Ile Grotowskiego w micie o nim?

Komuna//Warszawa zaprasza 7-8 grudnia na spektakl "Książę", zamykający Finał Re//Mixów. Dorota Sajewska i Karol Radziszewski odniosą się do legendy polskiego teatru Jerzego Grotowskiego.

Aktualizacja: 06.12.2013 13:30 Publikacja: 06.12.2013 13:16

Ile Grotowskiego w micie o nim?

Foto: materiały prasowe

Czy jesteśmy dziś w stanie powiedzieć coś o Grotowskim jako o osobie? Czy też tę fundamentalną dla współczesnych sztuk performatywnych postać całkowicie strawił już mit?

Być może jedynym wyjściem jest spojrzenie z ukosa – przez pryzmat aktorów Twórcy Laboratorium, a w szczególności – Ryszarda Cieślaka. Aktora, którego „Książę Niezłomny" był przełomem w sztuce aktorskiej, a zarazem aktora, bez którego sam Grotowski z pewnością nie stałby się tak radykalny wobec ciała. Dlaczego więc Grotowski wyniósł najpierw Cieślaka na szczyt, a następnie porzucił niczym niepotrzebnego kochanka?

Dorota Sajewska i  Karol Rzdiszewski  przyjrzą się temu momentowi zerwania – przełomowi lat 70. i 80., kiedy Grotowski powoli odsuwał swojego aktora od Teatru Źródeł, a sam Cieślak zaczął szukać własnej drogi, prowadząc w kraju i za granicą liczne staże, kursy i ćwiczenia aktorskie.

Trwający od 26 października do 8 grudnia Finał Re//Mixów to festiwal kończący czwarty i ostatni sezon cyklu Re//Mix. Za nami wznowienia Re//Mixów Moniki Strzępki & Pawła Demirskiego „Dario Fo przesłał instrukcje" i Re//Mix Weroniki Szczawińskiej o Lidii Zamkow oraz cztery premiery: Iwona Pasińska analizowała twórczość Conrada Drzewieckiego, Komuna//Warszawa przypomniała też jeden z najważniejszych spektakli teatru politycznego „Paradise Now!" The Living Theatre, Edyta Kozak w performansie Moje własne interview®Fanny Panda odnosiła się do twórczości francuskiego choreografa Jérôme'a Bela, Bel stał się inspiracją również dla Magdaleny Zielińskiej i jej pracy "Rozbierz się, albo nie, ja to zrobię".

Podsumowaniem cyklu będzie książka pod redakcją Doroty Sajewskiej i Tomasza Platy wydana przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Wydawnictwo Krytyki Politycznej oraz Komunę//Warszawa.

komuna.warszawa.pl

7, 8 grudnia 2013,

Karol Radziszewski, Dorota Sajewska

KSIĄŻĘ

RE//MIX Jerzy Grotowski

premiera: 7 grudnia 2013

reżyseria: Karol Radziszewski

scenariusz: Dorota Sajewska

obsada: Paweł Tomaszewski, Agnieszka Podsiadlik, Klara Bielawka i inni.

Dorota Sajewska

– dramaturg, autorka scenariuszy teatralnych i tekstów o teatrze, tłumaczka współczesnych sztuk niemieckich oraz teoretycznych tekstów teatralnych. Studiowała polonistykę i germanistykę na Uniwersytecie Warszawskim oraz komunikację kulturową, teatrologię i nowszą literaturę niemiecką na Uniwersytecie Humboldtów w Berlinie. W latach 2008–2012 zastępca dyrektora artystycznego i dramaturg Teatru Dramatycznego w Warszawie. Wykłada w Instytucie Kultury Polskiej UW. Autorka książek Chore sztuki. Choroba/tożsamość/dramat (Księgarnia Akademicka, 2005) oraz Pod okupacją mediów (Książka i Prasa, 2012).

Karol Radziszewski

– twórca fotografii, filmów wideo, instalacji, autor projektów interdyscyplinarnych. Absolwent Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP. Wydawca i redaktor naczelny magazynu „DIK Fagazine". Laureat Paszportu Polityki (2009). Jego prace były pokazywane m.in. w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Współczesnym Wrocław, Muzeum Narodowym w Warszawie, CSW w Warszawie, Kunsthalle Wien, Museum of Contemporary Art Vojvodina w Nowym Sadzie, National Brukenthal Museum w Sibiu, New Museum w Nowym Jorku, Cobra Museum w Amsterdamie oraz na Biennale w Pradze, Biennale of Young Artists w Tallinie, New York Photo Festival w Nowym Jorku i Biennale Sztuki Mediów WRO.

Czy jesteśmy dziś w stanie powiedzieć coś o Grotowskim jako o osobie? Czy też tę fundamentalną dla współczesnych sztuk performatywnych postać całkowicie strawił już mit?

Być może jedynym wyjściem jest spojrzenie z ukosa – przez pryzmat aktorów Twórcy Laboratorium, a w szczególności – Ryszarda Cieślaka. Aktora, którego „Książę Niezłomny" był przełomem w sztuce aktorskiej, a zarazem aktora, bez którego sam Grotowski z pewnością nie stałby się tak radykalny wobec ciała. Dlaczego więc Grotowski wyniósł najpierw Cieślaka na szczyt, a następnie porzucił niczym niepotrzebnego kochanka?

Pozostało 80% artykułu
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Latający Potwór Spaghetti objawi się w Krakowie