Herta Müller w trzech postaciach

Przedstawienie zainspirowane osobą i twórczością Herty Müller przygotowuje w Teatrze Dramatycznym Agnieszka Korytkowska-Mazur. W jej przedstawieniu autorka „Sercątka” pojawi się w trzech postaciach.

Publikacja: 06.01.2011 18:32

W przedstawieniu pojawia się Herta w trzech postaciach, z różnych okresów życia: dorastająca w banac

W przedstawieniu pojawia się Herta w trzech postaciach, z różnych okresów życia: dorastająca w banackiej wiosce w Rumunii, doświadczająca terroru Nicolae Ceaucescu, wreszcie ta po otrzymaniu Nagrody Nobla

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

„To nie jest przyjemna literatura. Dlatego ten Nobel może sprawić, że jej trudny głos będzie lepiej słyszalny, czytany szerzej, ale i uważniej” – tak Andrzej Stasiuk określił twórczość Müller po informacji o nagrodzeniu jej najważniejszą literacką nagrodą.

[wyimek][link=http://blog.rp.pl/zkulturanaty/2010/09/03/z-kultura-na-ty/]Z Kulturą na Ty - poleć swoje wydarzenie kulturalne [/link][/wyimek]

Urodzona w Rumunii, mieszkająca w Berlinie, w swoich książkach opisuje m.in. życie niemieckiej mniejszości zamieszkującej komunistyczną Rumunię. „Król kłania się i zabija” to jeden z tytułów jej książek, zbioru esejów, nazywanego medytacją nad językiem.

Na scenie nie zobaczymy jednak jego bezpośredniej adaptacji. – Kiedy pierwszy raz sięgnęłam po książki Müller, wydawało mi się, że jest to poetyka niemożliwa do przełożenia na język teatru – mówi Agnieszka Korytkowska-Mazur. – Potem okazało się, że jest tu mnóstwo tropów, z których można jednak ułożyć teatralną historię. Nazwałabym jednak to przedstawienie prowokacyjną dyskusją z możliwościami przeniesienia na scenę takiego materiału.

W przedstawieniu pojawia się Herta w trzech postaciach, z różnych okresów życia: dorastająca w banackiej wiosce w Rumunii, doświadczająca terroru Nicolae Ceaucescu, wreszcie ta po otrzymaniu Nagrody Nobla. To ona powołuje do życia postacie spektaklu, które domagają się jej uwagi i rozliczenia z przeszłością.

– Interesuje mnie Herta Müller nie jako uznana pisarka, laureatka prestiżowych nagród, ale jako outsider, który nigdzie nie czuje się w pełni na swoim miejscu – mówi reżyserka. – W jej książce pojawiają się dwa zdania: „nic nie jest za darmo” i „nic nie jest na darmo”. Interesuje mnie przestrzeń rozpięta między tymi dwoma biegunami.

Jako potrójna Herta Müller wystąpią Klara Bielawka, Agnieszka Roszkowska i, gościnnie w Teatrze Dramatycznym, Beata Fudalej. Muzykę do przedstawienia stworzył zespół Transkapela, który inspiruje się wieloetniczną kulturą muzyczną obszaru Karpat z przełomu XIX i XX wieku.

[i]„Król kłania się i zabija”, na podstawie twórczości Herty Müller, reż. Agnieszka Korytkowska-Mazur, wyk. Klara Bielawka, Beata Fudalej, Agnieszka Roszkowska, Teatr Dramatyczny, PKiN, Warszawa, pl. Defilad 1, bilety: 30 – 45 zł, rezerwacje: tel. 22 656 68 44, premiera: sobota (8.01), godz. 19.30, spektakle: wtorek (11.01) – czwartek (13.01), godz. 19.30[/i]

„To nie jest przyjemna literatura. Dlatego ten Nobel może sprawić, że jej trudny głos będzie lepiej słyszalny, czytany szerzej, ale i uważniej” – tak Andrzej Stasiuk określił twórczość Müller po informacji o nagrodzeniu jej najważniejszą literacką nagrodą.

[wyimek][link=http://blog.rp.pl/zkulturanaty/2010/09/03/z-kultura-na-ty/]Z Kulturą na Ty - poleć swoje wydarzenie kulturalne [/link][/wyimek]

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Teatr
Wojna o teatr w Kielcach skończy się zarządem komisarycznym w Świętokrzyskiem?
Teatr
Ministra Wróblewska: Wojewoda świętokrzyski skontroluje konkurs w teatrze w Kielcach
Teatr
Drugi konkurs w kieleckim teatrze „ustawiony” pod osobę PiS z TVP Kielce?
Teatr
Czy „aniołek Kaczyńskiego” wywoła piekło w kieleckim Teatrze im. Żeromskiego?
Teatr
Czy władze Świętokrzyskiego ustawiały konkurs na dyrektora teatru w Kielcach?