardy na porty

Międzynarodowy transport towarów usprawnią także rozpoczynane inwestycje mające ułatwić dostęp do bałtyckich portów. W końcu sierpnia kolej ogłosiła wart 600 mln zł przetarg na poprawę skomunikowania z portami w Szczecinie i Świnoujściu. Efektem planowanej na lata 2017–2020 przebudowy będzie zwiększenie przepustowości linii i skrócenie czasu transportu. Polepszony będzie także dojazd pociągów do portów w Gdańsku i Gdyni. Na te inwestycje liczą nie tylko PKP: – Pozwolą nam w pełni wykorzystać potencjał – mówi Mirosław Łosiński, dyrektor ds. operacyjnych Lotos Kolej. Na razie usprawniono dojazd do Gdańska: we wrześniu uruchomiony został drugi tor na nowym moście przez martwą Wisłę, który sześciokrotnie zwiększy ilość składów. Jest on częścią przebudowy linii z Pruszcza Gdańskiego wartej 370 mln zł. Natomiast modernizacja tras do Gdyni zostanie zrealizowana później (w 2022 roku) i pochłonie ok. 1,6 mld zł.

Inwestycje mają być realizowane w ramach Krajowego Programu Kolejowego, zakładającego nakłady na poziomie 66 mld zł. Jak dotąd realizacja planów jest opóźniona o dwa i pół roku. Jeśli kolej nie przyspieszy przetargów, część planowanych inwestycji transgranicznych może stanąć wskutek wstrzymania unijnego wsparcia.

Mało czasu na przygotowanie robót

Kolej chce przyspieszyć modernizację torów dzięki szybciej uzyskiwanym decyzjom środowiskowym. Ma w tym pomóc podpisana umowa na dokumentację środowiskową dla projektów inwestycyjnych perspektywy 2014–2020. Zakłada powstanie wartej ponad 11 mln zł dokumentacji dla kilkudziesięciu przedsięwzięć związanych z przebudową linii. PLK ma przed sobą jednak bardzo trudne zadanie: po zmodyfikowaniu w lipcu Krajowego Programu Kolejowego spółka dopiero rusza z przetargami. To sprawia, że prace na torach zaczną się nie wcześniej niż w 2018 r., a więc w piątym roku perspektywy 2014–2020. W dodatku może być kłopot z samym przygotowaniem nowych inwestycji. Rynek projektantów jest słaby, bo część pozamykała działalność. Brakuje zwłaszcza dużych jednostek, mogących koordynować działalność mniejszych biur przy realizacji dużych i skomplikowanych przedsięwzięć.

Transport
Donald Tusk zapowiada program „Polskie morze”. Na Bałtyku ma być bezpieczniej
Transport
NATO nie pojedzie koleją. Rail Baltica poważnie opóźniona
Transport
Pilot wywołał pożar w samolocie British Airways, bo pomylił lewą rękę z prawą
Transport
Wojna lotnicza? Bruksela grozi cłami Boeingowi
Transport
Uber ma kłopoty. Wyniki rozczarowały, najniższy wzrost od czasów pandemii