Odwołanie dyrektora szkoły za złamanie przepisów antylkrupcyjnych

Jeżeli funkcjonariusz narusza przepisy antykorupcyjne w dacie odwołania, to organ może go odwołać, mimo przekroczenia ustawowego terminu.

Publikacja: 23.04.2019 06:15

Odwołanie dyrektora szkoły za złamanie przepisów antylkrupcyjnych

Foto: Adobe Stock

- Dyrektor szkoły podstawowej został członkiem rady nadzorczej banku spółdzielczego. Wójt z tego powodu chce go odwołać, jednak prawo oświatowe nie przewiduje z takiego powodu skrócenia kadencji. Poza tym od momentu, w którym wójt dowiedział się o członkostwie dyrektora w radzie nadzorczej minęło trzy miesiące. Czy wójt może dyrektora szkoły pozbawić stanowiska?

LESZEK JAWORSKI: Tak. Wójt powinien odwołać dyrektora szkoły, gdyż ten naruszył art. 4 pkt 3 tzw. ustawy antykorupcyjnej. Przepis ten zakazuje kierownikom jednostek organizacyjnych gminy bycia członkami zarządów, rad nadzorczych lub komisji rewizyjnych spółdzielni, z wyjątkiem rad nadzorczych spółdzielni mieszkaniowych. Szkoła podstawowa jest jednostką organizacyjną gminy, zatem dyrektora szkoły, jako jej kierownika dotyczą ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej. Pełni on bowiem funkcję publiczną na mocy art. 4 pkt 3 ustawy antykorupcyjnej.

Czytaj także: Jak stosować przepisy antykorupcyjne w samorządach

Kolizja przepisów

Ustawa antykorupcyjna przewiduje sankcje za naruszenie jej zakazów. Nakazuje ona odwołać albo rozwiązać umowę o pracę z kierownikiem jednostki, najpóźniej po upływie miesiąca od dnia, w którym wójt uzyskał informację o przyczynie odwołania albo rozwiązania umowy o pracę. Z kolei zgodnie z art. 5 ust. 6 ustawy antykorupcyjnej odwołanie i rozwiązanie stosunku pracy w tym trybie jest równoznaczne z rozwiązaniem angażu bez wypowiedzenia na podstawie art. 52 par. 1 pkt 1 kodeksu pracy. Problem w tym, że art. 66 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (dalej u.p.o.) zawiera zamknięty katalog przyczyn odwołania. Wśród nich nie ma naruszenia zakazów z ustawy antykorupcyjnej.

Z pomocą idzie orzecznictwo sądów administracyjnych. I tak Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 2 grudnia 2016 r. (sygn. akt IV SA/Gl 593/16) wskazał, że przepisy o odwoływaniu kierowników jednostek organizacyjnych gminy zawarte w przepisach ustawy antykorupcyjnej stanowią lex specialis w stosunku do art. 38 ustawy o systemie oświaty. Obecnie tę samą treść ma art. 66 u.p.o. Oznacza to, że art. 5 ust 2 i 6 ustawy antykorupcyjnej przewiduje odrębny od ustanowionego przez art. 66 u.p.o. tryb odwołania dyrektora szkoły oraz nie przewiduje odpowiedniego jego stosowania.

Znaczenie terminu

Na gruncie art. 5 ust. 2 ustawy antykorupcyjnej wyłania się kolejna wątpliwość. Przepis ten nakazuje odwołanie albo rozwiązanie umowy o pracę z kierownikiem jednostki, najpóźniej po upływie miesiąca od dnia, w którym włodarz uzyskał informację o przyczynie pobawienia jego funkcji. Jaki ma charakter ten termin? WSA w Gliwicach w wyroku z 2 grudnia 2016 r. podał, że okres jednego miesiąca na wydanie przez organ wykonawczy gminy zarządzenia, na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy antykorupcyjnej, nie ma charakteru terminu prawa materialnego (prekluzyjnego) i nawet po jego upływie nie wygasa kompetencja do wydania takiego zarządzenia, o ile oczywiście będą ku temu podstawy. Sąd w tej sprawie przychylił się do stanowiska zajętego wcześniej przez WSA w Szczecinie, który w wyroku z 19 października 2006 r. (sygn. akt II SA/Sz 385/06), opowiedział się za instrukcyjnym charakterem owego terminu.

Zdaniem gliwickiego sądu gdyby termin, o którym mowa w art. 5 ust. 2 ustawy antykorupcyjnej miał charakter materialnoprawny, to wówczas norma prawna zawarta w tym przepisie (lub ewentualnie w innych regulacjach) musiałaby wprost wskazywać na pozbawienie kompetencji wójta do wydawania zarządzenia o odwołaniu kierownika gminnej jednostki organizacyjnej po upływie takiego terminu, ale przepisu takiego nie ma (por. wyrok WSA w Krakowie z 13 grudnia 2016 r., sygn. akt III SA/Kr 1142/16). Przykładowo przepisem wprowadzającym termin materialnoprawny do prowadzenia postępowania i wydania aktu nadzoru jest art. 93 ust. 1 w związku z art. 91 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Charakter tego terminu wynika wprost z treści wymienionych przepisów.

Odmienny pogląd

Ze stanowiskiem zaprezentowanym przez gliwicki sąd administracyjny nie zgodził się NSA w wyroku z 26 lutego 2019 r. (sygn. akt I OSK 836/17). Sąd ten uznał, że termin ten ma charakter materialnoprawny. A wynika to wprost z art. 5 ust. 2 ustawy antykorupcyjnej. Zdaniem NSA posłużenie się przez ustawodawcę zwrotem: „najpóźniej po upływie miesiąca od dnia" oznacza, że po upływie tej daty właściwy organ traci kompetencję odwołania ze stanowiska osoby, która naruszyła zakazy wymienione w art. 4 ustawy antykorupcyjnej (tak też NSA w wyroku z 24 stycznia 2019 r., sygn. akt I OSK 548/17).

Ponadto NSA wskazał, że przyjęte przez WSA w Gliwicach znaczenie terminu jako instrukcyjnego, pozwalałaby organowi odwołać ze stanowiska funkcjonariusza naruszającego zakaz wymieniony w art. 4 ustawy antykorupcyjnej nawet po kilkudziesięciu latach, co byłoby sprzeczne z celami tej ustawy. Zdaniem NSA taka interpretacja prowadzi do akceptowania stanu daleko idącej niepewności prawnej i jest niezgodna z wykładnią celowościową. Cel ustawy antykorupcyjnej to zapobieganie wykorzystywania stanowiska do zapewniania w sposób nieuprawniony sobie lub innym osobom korzyści. Nie jest to regulacja o charakterze karnym, odwołanie ze stanowiska nie jest karą za złamanie zakazów, ale ma zapewnić transparentność przy pełnieniu funkcji publicznej. Dolegliwość związana z odwołaniem występuje tylko przy okazji.

Skutki zwłoki

Czy wobec tego wójt nie może odwołać dyrektora szkoły, bo od uzyskania informacji upłynęło trzy miesiące? Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w cytowanym wyroku NSA. Tak, wójt go może pozbawić stanowiska, pod warunkiem, że w momencie odwołania nadal narusza zakaz z ustawy antykorupcyjnej. Zdaniem NSA ewentualne przekroczenie terminu nie uniemożliwia podjęcie rozstrzygnięcia o odwołaniu albo rozwiązaniu umowy o pracę z osobą, która naruszyła jeden z zakazów wyszczególnionych w art. 4 ustawy. Przyjęcie takiej interpretacji, kłóciłoby się z jej celem i oznaczałoby, że ewentualna zwłoka w działaniu organu skutkowałaby legalizowaniem stanów niepożądanych w życiu publicznym.

Według NSA formułując art. 5 ust. 2 ustawy antykorupcyjnej ustawodawcy chodziło o to, aby wskazane w tym przepisie sankcje były stosowane w oczywistych przypadkach naruszenia przepisów antykorupcyjnych, tzn. takich, których ustalenie nie wymaga przeprowadzenia żmudnego i długotrwałego postępowania wyjaśniającego. Przy tym należy wyraźnie podkreślić, że nie dochodzi do naruszenia miesięcznego terminu, jeżeli w dacie wydania stosownego zarządzenia trwa stan naruszenia zakazu wymienionego w art. 4 ustawy antykorupcyjnej. Jeżeli zatem funkcjonariusz narusza przepisy antykorupcyjne w dacie odwołania, to organ dokona odwołania z zachowaniem terminu z art. 5 ust. 2 ustawy antykorupcyjnej.

podstawa prawna: Art. 4 pkt 3, art. 5 ust. 2 i 6 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1393 ze zm.)

podstawa prawna: Art. 66 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 996 ze zm.)

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr