Obłędny świat mody

Największe hollywoodzkie gwiazdy walczą o miejsca w pierwszym rzędzie. Są zazdrosne, bo pokazy Marca Jacobsa, jednego z najbardziej wpływowych współczesnych projektantów, przyćmiewają premiery najgłośniejszych filmów. Kim jest, jak pracuje i dlaczego nie uważa się za artystę – to wszystko w arcyciekawym dokumencie Loica Prigenta

Publikacja: 01.01.2009 06:47

Obłędny świat mody

Foto: AFP

Przepych, luksus, ekstrawagancja. Tak najkrócej można scharakteryzować pokazy Marca Jacobsa (na zdjęciu), Amerykanina, który w świecie mody uważany jest za jeden z największych talentów. Od 11 lat Jacobs pracuje dla słynnej francuskiej marki Louis Vuitton, znanej z luksusowych torebek i obecnej na rynku od ponad 100 lat.

Pojawienie się Jacobsa było jak zastrzyk nowej krwi – odmłodzony został wizerunek firmy i... podwoiły się jej dochody. Bo moda to przede wszystkim biznes. Ale nie wystarczy być zdolnym projektantem, żeby sprzedawać torebki za 30 tysięcy dolarów sztuka. Do tego trzeba geniusza. Takiego jak Marc Jacobs.

Ekipa filmowa towarzyszy projektantowi podczas pracy nad nową kolekcją torebek dla Vuittona i strojów własnej marki. Pomysły rodzą się zwykle na spotkaniach z zespołem i pod „ścianą inspiracji”, na której wiszą fragmenty tkanin, skóry, fotografie, motywy podpatrzone na ulicy. Wymyślając kreacje, Jacobs pracuje z żywym manekinem – modelką, na której upinane są projekty.

Nowych wzorów filmować nie wolno, ale Loicowi Prigentowi i tak udało się więcej niż komukolwiek innemu. Projektanci strzegą swoich tajemnic. Dzięki protekcji jednej z najbliższych współpracowniczek francuska ekipa mogła wejść właściwie wszędzie: za kulisy pokazów, do pomieszczeń biurowych, nawet do pracowni, gdzie powstają torebki. Tu wszystko robione jest ręcznie, z ogromną starannością i precyzją. Jeśli model się spodoba, powstanie najwyżej 20 egzemplarzy. – Czy to jest tak paskudne, że aż piękne, czy tylko paskudne? – zastanawia się głośno Jacobs, oglądając jeden z nowych projektów.

Hmmm. Bez obaw – to on dyktuje warunki, on ustala, co jest ładne i modne. Rola guru bardzo mu odpowiada. Lubi być w centrum uwagi, kocha pochwały.Większość czasu Marc Jacobs spędza w samolotach – między centralą w Paryżu, Tokio, gdzie butiki Vuittona mają największe obroty, i Nowym Jorkiem, gdzie ma własną firmę projektującą ubrania. Jeśli nie jest w podróży, znaleźć go można w galeriach sztuki albo na aukcjach, które odwiedza w poszukiwaniu inspiracji. Sam nie uważa się za artystę – ma kompleks rzemieślnika. Tym chętniej szuka towarzystwa artystów. Niektórych, np. Takashiego Murakamiego, udało mu się nawet namówić do współpracy.

Przed pokazem cały zespół ogarnia gorączka. Jacobs czuwa nad każdym detalem – od tła muzycznego po scenografię. Nie ma czasu na sen ani jedzenie. Muszą wystarczyć batony proteinowe. I papieros za papierosem. – To czysty obłęd – mówi Jacobs. Cóż, sukces ma swoją cenę.

Marc Jacobs & Louis Vuitton - 20.45 Planete sobota

Przepych, luksus, ekstrawagancja. Tak najkrócej można scharakteryzować pokazy Marca Jacobsa (na zdjęciu), Amerykanina, który w świecie mody uważany jest za jeden z największych talentów. Od 11 lat Jacobs pracuje dla słynnej francuskiej marki Louis Vuitton, znanej z luksusowych torebek i obecnej na rynku od ponad 100 lat.

Pojawienie się Jacobsa było jak zastrzyk nowej krwi – odmłodzony został wizerunek firmy i... podwoiły się jej dochody. Bo moda to przede wszystkim biznes. Ale nie wystarczy być zdolnym projektantem, żeby sprzedawać torebki za 30 tysięcy dolarów sztuka. Do tego trzeba geniusza. Takiego jak Marc Jacobs.

Telewizja
„The Last of Us” bije rekord w Ameryce, a zagrożenie rośnie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Telewizja
„Duduś”, który skomponowała muzykę „Stawki większej niż życie” i „Czterdziestolatka”
Telewizja
Agata Kulesza w akcji: TVP VOD na podium za Netflixem, Teatr TV podwoił oglądalność
Telewizja
Teatr TV i XIII księga „Pana Tadeusza" napisana przez Fredrę
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Telewizja
Teatr TV odbił się od dna. Powoli odzyskuje widownię i artystów
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont