O cyberprzemocy i hejcie na teatralnych deskach

Jak podaje Najwyższa Izba Kontroli blisko 40 procent dzieci w Polsce spotyka się z cyberprzemocą. Niechlubne statystyki wciąż rosną.

Publikacja: 28.10.2019 17:00

O cyberprzemocy i hejcie na teatralnych deskach

Foto: materiały prasowe

Ten jakże ważny, szerzący się temat podjął teatr Emiliana Kamińskiego, kontynuując tym samym cykl spektakli misyjnych dla młodzieży. Spektakl „Wszechmocni w sieci" w reżyserii Wawrzyńca Kostrzewskiego swoją premierę miał 7 października. Nie milkną głosy uznania dla edukacyjnej sztuki.

Lajki, stories, snapy – to świat, w którym dzisiaj żyją młodzi ludzie. Akceptacja siebie, relacje, uczucia zależne są od liczby kciuków, serduszek i cukierkowych komentarzy. Co się stanie kiedy jednak przyjdzie zmierzyć się z cyberprzemocą, hejtem, mową nienawiści? Kto ukrywa się pod anonimowym profilem oprawcy? Jak bardzo boli wylana w komentarzach agresja, upublicznienie zdjęć wbrew woli ofiary, spreparowanie ośmieszających wpisów.

I wreszcie - do czego może doprowadzić brutalność w świecie internetu. O tym wszystkim, w bardzo nowoczesny sposób, opowiada sztuka przygotowywana w Teatrze Kamienica. Twórcy proponują widzom emocjonalną i prowokującą rozmowę o nich samych, zdecydowanie wykraczającą poza moralizatorskie tony.

- Cyberprzemoc to tylko hasło, które każe nam się zanurzyć w głąb i szukać przyczyn. Spektakl jest gorącą opowieścią o wrażliwości i o braku empatii, wstydzie i bezwstydzie, o upokorzeniu i niszczeniu człowieczeństwa. Opowieścią o bezradności, o nienawiści, bólu ofiar i o nieświadomości sprawców. To jest także opowieść o zasadniczej sprzeczności: czy da się walczyć ze zjawiskiem, którego przyczyny są złożone, wielowarstwowe a problem zdaje się zataczać coraz szersze kręgi? Ważnym elementem spektaklu będą odniesienia do autentycznych tragedii – mówi reżyser sztuki, Wawrzyniec Kostrzewski.

Brak reakcji też jest reakcją

Łukasz Wojtasik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę podkreśla, że najnowszy spektakl Teatru Kamienica został ubrany w atrakcyjną dla młodzieży formę. Nie ma tu moralizatorstwa, spojrzenia ze strony wszystkowiedzących dorosłych. Wręcz przeciwnie. Młodzież spotyka się tu ze światem, który zna, który jest autentyczny.

- Spektakl odsłania wszystkie mechanizmy cyberprzemocy, z którymi spotykamy się na co dzień w naszej pracy. Mamy tu sprawcę, który kompletnie nie jest świadomy konsekwencji tego, co robi. Ofiarę, która w poczuciu osamotnienia i bez wsparcia odbiera sobie życie. Jednak punktem, na który chciałby zwrócić uwagę, i który poruszany jest w ramach profilaktyki cyberprzemocy, są jej świadkowie, rówieśnicy, którzy nie reagują, którzy nie mówią stop, stają się często niemymi obserwatorami krzywdy, która dzieje się ich znajomym. Brak tu zwyczajnej ludzkie, empatycznej postawy reagowania – komentuje Łukasz Wojtasik, który zwraca także uwagę na zachowanie dorosłych.

- Bardzo często dorośli nie chcą dostrzegać problemu, bagatelizują go. Nie reagują lub ograniczają się do jednorazowej interwencji nie doceniając mocy tego zjawiska i jego możliwych konsekwencji. Ten spektakl jest także dla nich - podkreśla.

„Wszechmocni w sieci" to trzeci, po „My, dzieci z dworca ZOO" i „Dopalacze. Siedem stopni donikąd", misyjny spektakl Teatru Kamienica, zrealizowany z myślą o młodzieży. Sztuka porusza bardzo aktualny problem przemocy w cyberprzestrzeni i pokazuje konsekwencje, o których powinno się mówić głośno. Bardzo głośno. Podczas spektaklu aktorzy stawiają publiczność zarówno w roli ofiary, jak i sprawcy, przez co skłaniają do refleksji i zadania sobie wielu, często niewygodnych pytań. Spektakl ma nowoczesny charakter z elementami interakcji z widzem i użyciem multimediów.

Ten jakże ważny, szerzący się temat podjął teatr Emiliana Kamińskiego, kontynuując tym samym cykl spektakli misyjnych dla młodzieży. Spektakl „Wszechmocni w sieci" w reżyserii Wawrzyńca Kostrzewskiego swoją premierę miał 7 października. Nie milkną głosy uznania dla edukacyjnej sztuki.

Lajki, stories, snapy – to świat, w którym dzisiaj żyją młodzi ludzie. Akceptacja siebie, relacje, uczucia zależne są od liczby kciuków, serduszek i cukierkowych komentarzy. Co się stanie kiedy jednak przyjdzie zmierzyć się z cyberprzemocą, hejtem, mową nienawiści? Kto ukrywa się pod anonimowym profilem oprawcy? Jak bardzo boli wylana w komentarzach agresja, upublicznienie zdjęć wbrew woli ofiary, spreparowanie ośmieszających wpisów.

Pozostało 80% artykułu
Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły