Reklama

Konflikty przy rodzinnym stole

„Rodzina (...) jakich wiele. Poznacie ją na co dzień, poznacie i w niedzielę...”. Te słowa piosenki sprzed lat ze słuchowiska radiowego „Rodzina Poszepszyńskich” Macieja Zembatego i Jacka Janczarskiego wydają się adekwatne również w odniesieniu do familii Krzyszowskich. Tę drugą rodzinę stworzył Kuba Wojtaszczyk w debiutanckiej powieści „Portret trumienny” (wydanej w 2014 roku). W piątek w przestrzeń Malarni Teatru Polskiego w Poznaniu przeniesie ją Michał Kmiecik (rocznik: 1992).

Publikacja: 23.06.2017 07:30

Konflikty przy rodzinnym stole

Foto: materiały prasowe

Jest on zarówno autorem scenicznej adaptacji, oświetlenia, jak i reżyserem spektaklu. Osią dramatu jest urodzinowa uroczystość Jadwigi Krzyszowskiej, mieszkanki mieściny gdzieś w Polsce. Jakie prezenty dostanie od synów na swe 70-lecie? Najmłodszy Aleksy przywiezie książkę z Poznania. Ten, który z nią mieszka, kupi jej miejsce na cmentarzu.

Michał Kmiecik utrzymuje, że przede wszystkim interesuje go zderzenie dwóch, różnych światów istniejących w Polsce: – To jest przedstawienie o konfrontacji kulturowej między wielkomiejską inteligencją, posiadającą chłopskie korzenie, a klasą ludową, czyli tymi, którzy pozostali w domu rodzinnym. Z takimi podziałami i konfrontacjami w rodzinach mierzymy się jako społeczeństwo od jakiegoś czasu. W spektaklu wszystko dzieje się za urodzinowym stołem. Przy nim poznajemy spory psychologiczne, klasowe, światopoglądowe, religijne, polityczne i moralne, które drążą polskie rodziny.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Teatr
Kożuchowska, Seniuk, Sarzyńska zagrają na wrocławskim dworcu PKP
Teatr
Robert Wilson nie żyje. Pracował z Lady Gagą, Tomem Waitsem, Danutą Stenką
Teatr
Grażyna Torbicka: Kocham kino, ale kocham też teatr
Teatr
Festiwal w Awinionie: Masakra w Gazie i proces 52 gwałcicieli Gisèle Pelicot
Teatr
Dano nam raj, a my zamieniamy go w piekło. Startuje Festiwal Szekspirowski
Reklama
Reklama