Koronawirus wzmocnił stacje newsowe

O średnio ponad 2 procent udziałów w rynku zyskiwały kanały informacyjne po ogłoszeniu pandemii.

Aktualizacja: 06.06.2020 16:56 Publikacja: 04.06.2020 19:41

Koronawirus wzmocnił stacje newsowe

Foto: Fotorzepa/ Jerzy Dudek

W grupie 16–49 lat liderem jest TVN, ale najwięcej widzów zyskał Polsat News. Wzrosła rola portali internetowych, a widzowie w obliczu największego zagrożenia koronawirusem i wprowadzanych obostrzeń, a więc w okresie marzec–kwiecień, znacznie częściej niż w analogicznym okresie 2019 r. wybierali stacje newsowe. W marcu najczęściej oglądany pośród nich TVN 24 w grupie wiekowej 16–49 zanotował skok z 2,31 do 4,83 proc. udziału w rynku. Drugie TVP Info z 1,20 do 3,65 proc., zaś Polsat News z 0,54 do 2,49 proc. W kwietniu w tej samej grupie wiekowej liderem był TVN 24 (3,88 proc.), drugie TVP Info (3,06 proc.), trzeci Polsat News (2,23 proc.). Dane za Nielsen Audience Measurement.

Rekordowe „Wydarzenia"

– Kluczem do wzrostu było oczekiwanie na pandemię, wszyscy bowiem wiedzieli, że wcześniej czy później wybuchnie również u nas. Dało o sobie znać poczucie niepewności i próba jego zredukowania – komentuje medioznawca Jacek Wasilewski z UW. – Kanały informacyjne stały się też ważnym źródłem informacji na temat obostrzeń sanitarnych w kolejnych sferach życia.

Z kolei cały kwiecień to śledzenie walki z pandemią.

Właśnie w kanałach informacyjnych były na bieżąco podawane liczby nowych zakażeń, chorych i zmarłych, a także ozdrowieńców - mówi Jacek Wasilewski. - Wtedy też podejmowano, często bardzo chaotyczne, decyzje m.in. o zakazie wstępu do lasów. Każdy nowy ruch wymagał wzmożonej orientacji.

– Historycznie analizy oglądalności stacji informacyjnych pokazują, że w chwilach istotnych wydarzeń ludzie szukają wiarygodnych newsów – powiedziała nam Joanna Górska z biura prasowego TVN. – Zdecydowana większość widzów polega na TVN 24 jako na źródle rzetelnych, sprawdzonych i bezstronnych informacji. Od rozpoczęcia epidemii TVN 24 osiąga najlepsze wyniki w historii. Kanał ze średniego udziału około 2,5 proc. w grupie komercyjnej uzyskiwał w niektóre dni ponad 6 proc., a nawet 7 proc. i bywał trzecią lub czwartą najpopularniejszą stacją w Polsce. Natomiast nasz flagowy program informacyjny „Fakty” zajmuje wśród wszystkich widzów pozycję lidera. W okresie marzec–maj gromadził średnio 3 mln widzów (na antenie TVN), co dawało stacji niemal 22 proc. udziału i pierwsze miejsce w rankingach oglądalności programów.

Rzeczpospolita

– Polsat News spośród wszystkich stacji informacyjnych w Polsce zyskał w tym okresie najwięcej widzów – mówi Dorota Gawryluk, dyrektor pionu informacji i publicystyki. – Uzyskał w marcu 2,46 proc. udziałów w grupie wszystkich widzów oraz 2,49 proc. w grupie wiekowej 16–49. Oznacza to wzrost w ujęciu rok do roku o 167 proc. w grupie wiekowej 4+ oraz aż 356 proc. w grupie 16–49. – Niezmiennie od lat stawiamy na obiektywizm, prezentowanie sprawdzonych i rzetelnych informacji. Tego w czasie epidemii koronawirusa widzowie potrzebowali. W programach publicystycznych prowadzona jest rzeczowa dyskusja, mamy przedstawicieli każdej strony sporu politycznego.

Zwiększone zainteresowanie informacjami Polsatu News znalazło odzwierciedlenie w wynikach oglądalności głównego wydania „Wydarzeń”, które 2 kwietnia uzyskało oglądalność ponad 5 mln widzów.

Polsat stawiał również na informacje w ofercie głównej anteny, gdzie w połowie marca wprowadzono do ramówki wydanie „Wydarzeń” o godzinie 12.50. Od kwietnia zarówno wydania o 12.50, jak i o 15.50 zostały wydłużone, by widzowie mieli dostęp do jeszcze większej liczby bieżących informacji z kraju i ze świata. W rezultacie „Wydarzenia 12.50” śledziło średnio milion widzów. Z kolei „Wydarzenia 18.50” miały 2,7 mln widzów, zaś „Wydarzenia 15.50” – 1,7 mln widzów.

Sprzężenie między TVN 24 i TVP Info

We wszystkich grupach wiekowych liderem było w marcu i kwietniu TVP Info z marcowym udziałem w rynku 6,46 proc. (skok z 3,09 proc.) oraz kwietniowym 5,54 proc. (skok z 3,42 proc.).

– W obliczu pandemii mniej ważne były sympatie polityczne mediów, ważne stały się informacje, a komunikaty rządowe były w telewizji publicznej szczególnie eksponowane – komentuje Jacek Wasilewski. – Z kolei kwiecień był bardzo suchym miesiącem, a TVP Info jest wybierane przez dużą część widzów Polski wiejskiej. Susza poza pandemią była w centrum jej zainteresowania.

Pomimo naszych starań publiczny nadawca nie odpowiedział na pytania dotyczące badań.

– Warto zwrócić uwagę, że wyniki dotyczące wzrostu nie różnią się, jeśli chodzi o grupy wiekowe, a to znaczy, że lęk wywołany przez pandemię był powszechny – mówi Jacek Wasilewski. – Całe rodziny mogły zasiadać przed telewizorami, by szukać informacji. Zwłaszcza że wszyscy byliśmy „skoszarowani”. Jeśli nawet młodsi do lat 24 siedzieli przy tak zwanym drugim, komputerowym ekranie, skąd czerpią wiadomości w 60 proc. – to „skoszarowanie” sprawiło, że rola telewizji wzrosła. To doświadczenie z telewizją może być ważne, gdy obecna młodzież powróci po latach przed telewizyjny ekran, bo mimo wszystko wieści o śmierci telewizji są nie tylko przedwczesne, ale i mocno przesadzone.

Drugi pośród kanałów informacyjnych, jeśli chodzi o udziały w rynku we wszystkich grupach wiekowych, był TVN 24 (marzec: 5,84 proc., kwiecień: 5,45 proc.). Jednak w kwietniu TVP Info uzyskało wynik lepszy od TVN 24 tylko o 0,9 proc.

– To sukces, który odnieśliśmy, pomimo znacząco niższego zasięgu technicznego niż TVP Info, docieramy bowiem do 61 proc. gospodarstw – mówi Joanna Górska z TVN.

– TVP Info jako tuba propagandowa oraz pas transmisyjny polityki rządu i prezydenta ponosi konsekwencje niespójności ich działań, czego przykładem była sprawa wyborów prezydenckich – komentuje Jacek Wasilewski. – Gdy spada zaufanie do rządu – trudno spodziewać się wzrostu zaufania do stricte rządowej telewizji. Moment, kiedy TVP przestało być platformą, gdzie można było wyrazić różne opinie na równych prawach, związany jest z ręcznymi manipulacjami. Poziom dziennikarstwa w TVP Info jest też niższy niż kiedyś. Chodzi o profesjonalizm. Trudno ogląda się siermiężne materiały. Nawet osoby mniej wykształcone zauważą grubą propagandę, męczącą z dnia na dzień.

Na tym tle, jak podkreśla Jacek Wasilewski, duże wzrosty zanotował Polsat News.

– Zwany jest czasami trzecią opcją – komentuje. – Widzowie, którzy chcieli się usytuować jak najdalej od politycznego sporu, wybierali właśnie Polsat News, chcąc dowiedzieć się „jak jest naprawdę”. Bo im bardziej TVP zaostrzała kurs – tym bardziej wpływało to na TVN. Te media mocno skręciły w stronę tożsamościową. Obie stacje są sprzężone, choć obsługują różne grupy odbiorców. Bez przerwy się badają, patrzą na swoje wyniki – radykalizacja u odbiorców odbija się na treściach. Jest wszakże zasadnicza różnica: media publiczne mają inne obowiązki niż stacja prywatna. Jeśli zaś chodzi o Polsat, jeszcze przed przyjściem PiS do TVP, robiłem wiele analiz dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji i w Polsacie zanotowałem najlepszą strukturę wiadomości oraz formę jej podania.

Materiały wideo w telewizyjnych portalach

Wzrosty odnotowały także portale kanałów informacyjnych.

– Portal TVN 24 odwiedziło 11,4 mln realnych użytkowników (niemal 40 proc. internautów). Ogromną popularnością cieszą się także nasze materiały wideo – liczba wyświetleń to ponad 247 mln – powiedziała Joanna Górska z TVN.

Marzec 2020 był najlepszym miesiącem w historii portalu Polsatnews.pl.

– Uzyskał w tej kategorii wzrost aż o 274 proc. w ujęciu rok do roku. Tak wysoka liczba użytkowników wygenerowała w marcu ponad 39,1 mln odsłon, co oznacza wzrost aż o 621 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem w ubiegłym roku – mówi Piotr Witwicki, koordynator polsatnews.pl. – Polsatnews.pl wystartował też z magazynem weekendowym „Tygodnik”, w którym dostępne są autorskie teksty takich autorów jak Jan Maria Rokita czy Piotr Zaremba. Od 6 kwietnia ruszył nowy program „Debata Dnia” o 20.00 z udziałem ekspertów i polityków wszystkich stron, transmitowany również na polsatnews.pl, a także na Facebooku i Twitterze – dodaje Piotr Witwicki.

W grupie 16–49 lat liderem jest TVN, ale najwięcej widzów zyskał Polsat News. Wzrosła rola portali internetowych, a widzowie w obliczu największego zagrożenia koronawirusem i wprowadzanych obostrzeń, a więc w okresie marzec–kwiecień, znacznie częściej niż w analogicznym okresie 2019 r. wybierali stacje newsowe. W marcu najczęściej oglądany pośród nich TVN 24 w grupie wiekowej 16–49 zanotował skok z 2,31 do 4,83 proc. udziału w rynku. Drugie TVP Info z 1,20 do 3,65 proc., zaś Polsat News z 0,54 do 2,49 proc. W kwietniu w tej samej grupie wiekowej liderem był TVN 24 (3,88 proc.), drugie TVP Info (3,06 proc.), trzeci Polsat News (2,23 proc.). Dane za Nielsen Audience Measurement.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Serial
„Władcy przestworzy” na Apple TV+. Straceńcy latali w dzień
Telewizja
Magdalena Piekorz zajmie się serialami i filmami w TVP
Telewizja
Serialowe Złote Globy. Kolejny triumf „Sukcesji”
Telewizja
Agnieszka Holland w TVP1. Powrót „Hali odlotów” 1 stycznia
Telewizja
Danuta Holecka ma już nową pracę. Będzie prezenterką w TV Republika