Postępowanie zmierzające do wyłonienia skarbnika j.s.t. ma charakter merytoryczno-polityczny Procedura naboru skarbnika rozpoczyna się od rozpisania konkursu o naborze na takie wolne stanowisko urzędnicze. W pierwszej kolejności potencjalny skarbnik uczestniczy w otwartym konkursie zmierzającym do wyłonienia kandydata o najlepszych kompetencjach do zajmowania takiego stanowiska.
Czytaj także: Odwołanie skarbnika przez radę gminy wymaga wniosku wójta
Jawność i przejrzystość
O istocie takiej procedury wypowiedział się sąd administracyjny w Gliwicach: „Nabór kandydatów na wolne stanowisko urzędnicze jest otwarty, co oznacza, że przybiera postać sformalizowanego postępowania rekrutacyjnego, a każdy spełniający warunki przewidziane ogłoszeniem o naborze, może zgłosić swoją kandydaturę. Otwartość naboru zostaje zachowana jeśli spełniony jest wymóg jawności i przejrzystości postępowania konkursowego" (wyrok WSA w Gliwicach z 15 maja 2018 r., LEX nr 2505669). Stosunek pracy ze skarbnikiem następuje na skutek powołania, którego dokonuje odpowiednia rada na wniosek wójta, starosty albo marszałka województwa. Można powiedzieć, że na organie wykonawczym j.s.t. spoczywa ciężar uzyskania politycznego poparcia dla kandydata, którego najlepsze kompetencje zostały potwierdzone procedurą konkursową.
Podobnie wygląda procedura odwołania z funkcji skarbnika j.s.t. – czynność taka należy do właściwości odpowiedniej rady (konieczna jest uchwała) i następuje na wniosek wójta, starosty lub marszałka województwa. Trzeba podkreślić, że termin zawarcia umowy o pracę lub jej rozwiązanie ze skarbnikiem wyznaczany jest przez podjęcie uchwały przez właściwą radę, a nie moment złożenia wniosku przez organ wykonawczy j.s.t. (zob. wyrok NSA z 16 czerwca 2010, sygn. II OSK 825/10, LEX nr 590323).
Konsekwencje powołania
Powołanie jest szczególnym sposobem nawiązywania stosunku pracy z osobą, która sprawować ma kierownicze stanowisko państwowe. Czynność taka wywołuje dwojaki skutek: zostaje zawarta odpowiednia umowa o pracę (po wyrażeniu zgody przez zainteresowanego pracownika) i następuje powierzenie odpowiedniej funkcji urzędniczej. Taki stan rzeczy ma swoje przełożenie na sposób zakończenia takiego stosunku pracy – wygasa on w momencie odwołania pracownika (w tym wypadku skarbnika j.s.t.) ze służby.