Reklama
Rozwiń
Reklama

Pomoc finansowa dla sąsiedniego miasta na prowadzenie izby wytrzeźwień

Przekazanie przez gminę środków finansowych na rzecz miasta prowadzącego izbę wytrzeźwień będzie legalne, przy czym, nie można rozpatrywać tego, jako powinność (obowiązek), lecz jako fakultatywną i dobrowolną decyzję gminy.

Publikacja: 06.03.2018 05:00

Pomoc finansowa dla sąsiedniego miasta na prowadzenie izby wytrzeźwień

Foto: Fotorzepa, Jakub Dobrzyński

- Gmina planuje przeznaczyć środki finansowe dla sąsiedniego miasta na pokrycie kosztów utrzymania izby wytrzeźwień (korzystają z niej także mieszkańcy gminy). Czy taki wydatek będzie obowiązkowy i prawnie uzasadniony?

Aby ustosunkować się merytorycznie do podanej problematyki niezbędne jest odniesienie się do regulacji ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Tam, w art. 39 ust. 1 ustawodawca postanowił, że organy samorządu terytorialnego w miastach liczących ponad 50 tys. mieszkańców i organy powiatu mogą organizować i prowadzić izby wytrzeźwień. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 26 czerwca 2014 r. (sygn. akt II GSK 414/13) stwierdził: „Jak słusznie zauważył organ nadzoru, co zasadnie zaakceptował sąd I instancji, z art. 39 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi jasno wynika, iż organy samorządu terytorialnego w miastach liczących ponad 50 tys. mieszkańców i organy powiatu mogą organizować i prowadzić izby wytrzeźwień. Zadanie organizowania i prowadzenia izb wytrzeźwień jest zadaniem o charakterze fakultatywnym i dotyczy tylko powiatów i miast spełniających ten wymóg. Do pozostałych jednostek samorządu terytorialnego przepis ten nie ma zastosowania". Z powyższego wynika, że prowadzenie izby wytrzeźwień jest zadaniem fakultatywnym. Przy czym, mogą je prowadzić – jeśli chodzi o miasta – tylko te liczące ponad 50 tys. mieszkańców, względnie powiaty. Zatem, z formalnego punktu widzenia, o ile miasto spełnia ten wymóg, może prowadzić legalnie taką izbę.

Warto również wspomnieć, że zgodnie z art. 42 ust. 1 ww. ustawy, za pobyt w izbie wytrzeźwień, placówce lub jednostce Policji od osoby przyjętej pobierana jest opłata. Co istotne, opłata za pobyt w izbie wytrzeźwień lub placówce – stanowi dochód jednostki samorządu terytorialnego (ust. 2 pkt 1). Zaś Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z 28 stycznia 2013 r.(sygn. akt I SA/Rz 1029/12) zaakcentował m.in.: „Opłaty za pobyt w izbie wytrzeźwień stanowią dochód jednostki samorządu terytorialnego zgodnie z art. 60 pkt 7 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2009 r. nr 157, poz. 1240 ze zm.).

Natomiast wysokość opłaty, o której mowa w ust. 1, jest określana przez organy stanowiące jednostki samorządu terytorialnego w drodze uchwały – w odniesieniu do opłaty za pobyt w izbie wytrzeźwień lub placówce (ust. 4 pkt 1). Wspomnianymi opłatami mogą być, więc obciążeni zarówno mieszkańcy miasta, które prowadzi daną izbę wytrzeźwień, jak i mieszkańcy innych gmin. W każdym razie ryzyko ekonomiczne jest po stronie jednostki samorządowej, która prowadzi daną izbę.

W kontekście ww. regulacji prawnych i podanego stanu faktycznego zauważyć jednak należy, że brak jest jednoznacznych regulacji prawnych przewidujących obligatoryjność finansowania kosztów utrzymania izby wytrzeźwień, do której doprowadzani są mieszkańcy innej (innych) gmin w celu wytrzeźwienia. Pomocne może być tutaj również stanowisko z pisma Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z 5 grudnia 2016 r. (znak RIO.II-025-30/16) dostępne na stronie www.bip.bialystok.rio.gov.pl. Tam wskazano, że przyznanie środków finansowych w takich sytuacjach z budżetu gminy, z przeznaczeniem na dofinansowanie izby wytrzeźwień ma walor dobrowolności.

Reklama
Reklama

Dalej zaakcentowano, że gmina, która zamierza partycypować w kosztach utrzymania izby wytrzeźwień, może m.in. przekazać ze swojego budżetu środki w formie pomocy finansowej dla gminy (powiatu) prowadzącej izbę wytrzeźwień. Zaś, jako podstawę prawną przekazania środków wskazano na art. 216 ust. 2 pkt 5 w związku z art. 220 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 2077). Ze wspomnianego art. 220 ust. 1 wynika, bowiem, że z budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być udzielona innym jednostkom samorządu terytorialnego pomoc finansowa w formie dotacji celowej lub pomoc rzeczowa. W celu realizacji zamierzenia konieczna jest umowa.

podstawa prawna: Ustawa z 26 października1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn.DzU z 2016 r. poz. 487 ze zm.)

Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: TSUE wysadził TK w powietrze. To ważna lekcja także dla Donalda Tuska
Cudzoziemcy
Kierowca musi mówić po polsku? Prawnicy oceniają nową usługę „Bolt lokalnie"
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Wieczni prezesi spółdzielni mieszkaniowych zostaną? Spór o reformę
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama