Z LOT-u do Kenya Airways

Były dwukrotny prezes Polskich Linii Lotniczych LOT, Sebastian Mikosz, został szefem afrykańskich linii Kenya Airways. Stanowisko obejmie 1 czerwca 2017.

Aktualizacja: 05.05.2017 10:23 Publikacja: 05.05.2017 09:05

Sebastian Mikosz

Sebastian Mikosz

Foto: materiały prasowe

Mikosz został wybrany spośród kilkunastu kandydatów, których znalazła firma „łowców głów" Spencer Stuart. Na stanowisku szefa kenijskiego przewoźnika, kiedyś najlepszej linii afrykańskiej, zastąpi Mbuvi Ngundze. W komunikacie, jaki wydał szef rady nadzorczej Kenya Airways (KQ), Michael Joseph, podkreśla się, że polski menedżer ma ponad 20-letnie doświadczenie tak w sektorze publicznym, jak i w firmach prywatnych, oraz jest absolwentem prestiżowej paryskiej wyższej uczelni Instytutu Studiów Politycznych (Sciences Po Paris). Jako dodatkowy atut, oprócz udanej restrukturyzacji LOT-u, podkreśla się również, że ostatnio był prezesem eSky, największej firmy w Europie Środkowej zajmującej się sprzedażą biletów lotniczych.

Poprzednik Polaka był szefem kenijskiego przewoźnika przez dwa lata i od marca 2017 r. miał przejść na emeryturę, ale pod naciskami właścicieli rezygnację złożył już w listopadzie 2016. Rada nadzorcza, w której także doszło do zmian personalnych, miała do niego pretensje, o straty wynikające z błędów w zarządzaniu.

Sebastian Mikosz nie będzie miał łatwego zadania. KQ wymaga głębokiej restrukturyzacji, w której na razie pomaga amerykański bank inwestycyjny PJT Partners. Linia jest zadłużona, dług musi być zrestrukturyzowany, niezbędne są także nowe fundusze.

Podstawę floty afrykańskiego przewoźnika stanowią Boeingi i Embraery - maszyny takie, jakie posiadał LOT w czasie kadencji Mikosza. Linia została założona w 1977 roku i do 1996  była własnością państwa, a największym udziałowcem stał się wtedy holenderski KLM. Dzisiaj jest 4., co do wielkości przewoźnikiem w Afryce, po South African Airways, EgyptAir i Ethiopian Airways, ma 33 samoloty, obsługuje 50 tras i jest członkiem sojuszu SkyTeam, gdzie liderami są Air France i KLM.

Największy pakiet akcjo posiadają w niej kenijscy udziałowcy (30,94 proc.), KLM(26 proc.), rząd Kenii (14,2 proc.), inwestorzy instytucjonalni z zagranicy (4,47 proc.) i  zagraniczni inwestorzy indywidualni (1,39 proc.).

KQ jest właścicielem tanzańskiej Precision Air i zatrudnia 2048 pracowników, czyli w strukturach jest przewoźnikiem bardzo podobnym do LOT-u, w czasach gdy Mikosz obejmował stanowisko prezesa.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach