Czy jesteśmy dziś w stanie powiedzieć coś o Grotowskim jako o osobie? Czy też tę fundamentalną dla współczesnych sztuk performatywnych postać całkowicie strawił już mit?
Być może jedynym wyjściem jest spojrzenie z ukosa – przez pryzmat aktorów Twórcy Laboratorium, a w szczególności – Ryszarda Cieślaka. Aktora, którego „Książę Niezłomny" był przełomem w sztuce aktorskiej, a zarazem aktora, bez którego sam Grotowski z pewnością nie stałby się tak radykalny wobec ciała. Dlaczego więc Grotowski wyniósł najpierw Cieślaka na szczyt, a następnie porzucił niczym niepotrzebnego kochanka?
Dorota Sajewska i Karol Rzdiszewski przyjrzą się temu momentowi zerwania – przełomowi lat 70. i 80., kiedy Grotowski powoli odsuwał swojego aktora od Teatru Źródeł, a sam Cieślak zaczął szukać własnej drogi, prowadząc w kraju i za granicą liczne staże, kursy i ćwiczenia aktorskie.
Trwający od 26 października do 8 grudnia Finał Re//Mixów to festiwal kończący czwarty i ostatni sezon cyklu Re//Mix. Za nami wznowienia Re//Mixów Moniki Strzępki & Pawła Demirskiego „Dario Fo przesłał instrukcje" i Re//Mix Weroniki Szczawińskiej o Lidii Zamkow oraz cztery premiery: Iwona Pasińska analizowała twórczość Conrada Drzewieckiego, Komuna//Warszawa przypomniała też jeden z najważniejszych spektakli teatru politycznego „Paradise Now!" The Living Theatre, Edyta Kozak w performansie Moje własne interview®Fanny Panda odnosiła się do twórczości francuskiego choreografa Jérôme'a Bela, Bel stał się inspiracją również dla Magdaleny Zielińskiej i jej pracy "Rozbierz się, albo nie, ja to zrobię".
Podsumowaniem cyklu będzie książka pod redakcją Doroty Sajewskiej i Tomasza Platy wydana przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Wydawnictwo Krytyki Politycznej oraz Komunę//Warszawa.