- ustalamy stawkę godzinową najniższego wynagrodzenia: 820 zł : 168 godzin = 4,88 zł
- stawkę godzinową mnożymy przez stopę procentową dodatku: 4,88 zł x 4 proc. = 0,20 zł
- stawkę godzinową dodatku mnożymy przez liczbę godzin przepracowanych w trudnych warunkach: 0,20 zł x 93 godziny = 18,60 zł
Nauczycielom przysługują dodatki stażowe (za wysługę lat), motywacyjne, funkcyjne oraz za warunki pracy.
Wynika tak z art. 30 ust. 1 pkt 2 Karty nauczyciela. Nie znaczy to jednak, że wszyscy mają do nich prawo w takiej samej wysokości i na tych samych zasadach. A to dlatego, że wysokość tych dodatków oraz warunki przyznawania określają w regulaminie organy samorządowe prowadzące szkoły. Jedyne, co muszą uwzględnić, to zasady wynikające z Karty nauczyciela i rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (DzU nr 22, poz. 181 ze zm.). Zawiera je zestawienie - wspólne zasady dotyczące dodatków dla nauczycieli zatrudnionych u pracodawców; wszystkie pozostałe aspekty ustalają w porozumieniu ze związkami zawodowymi. Muszą przy tym pamiętać, że regulamin określający wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków i innych składników wynagrodzenia oraz dodatków mieszkaniowych nie może zawierać postanowień mniej korzystnych dla nauczyciela niż przepisy prawne powszechnie obowiązujące (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 3 czerwca 2002 r., II SA687/02). Według art. 33 ust. 1 Karty nauczyciela dodatek stażowy to odpowiedni procent wynagrodzenia zasadniczego. Inne dodatki można również ustalać jako odsetek wynagrodzenia zasadniczego lub w stawkach kwotowych albo godzinowych (przy dodatku za warunki pracy) - patrz przykład 6.
Pani Hanna jest nauczycielką w szkole podstawowej z 25-letnim stażem pracy. Ma prawo do dodatku stażowego na poziomie 20 proc. wynagrodzenia zasadniczego (maksymalny pułap). Jest wychowawcą klasy, a więc przysługuje jej dodatek funkcyjny, który rada gminy ustaliła w stałej wysokości 30 zł miesięcznie. Prowadzi zajęcia w klasach łączonych, za co przysługuje jej dodatek za pracę w trudnych warunkach. Ten z kolei wynosi 10 proc. wynagrodzenia zasadniczego. Otrzymuje także dodatek motywacyjny w wysokości 20 proc. wynagrodzenia zasadniczego. Jej wynagrodzenie zasadnicze wynosi 1900 zł. Za miesiąc pracy przysługuje jej zatem 2880 zł, co wynika z następujących wyliczeń:
- dodatek stażowy: 1900 zł x 20 proc. = 380 zł
- dodatek funkcyjny: 30 zł
- dodatek za warunki pracy: 1900 zł x 10 proc. = 190 zł
- dodatek motywacyjny: 1900 zł x 20 proc. = 380 zł
- wynagrodzenie łącznie: 1900 zł + 380 zł + 30 zł + 190 zł + 380 zł = 2880 zł
Nauczyciele zatrudnieni na wsi albo w mieście do 5 tys. mieszkańców są ponadto uprawnieni do dodatków socjalnych: mieszkaniowego i wiejskiego (art. 54 Karty nauczyciela). Ich wysokość zależy od stanu rodzinnego. Określa ją, podobnie jak zasady przyznawania i wypłaty, organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego. Nie ma jednak takich kompetencji, gdy idzie o dodatek wiejski. Jego wysokość wynika bowiem z art. 54 ust. 5 Karty nauczyciela i wynosi 10 proc. wynagrodzenia zasadniczego. Ale organ prowadzący szkołę może go podwyższyć, jeśli występuje deficyt kadr na tym terenie wiejskim. Oba dodatki: mieszkaniowy i wiejski są obligatoryjnymi składnikami wynagrodzenia za pracę nauczyciela. Dlatego organ prowadzący szkołę nie może (w drodze regulaminu) uwarunkować ich przyznania od posiadania odpowiednich środków pieniężnych (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Lublinie z 11 grudnia 2002 r., II SA/Lu923/01).
Kontynuujemy cykl artykułów poświęconych sporządzaniu listy płac. Pokazujemy na konkretnych przykładach i obliczeniach sposoby ustalania poszczególnych rodzajów wynagrodzeń. Omawiamy też zasady odprowadzania od nich składek do ZUS oraz zaliczek na podatek dochodowy. Zachęcamy czytelników do przysyłania pytań na ten temat. Obiecujemy, że na wszystkie odpowiemy w cyklu lub poza nim. Zorganizujemy też kilka telefonicznych dyżurów eksperckich. Kiedy - poinformujemy na pierwszej stronie DOBREJ FIRMY. W cyklu opisaliśmy dotychczas sposoby ustalania wynagrodzenia:
- za urlop wypoczynkowy - 11 maja,
- za godziny nadliczbowe - 16 maja,
- za przestój i dyżur - 30 maja,
- premii i nagród - 13 czerwca,
- wynagrodzenia i zasiłków chorobowych - 20 czerwca,
- płacy minimalnej - 11 lipca.
W przyszłą środę zajmiemy się dodatkami wyrównawczymi.
- okresy zaliczane do stażu uprawniającego do dodatku: zatrudnienie we wszystkich zakładach oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów wliczamy je do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze (np. praca w gospodarstwie rolnym, pobieranie zasiłku dla bezrobotnych),
- wysokość: 1 proc. wynagrodzenia zasadniczego za każdy rok pracy, poczynając od czwartego roku pracy,
- maksymalny poziom: 20 proc. wynagrodzenia zasadniczego,
- termin wypłaty: miesięcznie z góry (uchwała Sądu Najwyższego z 26 czerwca 1985 r., III PZP 23/85),
- zatrudnienie u kilku pracodawców jednocześnie: dodatek ustalamy odrębnie dla każdego stosunku pracy, przy czym do okresu zatrudnienia uprawniającego do dodatku za wysługę lat nie wliczamy pracy w innym zakładzie, w którym nauczyciel jest lub był jednocześnie zatrudniony, a w okresie dodatkowego zatrudnienia nie uwzględniamy podstawowego zatrudnienia.
2) Funkcyjny
- osoby uprawnione:
- dyrektor lub wicedyrektor albo osoba piastująca inne stanowisko kierownicze przewidziane w statucie szkoły,
- osoby sprawujące funkcje: wychowawcy klasy, doradcy metodycznego lub nauczyciela konsultanta, opiekuna stażu.
3) Motywacyjny
- warunki przyznawania:
- osiągnięcia w realizowanym procesie dydaktycznym,
- osiągnięcia wychowawczo-opiekuńcze,
- wprowadzanie innowacji pedagogicznych, skutkujących efektami w procesie kształcenia i wychowania,
- zaangażowanie w realizację czynności i zajęć wynikających z zadań statutowych szkoły, ze szczególnym uwzględnieniem zajęć opiekuńczych i wychowawczych prowadzonych ze względu na potrzeby i zainteresowania uczniów,
- szczególnie efektywne wypełnianie zadań i obowiązków związanych z powierzonym stanowiskiem,
- realizowanie w szkole zadań edukacyjnych, wynikających z przyjętych przez organ prowadzący priorytetów w realizowanej lokalnej polityce oświatowej.
4) Za warunki pracy Przysługuje nauczycielowi wykonującemu prace wymienione w § 8 i/lub 9 rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy, np. prowadzi zajęcia w klasach łączonych w szkole podstawowej.