Jednym z nich będzie wystawa Tima Etchellsa, która powstała w wyniku wizyt w krajach Partnerstwa Wschodniego.
Partnerstwo Wschodnie (PW) to program zakładający zbliżenie między sześcioma krajami (Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Gruzja, Mołdawia, Ukraina) a Unią Europejską. Określa on wymiar wschodni polityki Unii Europejskiej w ramach Europejskiej Polityki Sąsiedztwa. Projekt został zapoczątkowany działaniami dyplomacji polskiej, wspieranymi przez Szwecję. Zainaugurowano go w Pradze w 2009 roku, podczas czeskiej prezydencji.
Projekt Tima Etchellsa (współzałożyciela brytyjskiego kolektywu Forced Entertainment, który wystąpi na tegorocznej edycji KRT, reżysera teatralnego i artysty wizualnego) „From Afar / Z oddali" jest artystycznym komentarzem do wieloznacznej relacji między twórczością i polityką, jednocześnie zaś głęboko opisuje „partnerstwo" rozumiane jako zacieśnianie więzów między ludźmi. Projekt został oparty na podróży „emisariusza" – brata artysty – do stolic państw objętych PW oraz jego konfrontacjach z tymi miastami za pośrednictwem ich mieszkańców. Był to rodzaj wyprawy na „Dziki Wschód", ponieważ Mark (i Tim) Etchells nigdy wcześniej w tych krajach nie był. W ciągu swojej podróży odwiedził sześć stolic, w każdej z nich spotykając się z dwiema wcześniej umówionymi osobami, by wysłuchać tego, co miały do powiedzenia o swoim kraju i życiu. - „Spotykacze", jak ich anonimowo nazwaliśmy, stanowili przekrój społeczeństwa. Byli to między innymi kontroler ruchu lotniczego Aleksiej z Mołdawii, producent Giorgi z Gruzji czy Nina, nauczycielka i matka z Ukrainy. Historie, które zebrałem, nie mają jeszcze ostatecznej formy. Serce już jest, brak ostatecznego kształtu dzieła, Tim musi je wymyślić – komentuje swój udział w projekcie Mark.
- Od wielu lat starałam się o przyjazd Forced Entertainment do Krakowa – mówi Magda Grudzińska, dyrektor festiwalu KRT – a połączenie tej wizyty z realizacją przez Tima Etchellsa specjalnego projektu na nasze zamówienie jest spełnieniem moich największych marzeń. Jesienią zeszłego roku, w ramach przygotowań do festiwalu, odbyłam szereg podróży do krajów Partnerstwa Wschodniego, wysłana przez Narodowy Instytut Audiowizualny, organizatora krajowego programu kulturalnego polskiej prezydencji. Nigdy wcześniej tam nie byłam, nie miałam wypracowanych kontaktów, w każdym miejscu spędziłam zaledwie kilka dni, było to bardzo intensywne i w pewien sposób dziwne doświadczenie. Postanowiłam, że potrzebuję artysty, by pomógł mi zrozumieć, co właściwie przeżyłam. Zwróciłam się z tym do Tima Etchellsa, będąc prawie pewna, że również nigdy w krajach Partnerstwa Wschodniego nie był, nie jest to bowiem częsty cel wyjazdowy mieszkańców UE. Miałam rację, a ku mojej radości Timowi pomysł bardzo się spodobał. Etchells jest jednym z najbardziej interesujących współczesnych artystów, uprawiających sztukę krytyczną. Jego prace są często związane z refleksją nad językiem, subtelnie i celnie komentują rzeczywistość, opierają się zwykle na prostych, ale nieoczywistych w interpretacji pomysłach. Jest on wrażliwym, ale i dowcipnym, obserwatorem, potrafiącym w skondensowany sposób uchwycić istotę rzeczy, dlatego wydał mi się idealnym współtwórcą tego projektu- podsumowuje Magda Grudzińska.
Z tak pomyślanego projektu wyłania się seria widoków z oddali, obrazów z drugiej ręki, przekazywanych jednej osobie przez drugą w złożonej sieci zbiorowej wymiany i współpracy. Zwieńczeniem kilkumiesięcznej pracy artysty będzie wystawa (pierwsza wystawa Etchellsa w Polsce), której otwarcie nastąpi w pierwszy dzień 36. KRT w krakowskim Bunkrze Sztuki. Projekt podsumuje również w pewien sposób sytuację, w jakiej sam festiwal KRT znalazł się za pośrednictwem programu PW, będącym jednym z priorytetów polskiej prezydencji w Radzie UE.