Smutna historia rozpadu pewnego związku

To film dla tych widzów, którzy nad sensacyjną akcję przedkładają prawdę psychologiczną i obserwacje obyczajowe. W klimacie i poetyce zbliżony do dokonań francuskiej Nowej Fali z lat 60. ubiegłego wieku

Publikacja: 06.08.2009 16:39

Tytuł nawiązuje do wydanej w 1928 r. (sfilmowanej w 1961) powieści André Maurois, poświęconej niemożności osiągnięcia przez dwoje ludzi tego samego napięcia uczuciowego jednocześnie.

Obserwujemy historię rozpadu związku Isy, czterdziestoparoletniego pracownika naukowego na uniwersytecie w Stambule, mającego problemy z napisaniem doktoratu, i Bahar, kobiety znacznie od niego młodszej, pracującej jako kostiumolog w ekipie podrzędnego telewizyjnego serialu. Poznajemy ich na ostatnich wspólnych wakacjach nad morzem, a z gestów, spojrzeń, pozornie nieznaczących zachowań wyłania się obraz dogaszania ich związku.

Zewnętrzną poprawność nieprzysłaniającą narastającej obcości, zaniku przywiązania i wzajemnego szacunku ostatecznie eliminuje huśtawka nastrojów od obojętności po histerię. Nie znamy przeszłości tej pary, nie dowiemy się o przyczynach obopólnej oziębłości. Wiemy tylko, że kryzys nie zaczął się wczoraj. Mężczyzna pierwszy zdobywa się na odwagę, by naruszyć status quo. Proponuje rozstanie na pewien czas. „Możemy się nadal przyjaźnić, chodzić razem do kina i restauracji. Chcesz? – Nie” – usłyszy w odpowiedzi.

Reżyser i scenarzysta Nuri Bilge Ceylan (także odtwórca roli Isy, Bahran zagrała jego żona) ma niewątpliwy talent. Filmując nieskomplikowaną fabułę, przy użyciu minimum słów, za to ukazując maksymalne, choć głęboko skrywane emocje bohaterów, pokazuje, co dziś bardzo rzadkie, że kino to ciągle jeszcze przede wszystkim sztuka obrazu.

Wtorek | Klimaty

22.40 | Canal+ | Melodramat Turcja, Francja 2006

Tytuł nawiązuje do wydanej w 1928 r. (sfilmowanej w 1961) powieści André Maurois, poświęconej niemożności osiągnięcia przez dwoje ludzi tego samego napięcia uczuciowego jednocześnie.

Obserwujemy historię rozpadu związku Isy, czterdziestoparoletniego pracownika naukowego na uniwersytecie w Stambule, mającego problemy z napisaniem doktoratu, i Bahar, kobiety znacznie od niego młodszej, pracującej jako kostiumolog w ekipie podrzędnego telewizyjnego serialu. Poznajemy ich na ostatnich wspólnych wakacjach nad morzem, a z gestów, spojrzeń, pozornie nieznaczących zachowań wyłania się obraz dogaszania ich związku.

Telewizja
„The Last of Us” bije rekord w Ameryce, a zagrożenie rośnie
Telewizja
„Duduś”, który skomponowała muzykę „Stawki większej niż życie” i „Czterdziestolatka”
Telewizja
Agata Kulesza w akcji: TVP VOD na podium za Netflixem, Teatr TV podwoił oglądalność
Telewizja
Teatr TV i XIII księga „Pana Tadeusza" napisana przez Fredrę
Telewizja
Teatr TV odbił się od dna. Powoli odzyskuje widownię i artystów