Osoby starsze są najszybciej rosnącą grupą kierowców, ale do tego najbezpieczniejszą

Na trasie S8 w Warszawie doszło do zderzenia osobowego forda z samochodem ciężarowym. Samochodem osobowym kierował 91-latek.

Aktualizacja: 19.05.2018 09:52 Publikacja: 19.05.2018 09:41

W listopadzie ub. roku 92-latek kierujący tym samochodem potrącił dwie piesze na chodniku

W listopadzie ub. roku 92-latek kierujący tym samochodem potrącił dwie piesze na chodniku

Foto: youtube

- Osoby starsze są najszybciej rosnącą grupą kierowców, do tego najbezpieczniejszą – informuje Instytut Transportu Samochodowego.

Do zdarzenia na S8 doszło w piątek wieczorem na jezdni w kierunku Marek, nad ulicą Łabiszyńską w Warszawie.

W tej kolizji nikt nie ucierpiał, ale spowodowała ona spore utrudnienia w ruchu. Zablokowane były dwa pasy w stronę Marek.

Ale zdarzają się sytuacje, kiedy kierowcy w starszym wieku powodują znacznie poważniejsze wypadki.

W listopadzie ub. roku w sieci pojawiło się nagranie na którym widać jak samochód wjechał na chodnik i z impetem potrącił dwie piesze. Później auto uderzyło jeszcze w inny pojazd i ścianę. Okazało się, że samochodem kierował 92-latek.

Mężczyzna podobnie jak potrącone kobiety trafił do szpitala. Z ustaleń policji wynikało, że kierowca pomylił gaz z hamulcem.

Rośnie liczba kierowców w starszym wieku. Jak podaje Instytut Transportu Samochodowego (ITS) w roku 2050 w krajach Unii Europejskiej odsetek osób w wieku powyżej 50 lat będzie wynosił prawie 50 proc. Osoby starsze są najszybciej rosnącą grupą kierowców także w Polsce.

Starzenie się społeczeństw krajów uprzemysłowionych ma charakter powszechny i trwały. W Polsce te procesy będą następowały jeszcze szybciej i liczba osób w wieku emerytalnym ulegnie znacznemu powiększeniu już w 2030 roku.

Zważywszy, że aktualnie jest około 8 mln kierowców w wieku 50 i więcej lat posiadających prawo jazdy kat. B, a ich liczba ulegnie zwiększeniu, należy zadać pytanie, czy ta grupa generuje problemy dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym?

- Wielu starszych kierowców posiada bezterminowe prawo jazdy uzyskane nawet kilkadziesiąt lat wcześniej. Kierowcy ci nigdy potem nie aktualizowali wiedzy i nie doskonalili swoich umiejętności. Do tych braków dołączają się zmiany biologiczne i mentalne postępujące wraz z wiekiem, mające znaczący wpływ na umiejętność kierowania pojazdem- zauważa Mikołaj Krupiński z ITS.

Instytut w 2017 roku przebadał reprezentatywną grupę kierowców z terenu Mazowsza (z co najmniej 30-letnim stażem za kierownicą) w wieku 50 lat i więcej.

- Wyniki pokazały, że kierowcy, pomimo deklarowanej świadomości wpływu wieku na zdolność bezpiecznego kierowania pojazdami uznają mimo wszystko wiek za jeden z najmniej istotnych czynników warunkujących bezpieczeństwo w ruchu drogowym, zauważa autorka badań – mówi Maria Dąbrowska-Loranc z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

Podkreśla, że mimo, iż duży odsetek kierowców (2/3 badanych) widzi potrzebę odbywania dodatkowych szkoleń, to tylko jedna czwarta z nich brała w nich kiedykolwiek udział.

Najbardziej skore do takiego twierdzenia są kobiety oraz osoby z Warszawy, natomiast najbardziej pożądanym typem szkolenia byłoby wskazanie mocnych i słabych stron osób kierujących pojazdem.

Badanie świadomości kierowców 50+ odnośnie zagadnień bezpieczeństwa ruchu drogowego wskazuje również, że starsi kierowcy poruszają się bezpieczniej, bo lepiej znają kodeks drogowy (uważa tak 40 proc.).

Dwie trzecie badanych jest zdania, że starsi kierowcy prowadzą bezpieczniej, bo mają większe doświadczenie w kierowaniu samochodami niż młodsi kierowcy.

Tyle samo wskazuje, że szybka jazda zawsze jest bardziej niebezpieczna, niezależnie od umiejętności prowadzącego pojazd.

Osiemdziesiąt proc. starszych kierowców wskazuje, że korzystanie z telefonu komórkowego podczas jazdy stwarza zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, a dla 43 proc., że fotoradary są dobrym rozwiązaniem prewencyjnym wobec kierowców łamiących przepisy.

- Za główną przyczynę dużego zagrożenia w ruchu drogowym w Polsce uznawany jest zły stan dróg – 10 proc., a 52 proc. uważa, że zły stan dróg wymaga ostrożnej jazdy, tłumaczy Maria Dąbrowska-Loranc.

Autorzy badań zwracają uwagę, że osoby starsze są najszybciej rosnącą grupą kierowców, ale do tego najbezpieczniejszą. Kierowcy powyżej 60. roku życia powodują mniej niż 4,5 tys. wypadków rocznie.

- Odbieranie uprawnień do kierowania pojazdem osobom starszym powinno mieć miejsce tylko w rzeczywiście uzasadnionych medycznie przypadkach – twierdzi ITS.

Zdaniem ekspertów to edukacja, obok badań lekarskich i nowoczesnej techniki i technologii w pojazdach i na drogach, jest najbardziej skutecznym sposobem na zapewnienie możliwości kierowania jak najdłużej bez stwarzania zagrożeń w ruchu drogowym.

- Uniemożliwienie prowadzenia pojazdów przez osoby starsze może być przyczyną ich wykluczenia społecznego, szczególnie dotyczy to osób mieszkających w małych miejscowościach – twierdzą eksperci z ITS.

Społeczeństwo
Policja apeluje o pomoc. Zaginął profesor warszawskiej uczelni
Społeczeństwo
Mikołaj na weekend. Familijne atrakcje w Warszawie
Społeczeństwo
6 grudnia pod znakiem śnieżyc i zamieci. IMGW pokazał mapę. Gdzie będzie najgorzej?
Rozmowa
Mateusz "Exen" Wodziński: Chcę wsparciem podziękować Ukraińcom
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Społeczeństwo
Decydują się losy naszego regionu, musimy działać!
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką