Zmodernizują kolej na Warmii i Mazurach

Ponad ćwierć miliarda złotych będzie kosztować przebudowa linii klejowej na trasie Działdowo – Olsztyn.

Publikacja: 18.09.2017 20:10

Zmodernizują kolej na Warmii i Mazurach

Foto: Fotorzepa/Bartek Sadowski

Pojawią się dwa nowe przystanki, skróci się czas podróży, zwiększy się dostępność do kolei dla mieszkańców regonu i turystów. Inwestycja usprawni także przewóz towarów w regionie i wywóz ładunków w kierunku portów, a zarazem wpisze się w planowaną przez miasto rozbudowę kolei aglomeracyjnej. W poniedziałek 18 września zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) podpisała umowę na realizację inwestycji.

Jest warta 267 milionów złotych i będzie finansowana w ramach programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Pieniądze z UE dofinansują przedsięwzięcie w 85 procentach. Będzie ono realizowane w latach 2017-2019 w formule „projektuj i buduj" przez spółkę Torpol.

Modernizacja torów, przejazdów kolejowo-drogowych, wymiana urządzeń sterowania ruchem a także przebudowa mostów i wiaduktów leżących na 83-kilometrowej trasie pozwoli na skrócenie czasu podróży o przeszło kwadrans. Po zakończeni prac pociągi będą mogły kursować z prędkością 120 kilometrów na godzinę.

Jak informują PLK, przebudowanych zostanie łącznie 13 peronów na stacjach i przystankach Waplewo, Nidzica, Olsztynek oraz Gągławki. Dwa nowe przystanki powstaną w Olsztynie – Olsztyn Dajtki i Olsztyn Śródmieście. Zaplanowano na nich montaż wiat, ławek, tablic informacyjnych oraz oświetlenia. ostaną dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych. – Budowa przystanku w bezpośrednim sąsiedztwie dzielnicy Dajtki to pierwszy krok do bezpośredniego skomunikowania koleją centrum stolicy województwa z miastami i gminami leżącymi po stronie południowej i zachodniej Olsztyna – mówi Artur Chojecki, wojewoda warmińsko-mazurski.

Inwestycja na trasie Działdowo-Olsztyn to jedno z wielu przedsięwzięć w województwie warmińsko-mazurskim, które jest realizowane w ramach Krajowego Programu Kolejowego (KPK). Na liście podstawowej KPK znalazły się projekty o wartości półtora miliarda złotych. Prace będą prowadzone m.in. na liniach: Ełk - Korsze, Działdowo - Olsztyn, Ełk – Szczytno i Gutkowo - Braniewo.

Do najważniejszych przedsięwzięć będzie należała modernizacja linii nr 38 na odcinku Ełk – Korsze. Zostanie przeprowadzona w latach 2020-2023 nakładem 578,5 mln zł. Projekt będzie finansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jego kluczowym elementem stanie się elektryfikacja linii, która umożliwi skrócenie czasu przejazdu na odcinku Korsze – Ełk z 1 godziny i 36 minut do godziny i 4 minut. Natomiast czas podróży w relacji Olsztyn – Korsze – Ełk ma zostać zredukowany z 2 godzin i 24 minut do godziny i 47 minut. Plan zakłada, że po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością 120 kilometrów na godzinę, natomiast towarowe – 100 km/godz.

Na liście rezerwowej znalazły się inwestycje za 750 mln zł na trasach Białystok – Suwałki – Trakiszki oraz Olsztyn – Gutkowo. Tę pierwsza podzielono na dwa etapy: pierwszy, obejmujący trasę pomiędzy Białymstokiem i Ełkiem, ma być realizowany w latach 2020-2023. Odcinek od Ełku do Trakiszek czeka na ogłoszenie przetargu dotyczącego opracowania studium wykonalności. Pozwoli ono określić zakres przyszłych robót.

Natomiast na linii nr 220 Olsztyn – Gutkowo koszt prac wyniesie 21 mln zł. Projekt przewiduje m.in. budowę peronów w olsztyńskiej dzielnicy Redykajny oraz wybudowanie przejścia podziemnego w obrębie skrzyżowania ul. Jeziornej z linią kolejową.

Transport
Przyczyny katastrofy nieznane. Nowe kłopoty prezesa Boeinga
Transport
Po ataku Izraela na Iran. Wstrzymane loty do Izraela, Iranu, Libanu i Jordanii
Transport
Szybko przybywa bardzo starych aut
Transport
Boeing już wychodził z kłopotów. Katastrofa w Indiach to zmieniła
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Transport
To pierwsza w historii katastrofa Dreamlinera. B787 spadł w Indiach