Reklama

Niepożądany lobbing w UE

Lobbyści w UE mają niepożądany wpływ na kształt prawa – twierdzi organizacja Transparency International. Polska w jej ocenie wypada średnio, ale musimy poprawić się niemal w każdej dziedzinie.

Publikacja: 15.04.2015 21:21

– Nieuczciwy i nieprzejrzysty lobbing jest jednym z kluczowych elementów ryzyka korupcji w Europie – mówi Elene Panfilova, wiceprezes Transparency International (TI). Organizacja ta zbadała wpływ lobbystów na rządzących w 19 krajach UE oraz w trzech unijnych instytucjach: Radzie, Komisji i Parlamencie.

W swoim raporcie TI zauważa, że Polska jest jednym z siedmiu badanych krajów, które mają osobne prawo poświęcone lobbingowi, choć – według TI – używane w nim definicje nie są precyzyjne. Polska jest też jednym z dwóch państw, obok Litwy, gdzie ustawa zobowiązuje do ujawniania wszystkich kontaktów z grupami interesów i dokumentów towarzyszących tworzonej legislacji. Jest również jednym z dziesięciu krajów, które mają obowiązkowy rejestr lobbystów, choć ma on słabości. Nasz kraj nie wymaga np., żeby lobbyści ujawniali informacje finansowe. Problemem jest także brak odpowiedniego urzędu, który miałby ludzi i pieniądze do skutecznego monitorowania procesów lobbingu.

Polska słabo wypada w zestawieniu instrumentów, które zapewniałyby etyczne działanie lobbystów i decydentów. Niską ocenę dostaliśmy w kategorii przepisów regulujących zasady zatrudniania, a więc, czy lobbysta może zostać decydentem i czy decydent może potem zostać lobbystą. Lepiej jest z kodeksami postępowania urzędników publicznych instytucji. Nie ma natomiast efektywnych kodeksów postępowania lobbystów. Nieźle jest u nas z publicznymi konsultacjami: prawo zapewnia udział obywateli w tworzonych regulacjach.

W sumie jednak na tle zbadanych krajów wypadamy przeciętnie – jesteśmy na ósmym miejscu. A ocena na poziomie 33 pkt. to niewiele w stosunku do 100 pkt. maksimum.

Organizacja przedstawiła swoje rekomendacje, które w większości dotyczą też naszego kraju. Zauważa, że wszelkiego rodzaju informacje powinny być uznane z założenia za publiczne. A władza wykonawcza i parlament powinny publikować wszystkie szczegóły dotyczące tworzenia prawa i kontaktów z grupami interesów, wliczając w to terminy spotkań i zapisy ich przebiegu. Polska powinna też wzmocnić przepisy o rejestrze lobbystów, tak żeby informacja o nich była kompletna, łącznie z sumami wydawanymi na lobbing. Te informacje muszą być powszechne i łatwo dostępne.

Reklama
Reklama

W sprawie etycznego zachowania powinny zostać wprowadzone okresy, w których decydent nie może podejmować pracy lobbysty i odwrotnie. Sami lobbyści powinni podlegać etycznym wymogom. W Polsce jest co prawda przepis o obowiązkowych publicznych konsultacjach, ale praktyka wymaga wzmocnienia. TI rekomenduje też surowsze wymagania dotyczące powoływania zrównoważonych grup eksperckich i wyraźnego stwierdzenia, że nie mogą tam zasiadać lobbyści.

Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1384
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1383
Świat
„Rzecz o geopolityce”: Sojusz Chin i Rosji. Operacja USA na Karaibach
Świat
W poniedziałek w Londynie pilny szczyt w sprawie Ukrainy
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Świat
Sarkofag nad reaktorem w Czarnobylu nie chroni już przed promieniowaniem
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama