Lubię powroty do swoich choreografii – mówi Krzysztof Pastor. – Dają okazję poprawienia błędów. W porównaniu ze Sztokholmem warszawskie przedstawienie nie będzie odwoływać się wyraźnie do średniowiecza. Pokażę uniwersalną opowieść o pragnieniu miłości, która mogłaby się zdarzyć także dzisiaj.

Jeśli balet o Tristanie, to naturalną rzeczą było sięgnięcie do najwspanialszego muzycznego obrazu jego losów, czyli do dramatu Richarda Wagnera. – Nie zamierzałem przełożyć na język tańca tej opery – zastrzega się Krzysztof Pastor. – To po prostu niemożliwe.Wykorzystuję jego muzykę, ale opowiadam inną historię, której bohaterem jest sam Tristan.

Ukochana Izolda zniknęła więc z tytułu, ale nie ze sceny. Choreograf pokaże zaś całe jej życie – od narodzin do śmierci. Motywem kierującym działaniami każdej z postaci jest miłość.

Na premierze oraz w dwóch kolejnych przedstawieniach w partii Tristana wystąpi znakomity solista Królewskiego Baletu Szwedzkiego Jan-Erik Wikström. Izoldą będzie Izabella Milewska. I jeszcze ciekawostka: jako autor kostiumów w Operze Narodowej debiutuje znany projektant mody Maciej Zień.

[i]„Tristan”, balet Krzysztofa Pastora do muzyki Richarda Wagnera, Opera Narodowa, pl. Teatralny 1, bilety: 18 – 120 zł, rezerwacje: tel. 022 826 32 87, premiera: niedziela (29.03), spektakle wtorek (31.03) – środa (1.04) godz. 19[/i]