Jak robić teatr bez słów

Do Warszawy przybyli mimowie z całego świata. XIV edycja cieszącego się niesłabnącym zainteresowaniem Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Mimu w Warszawie rozpoczęła się mocnym akordem.

Aktualizacja: 15.06.2014 19:25 Publikacja: 15.06.2014 19:23

Jak robić teatr bez słów

Foto: materiały prasowe

Lionel Menard - jeden z uczniów Marcela Marceau postanowił zmierzyć się z legendarnym spektaklem swego nauczyciela i mistrza – mimodramem „Płaszcz" według Mikołaja Gogola. Spektakl „Gogol" nagrodzony w sobotę owacją na stojąco przygotowany został z polskimi artystami Warszawskiego Centrum Pantomimy. Postać główną zagrał Bartłomiej Ostapczuk, szef teatru i dyrektor artystyczny festiwalu.

Przedstawienie, w którym nostalgia mieszała się z humorem, nawiązywało do najlepszych tradycji słynnego Wrocławskiego Teatru Pantomimy Henryka Tomaszewskiego. Sześcioosobowy zespół w niezwykle sugestywny sposób wprowadził widzów w świat autora „Rewizora", świat ludzi śmiesznych, zagubionych, liczących na odmianę swego szarego, codziennego życia.

Festiwal organizowany przez Warszawskie Centrum Pantomimy i stołeczny Teatr Dramatyczny to jedyny na świecie przegląd prezentujący wyłącznie spektakle bez słów. W tym roku zobaczymy zespoły z Niemiec, Rosji, Francji i Polski. Ciekawie zapowiada się poniedziałkowy wieczór. Zobaczymy w nim spektakl niemieckiej grupy Theatre Circus&C,O,  inspirowany jednym z najwybitniejszych utworów w historii literatury, czyli Faustem" Goethego.

Tancerze, mimowie, artyści i wokaliści opowiadają znaną historię paktu doktora Fausta z Szatanem. Spektakl nawiązując do stylistyki francuskiego cyrku XIX wieku jest widowiskiem teatralnym z efektowną scenografią, kostiumami, muzyką na żywo i klaunadą. Zespół ten po raz pierwszy gości na Festiwalu Sztuki Mimu.

Po raz kolejny natomiast organizatorom udało się zaprosić jeden z najsłynniejszych europejskich teatrów awangardowych – słynną grupę Derevo. Jej spektakle łączą różne teatralne tradycje: pantomimę, taniec współczesny, butoh, rosyjską awangardę, komedię dell'arte, klaunadę, performance, physical theatre i happening. ?Zespół rosyjsko-niemiecki zaprezentuje „Once" opowieść nagrodzoną m.in. na Festiwalu Fringe w Edynburgu. Twórcy spektaklu piszą o niej tak:

„To po prostu się zdarzyło. Dwoje ludzi zakochało się w sobie. Czując miłość, świat się przebudził. Ale Ona i On poczuli się uwięzieni w tym świecie i odlecieli na kieszonkowej komecie. Wznosili się wyżej i wyżej w niebo. Ona ześlizgnęła się, a kiedy On chwycił ja za rękę, zniknęła w jego dłoni. Teraz Ona spała w ciągu dnia a On w nocy. Każde bało się obudzić to drugie i tylko szeptali sobie nawzajem sny. Nie mieli odwagi obudzić się. Od tej chwili ta opowieść wiedzie poprzez śmiech i łzy.. od niezdarnego amora, przez eleganckiego szatana i wymagającą śmierć aż do nieznanego końca. „Once" jest dedykowane wiecznemu dziecku żyjącemu w każdym z nas.

Kolejni znani już widzom festiwalu goście to Bodecker&Neander Company. „The best of..."  to najnowszy, przygotowany specjalnie dla widzów warszawskiego Festiwalu program znakomitego tercetu tworzonego przez Alexandra Neandra, Wolframa v. Bodeckera i Lionela Menarda. Spektakl będzie się składać się z etiud, które zdobyły największe uznanie widzów i recenzentów.

Tradycyjnie w czasie festiwalu zaprezentowany zostanie pokaz współczesnej pantomimy. Pomyślany jest jako konfrontacja różnych technik, stylów i form w teatrze pantomimy. Do udziału zaproszono kilkudziesięciu artystów z różnych miejsc na świecie, którzy zaprezentują charakterystyczne dla ich pracy krótkie formy teatralne. Warto dodać, że ten wieczór swój ostateczny kształt nabiera na kilka godzin przed samą prezentacją.

W Wieczorze Współczesnej Pantomimy udział wezmą między innymi: Gregg Goldston (USA), Alexander Neander (Francja), Wolfram Bodecker (Niemcy), Miro Kasprzyk (Słowacja), Grażyna Chmielewska, Bartłomiej Ostapczuk, adepci Studia Warszawskiego Centrum Pantomimy oraz goście z Czech i Francji.

Jan Bończa-Szabłowski

XIV Międzynarodowy Festiwalu Sztuki Mimu

13-22.06.2014

Teatr Dramatyczny m.st. W-wy.

14.06  „GOGOL" - Teatr Warszawskiego Centrum Pantomimy (Polska) - Scena Na Woli im. T. Łomnickiego Teatr Dramatyczny m.st. W-wy.

16.06  „FAUST" - Theatrecirqus (Niemcy) - Scena Na Woli im. T. Łomnickiego

18.06 „Modern Mime Evening / Wieczór Współczesnej Pantomimy" ?(skład międzynarodowy) - Scena Na Woli im. T. Łomnickiego

20.06 „ONCE" Derevo Theatre (Niemcy/Rosja) - Scena Na Woli im. T. Łomnickiego

21.06 „ONCE" Derevo Theatre (Niemcy/Rosja) - Scena Na Woli im. T. Łomnickiego

22.06 „THE BEST OF" Bodecker&Neander Compagnie ?(Francja/Niemcy) - Scena im. G. Holoubka Teatru Dramatycznego

Lionel Menard - jeden z uczniów Marcela Marceau postanowił zmierzyć się z legendarnym spektaklem swego nauczyciela i mistrza – mimodramem „Płaszcz" według Mikołaja Gogola. Spektakl „Gogol" nagrodzony w sobotę owacją na stojąco przygotowany został z polskimi artystami Warszawskiego Centrum Pantomimy. Postać główną zagrał Bartłomiej Ostapczuk, szef teatru i dyrektor artystyczny festiwalu.

Przedstawienie, w którym nostalgia mieszała się z humorem, nawiązywało do najlepszych tradycji słynnego Wrocławskiego Teatru Pantomimy Henryka Tomaszewskiego. Sześcioosobowy zespół w niezwykle sugestywny sposób wprowadził widzów w świat autora „Rewizora", świat ludzi śmiesznych, zagubionych, liczących na odmianę swego szarego, codziennego życia.

Pozostało 84% artykułu
Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły