W punkcie między ciałem a duchem

Odbywający się 17. raz festiwal Rozdroże przynosi nam w tym roku bardzo emocjonalne spektakle.

Publikacja: 13.10.2010 16:09

Emio Greco/PC pokaże na Rozdrożu spektakl „Extra Dry” (fot. Jean Pierre Stoop)

Emio Greco/PC pokaże na Rozdrożu spektakl „Extra Dry” (fot. Jean Pierre Stoop)

Foto: Rzeczpospolita

Wszystkie spektakle Międzynarodowych Spotkań Sztuki Akcji łączy wspólna nić. Jest nią transpozycja tego, co tkwi w naszej psychice na sceniczny ruch. Dzięki niej – mimo skromnego programu imprezy – będzie można wraz z artystami przejść proces wyrażania skrywanych emocji.

Teatr Bretoncaffe w premierowym spektaklu „Ja, Agaue” (27 – 28.10, godz. 19, CSW) wykorzysta metody psychologii zorientowanej na proces do analizy „Bachantek” Eurypidesa.

– Tytułowa postać królowej Teb, najbardziej tragiczna w tym dramacie, zostanie przedstawiona w dwóch spojrzeniach, z inaczej rozłożonymi akcentami, bo każda z tancerek (Anna Godowska i Anita Wach) analizuje ją indywidualnie – mówi reżyser Sławomir Krawczyński.

Ilona Trybuła podczas premiery „dd mm rrrr” (2 – 3.11, godz. 19, CSW) zapowiada tworzenie na żywo improwizacyjnych obrazów ucieleśniających emocjonalne stany człowieka.

– Nie tyle chodzi mi o pokazanie konkretnych wydarzeń. Raczej kondycji osoby w danych sytuacjach – mówi choreograf. – Zajmę się na przykład naszymi związkami z miejscem urodzenia, procesem starzenia się czy porażającym doznaniem piękna. Wszystko to ma doprowadzić widzów do zobaczenia zarówno „rzeczywistości zewnętrznej”, jak i „wewnętrznej”.

Trybuła chce w tym celu wykorzystać techniki zbliżone do butoh i działań jednego z mistrzów tego stylu – Tatsumiego Hijikata.

Najważniejszym pokazem Rozdroża będzie jednak prezentacja „Extra Dry” Emio Greco/PC z Holandii.

– Ten zespół nie gościł jeszcze w Polsce – mówi Janusz Marek, kurator festiwalu. – O ich najsłynniejszym spektaklu, który zobaczymy 20 października o godz. 18 w teatrze Studio, można powiedzieć, że to europejska odpowiedź na japońskie butoh. Twórcy – Emio Greco i Pieter C. Scholten – często pracują z tancerzami azjatyckimi, stąd zapewne ich fascynacja filozofią japońskiego tańca, wyrazista ekspresja i sięganie do głębokich pokładów ludzkiej psychiki.

Dwóch androgynicznych tancerzy wykona w „Extra Dry” ten sam zestaw ruchów, ale nie synchronicznie. Każdy pozostanie sobą, bez interakcji z drugim, w zawieszeniu między fizycznością a duchowością.

Wszystkie spektakle Międzynarodowych Spotkań Sztuki Akcji łączy wspólna nić. Jest nią transpozycja tego, co tkwi w naszej psychice na sceniczny ruch. Dzięki niej – mimo skromnego programu imprezy – będzie można wraz z artystami przejść proces wyrażania skrywanych emocji.

Teatr Bretoncaffe w premierowym spektaklu „Ja, Agaue” (27 – 28.10, godz. 19, CSW) wykorzysta metody psychologii zorientowanej na proces do analizy „Bachantek” Eurypidesa.

Pozostało 81% artykułu
Taniec
Trzy nosy Pinokia. Premiera Polskiego Baletu Narodowego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Taniec
Josephine Baker: "zdegenerowana" artystka w spódniczce z bananów
Taniec
Agata Siniarska zatańczy na festiwalu w Berlinie
Taniec
Taneczne święto Indii
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Taniec
Primabalerina z Teatru Bolszoj opuściła kraj. "Wstydzę się Rosji"