Andrzej Stasiuk i Jan Peszek w IMCE

Teatr IMKA zaprasza na komedię Andrzeja Stasiuka z udziałem Jana Peszka ze Starego Teatru w Krakowie w reżyserii Mikołaja Grabowskiego. Tylko dwa pokazy - 5 i 6 maja w ramach "Polska w IMCE".

Aktualizacja: 16.04.2013 15:47 Publikacja: 16.04.2013 14:56

Czekajac na Turka; 2009; fot. R Kornecki

Czekajac na Turka; 2009; fot. R Kornecki

Foto: Teatr IMKA

Niecodzienny Festiwal Teatralny" Andrzej Stasiuk, jeden z najważniejszych polskich pisarzy, autor „Białego kruka", „Murów Hebronu", „Jak zostałem pisarzem", laureat literackiej Nagrody Nike za „Jadąc do Badabag" napisał na zamówienie Instytutu Goethego komedię o przejściu granicznym nieopodal Wołowca w Beskidach, gdzie mieszka. Narodowa niegdyś świętość, miejsce przez które płynęły największe dobra konsumpcyjne Polaków, zostało sprzedane tajemniczemu Turkowi.

Pisarz przewrotnie nawiązuje do tradycji teatralnej Mrożka, ale konfrontuje się też z najnowszymi modami w teatrze i rozrywce. W chwilami sentymentalny, ale i ironicznie-drapieżny sposób pokazuje świat przemytników polsko-słowackiego pogranicza oraz budkę piwną po słowackiej stronie, gdzie koncentrowało się życie towarzyskie polskiej prowincji. W zabawny sposób pyta o to, czym była dla nas wolność w komunizmie, o czym marzyliśmy, co mamy teraz i czy potrafimy korzystać ze swobody.

Finał jest zaskakujący i dotyka kwestii, jaki jest nasz stosunek do „obcych". Czy w feminizującym się świecie potrafimy uznać coraz większą rolę inteligentnych, przedsiębiorczych kobiet? W znakomicie wystylizowanym, chwilami baletowym spektaklu, reżyser Mikołaj Grabowski dotyka istoty narodowych stereotypów, ala i bawi się teatralną formą.

Jan Peszek rewelacyjnie zagrał byłego komunistycznego urzędnika Edka, kuzyna bohatera z „Tanga" Mrożka. Chama, choć już nieco uładzonego. Aktor znany z ról anarchistów i odmieńców potrafił obronić racje kontrowersyjnego bohatera. Ma on na sumieniu zabójstwo, jest ksenofobem, jednak rozumie to, czego nie może pojąć Patryk (Piotr Głowacki), młody ochroniarz marzący o powrocie do Londynu: że terror polityki zastępuje dyktat pieniądza, chaos i pustka.

Typową dla nowego świata postacią jest ochroniarka Andżela. Błyskotliwa Paulina Puślednik, młoda gwiazda Starego Teatru, zagrała powiatową Larę Croft. Świetna Iwona Bielska wcieliła się w rolę Mariki — pełnokrwistej Słowaczki z charakterem, która serwuje dawnym polskim przemytnikom pilsnera na krechę w blaszanej budzie — tym wspomnieniu po dawnej czechosłowackiej ekskluzywności. Grabowski proponuje ironiczny finał o tym, że interes na historii robią wszyscy. I tylko my wciąż żyjemy przeszłością, w świecie symboli.

www.teatr-imka.pl

 

Obsada:

Edek - JAN PESZEK Marika - Iwona Bielska Pani Salamina - Katarzyna Krzanowska Patryk - Piotr Głowacki Sekretarz - Krzysztof Wieszczek

Andżela - Paulina Puślednik Chór - Zbigniew W. Kaleta/Jacek Romanowski/Wiktor Loga-Skarczewski

reżyseria: Mikołaj Grabowski

scenografia: Magdalena Musiał

muzyka: Mikolaj Trzaska

łaj Grabowski

 

scenografia: Magdalena Musiał

Niecodzienny Festiwal Teatralny" Andrzej Stasiuk, jeden z najważniejszych polskich pisarzy, autor „Białego kruka", „Murów Hebronu", „Jak zostałem pisarzem", laureat literackiej Nagrody Nike za „Jadąc do Badabag" napisał na zamówienie Instytutu Goethego komedię o przejściu granicznym nieopodal Wołowca w Beskidach, gdzie mieszka. Narodowa niegdyś świętość, miejsce przez które płynęły największe dobra konsumpcyjne Polaków, zostało sprzedane tajemniczemu Turkowi.

Pisarz przewrotnie nawiązuje do tradycji teatralnej Mrożka, ale konfrontuje się też z najnowszymi modami w teatrze i rozrywce. W chwilami sentymentalny, ale i ironicznie-drapieżny sposób pokazuje świat przemytników polsko-słowackiego pogranicza oraz budkę piwną po słowackiej stronie, gdzie koncentrowało się życie towarzyskie polskiej prowincji. W zabawny sposób pyta o to, czym była dla nas wolność w komunizmie, o czym marzyliśmy, co mamy teraz i czy potrafimy korzystać ze swobody.

Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły