Francuskie koleje negocjują odszkodowania dla ocalałych z Holokaustu

Francuski rząd negocjuje z Departamentem Stanu USA w sprawie odszkodowań za ocalałych z Holokaustu, którzy zostali dowiezieni do niemieckich obozów zagłady francuskimi pociągami.

Publikacja: 24.02.2014 12:11

Francuskie koleje negocjują odszkodowania dla ocalałych z Holokaustu

Foto: youtube

Amerykanin Stuart Eizenstat, weteran w negocjacjach o odszkodowania wojenne, potwierdził, że negocjacje trwają już od około roku i zostały zainicjowane przez Francuzów. Najnowsza tura rozmów odbyła się dwa tygodnie temu w Paryżu.

Francuska firma Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF) w latach 1942-1944 przetransportowała 76 tysięcy Żydów i innych więźniów do obozów zagłady. Za transport ludzi SNCF została opłacona za "osobokilometr", dostarczała też pojazdy i siłę roboczą. Wyjazdy odbywały się z przedmieść Paryża.

Société Nationale des Chemins de fer Français wypłaciła już ponad 6 miliardów dolarów odszkodowań dla ocalałych w Europie, ale odszkodowania te nie objęły ocalałych z Holokaustu mieszkających na innych kontynentach.

Organizacja, która od lat walczy o odszkodowania dla ocalonych, The Coalition for Holocaust Justice, wydała w tej sprawie oświadczenie. "Société Nationale des Chemins de fer Français jest jedną z niewielu firm, które odmówiły wypłacenia odszkodowań za swoją rolę w Holokauście. Z radością witamy zmianę w jej podejściu, ale zostało już bardzo niewiele czasu, by ofiary SNCF otrzymały to, co im się sprawiedliwie należy i zamknęły wreszcie ten etap swojego życia" - czytamy w oświadczeniu.

Dyrekcja Société Nationale des Chemins de fer Français w 2010 roku wystosowała oficjalne przeprosiny do ocalałych i wyraziła ubolewanie w związku ze swoim udziałem w procederze transportu więźniów. Podkreśliła jednak, że ówczesne władze firmy działały pod silnym przymusem hitlerowców, którzy grozili zarekwirowaniem francuskich kolei.

Przeprosiny SNCF ocenione wówczas zostały raczej jako zabieg marketingowy niż rzeczywiste wyrażenie żalu. Société Nationale des Chemins de fer Français prowadziło bowiem wówczas rozmowy z USA na temat budowy w tym kraju linii  superszybkiej kolei TGV w Kalifornii i na Florydzie. Rozmowy zostały jednak wstrzymane po tym, jak ujawniono udział SNCF w transporcie więźniów do obozów koncentracyjnych.

Pociąg śmierci do Auschwitz (film archiwalny)

źródło: youtube

Amerykanin Stuart Eizenstat, weteran w negocjacjach o odszkodowania wojenne, potwierdził, że negocjacje trwają już od około roku i zostały zainicjowane przez Francuzów. Najnowsza tura rozmów odbyła się dwa tygodnie temu w Paryżu.

Francuska firma Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF) w latach 1942-1944 przetransportowała 76 tysięcy Żydów i innych więźniów do obozów zagłady. Za transport ludzi SNCF została opłacona za "osobokilometr", dostarczała też pojazdy i siłę roboczą. Wyjazdy odbywały się z przedmieść Paryża.

Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Świat
Szwajcaria odnowi schrony nuklearne. Już teraz kraj jest wzorem dla innych
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1023
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1022
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1021