- Dyrektor szkoły podstawowej został członkiem rady nadzorczej banku spółdzielczego. Wójt z tego powodu chce go odwołać, jednak prawo oświatowe nie przewiduje z takiego powodu skrócenia kadencji. Poza tym od momentu, w którym wójt dowiedział się o członkostwie dyrektora w radzie nadzorczej minęło trzy miesiące. Czy wójt może dyrektora szkoły pozbawić stanowiska?
LESZEK JAWORSKI: Tak. Wójt powinien odwołać dyrektora szkoły, gdyż ten naruszył art. 4 pkt 3 tzw. ustawy antykorupcyjnej. Przepis ten zakazuje kierownikom jednostek organizacyjnych gminy bycia członkami zarządów, rad nadzorczych lub komisji rewizyjnych spółdzielni, z wyjątkiem rad nadzorczych spółdzielni mieszkaniowych. Szkoła podstawowa jest jednostką organizacyjną gminy, zatem dyrektora szkoły, jako jej kierownika dotyczą ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej. Pełni on bowiem funkcję publiczną na mocy art. 4 pkt 3 ustawy antykorupcyjnej.
Czytaj także: Jak stosować przepisy antykorupcyjne w samorządach
Kolizja przepisów
Ustawa antykorupcyjna przewiduje sankcje za naruszenie jej zakazów. Nakazuje ona odwołać albo rozwiązać umowę o pracę z kierownikiem jednostki, najpóźniej po upływie miesiąca od dnia, w którym wójt uzyskał informację o przyczynie odwołania albo rozwiązania umowy o pracę. Z kolei zgodnie z art. 5 ust. 6 ustawy antykorupcyjnej odwołanie i rozwiązanie stosunku pracy w tym trybie jest równoznaczne z rozwiązaniem angażu bez wypowiedzenia na podstawie art. 52 par. 1 pkt 1 kodeksu pracy. Problem w tym, że art. 66 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (dalej u.p.o.) zawiera zamknięty katalog przyczyn odwołania. Wśród nich nie ma naruszenia zakazów z ustawy antykorupcyjnej.
Z pomocą idzie orzecznictwo sądów administracyjnych. I tak Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 2 grudnia 2016 r. (sygn. akt IV SA/Gl 593/16) wskazał, że przepisy o odwoływaniu kierowników jednostek organizacyjnych gminy zawarte w przepisach ustawy antykorupcyjnej stanowią lex specialis w stosunku do art. 38 ustawy o systemie oświaty. Obecnie tę samą treść ma art. 66 u.p.o. Oznacza to, że art. 5 ust 2 i 6 ustawy antykorupcyjnej przewiduje odrębny od ustanowionego przez art. 66 u.p.o. tryb odwołania dyrektora szkoły oraz nie przewiduje odpowiedniego jego stosowania.