„Idiotki” w szczecińskim Teatrze Współczesnym to opowieść o różnych formach ofiary składanej przez kobiety na ołtarzu męskiego świata. Marcin Wierzchowski – reżyser i autor scenariusza – połączył trzy bardzo odmienne teksty prezentujące jednak podobne postawy kobiet. O. staje się niewolnicą, która oddaje się każdemu obcemu mężczyźnie, aby tylko zaspokoić oczekiwania ukochanego. Bohaterka Eurypidesa oddaje życie, aby ocalić męża, Faustyna Kowalska zaś to przykład totalnego oddania się Bogu, które – poprzez cielesne udręczenie – prowadzi do świętości. Wierzchowski, który wielokrotnie podkreśla dominujący w przedstawienia męski punkt widzenia, stara się przekroczyć ograniczenia swojej płci i pokazać, że każda forma poświęcenia życia (nie tylko mężczyźnie) jest błędna.
Konstrukcja przedstawienia wiele zawdzięcza powieści Johna Fowlesa „Mag”. Jej młody bohater udaje się na grecką wyspę, gdzie spotyka ekscentrycznego milionera. Ten wciąga chłopca w eksperyment, w którym granica między tym co rzeczywiste a tym co udane staje się płynna. Wierzchowski ramą przedstawienia czyni teatralny eksperyment. Jego inscenizatorem jest poszukujący idealnej kobiety Adam, poddający skomplikowanej próbie każdą z bohaterek.
„Idiotki” to rodzaj teatralnej psychodramy. Jej celem nie jest napiętnowanie mężczyzn odpowiedzialnych za stworzenie świata zmuszającego kobiety do ciągłego ofiarowywania się. Chodzi tutaj raczej o ujawnienie opresyjnego charakteru spojrzenia. Napiętnowanie tych, którzy patrzą, co w manipulującym widzem szczecińskim przedstawieniu sprawia, że jego ostrze wymierzone bywa w stronę widowni.
„Idiotki”, spektakl inspirowany „Historią O Pauline Réage”, „Dzienniczkiem św. Faustyny Kowalskiej” i „Alkestis” Eurypidesa, scenariusz i reżyseria: Marcin Wierzchowski, scenografia: Matylda Kotlińska, muzyka: Michał Litwiniec, ruch sceniczny: Kamila Jankowska i Witold Jurewicz, obsada: Maria Dąbrowska, Małgorzata Klara, Marta Waldera, Adam Kuzycz-Berezowski, Robert Gondek, prapremiera: 16 lutego 2008