Wyciek paliwa po zderzeniu z okrętem podwodnym

Piętnastu członków załogi amerykańskiego atomowego okrętu podwodnego "Hartford" doznało lekkich obrażeń, gdy zderzył się on z amerykańskim szturmowym okrętem desantowym "New Orleans" w wiodącej do Zatoki Perskiej Cieśninie Ormuz - podały amerykańskie władze wojskowe

Publikacja: 20.03.2009 15:37

Amerykański atomowy okręt podwodny "Hartford"

Amerykański atomowy okręt podwodny "Hartford"

Foto: AFP

"Do zderzenia okrętu podwodnego SSN-768 'Hartford' i szturmowego okrętu desantowego LPD-18 'New Orleans' doszło około godziny 1.00 w nocy czasu lokalnego" - oświadczyło dowództwo amerykańskiej V Floty z siedzibą w Bahrajnie.

"Piętnastu marynarzy z 'Hartforda' odniosło lekkie obrażenia i powróciło do służby. Nie ucierpiał żaden członek załogi 'New Orleans'" - informuje komunikat dodając, że nie doszło do jakichkolwiek uszkodzeń siłowni nuklearnej na okręcie podwodnym.

Zapytany przez Reutera, w jaki sposób doszło do kolizji, rzecznik V Floty, kapitan Nathan Christensen odparł: "Wydarzyło się to nocą, gdy okręt był w zanurzeniu. Nie wystąpiły żadne zakłócenia żeglugi w cieśninie. Oba okręty płyną o własnych siłach i przeszły przez cieśninę".

[srodtytul]Paliwo wyciekło do morza[/srodtytul]

W rezultacie kolizji do morza przedostało się paliwo dieslowskie. "'New Orleans' doznał przebicia zbiornika paliwowego, co spowodowało wyciek około 25 tys. galonów (95 tys. litrów) oleju napędowego" - głosi wojskowy komunikat.

"Hartford", myśliwski okręt podwodny klasy "Los Angeles', wszedł do służby w 1994 roku. Ma 110 metrów długości i 7100 ton wyporności podwodnej. Jego załoga liczy 141 ludzi, a uzbrojenie stanowią torpedy, miny i odrzutowe pociski manewrujące Tomahawk. W zanurzeniu rozwija prędkość ponad 30 węzłów.

"New Orleans", szturmowy okręt desantowy klasy "San Antonio" wszedł w skład US Navy w 2007 roku. Przy maksymalnej wyporności 25 tys. ton może przewozić ponad 700 żołnierzy desantu oraz transportujący ich sprzęt, w tym poduszkowce, śmigłowce i samoloty pionowego startu Osprey.

Wiadomość o kolizji spowodowała chwilowy wzrost ceny ropy do 52 dolarów za baryłkę, czyli poziomu, jakiego nie notowano od czterech miesięcy. Przez Cieśninę Ormuz przechodzi około 40 procent ropy, będącej przedmiotem obrotu na rynkach międzynarodowych.

[ramka][b]Ormuz[/b] to cieśnina Oceanu Indyjskiego pomiędzy Zatoką Perską od zachodu a Zatoką Omańską od wschodu. Północne wybrzeże należy do Iranu, południowe zaś do Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Muhafazatu Masandam, enklawy Omanu.

Cieśnina w najwęższym miejscu ma 54 km (29 Mm) szerokości. Głębokość maksymalna sięga 220 m, minimalna w torze wodnym - 10 m. Jest to jedyny szlak morski pozwalający na transport ropy naftowej z Zatoki Perskiej. Przepływa tędy średnio 15 tankowców dziennie, przewożąc 16,5-17 milionów baryłek ropy, co stanowi 40% transportu drogą morską i 20% całego przewozu ropy na świecie. Z tego względu cieśnina ma ogromne znaczenie strategiczne.[/ramka]

"Do zderzenia okrętu podwodnego SSN-768 'Hartford' i szturmowego okrętu desantowego LPD-18 'New Orleans' doszło około godziny 1.00 w nocy czasu lokalnego" - oświadczyło dowództwo amerykańskiej V Floty z siedzibą w Bahrajnie.

"Piętnastu marynarzy z 'Hartforda' odniosło lekkie obrażenia i powróciło do służby. Nie ucierpiał żaden członek załogi 'New Orleans'" - informuje komunikat dodając, że nie doszło do jakichkolwiek uszkodzeń siłowni nuklearnej na okręcie podwodnym.

Pozostało 81% artykułu
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Świat
Szwajcaria odnowi schrony nuklearne. Już teraz kraj jest wzorem dla innych
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1023
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1022
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1021