Etat w urzędzie tylko dla tych, którzy wygrają konkurs

Na wolne stanowisko urzędnicze w samorządzie trzeba zorganizować konkurs, nawet jeśli już pracuje kandydat, który spełnia wymagania i można by go awansować. Tak wynika z orzecznictwa NSA

Publikacja: 15.10.2008 07:30

Etat w urzędzie tylko dla tych, którzy wygrają konkurs

Foto: Rzeczpospolita, Tomasz Wawer Tom Tomasz Wawer

Ustawa o pracownikach samorządowych przewiduje, że nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze, jest otwarty i konkurencyjny. Dotyczy to pracowników mianowanych w gminie (na stanowiskach określonych w jej statucie, mianowanie występuje tylko w samorządzie gminy) oraz zatrudnionych na umowę o pracę (z wyjątkiem stanowisk pomocniczych i obsługowych). Zasady te nie obejmują jednak posad zastępców wójtów, burmistrzów i prezydentów ani sekretarzy oraz skarbników zatrudnianych na podstawie powołania.

[srodtytul]Równe szanse[/srodtytul]

Otwartość naboru oznacza, że informacje o wolnym etacie są ujawniane i upowszechniane, co umożliwia staranie się o niego wszystkim zainteresowanym. Konkurencyjność zaś, że nabór odbywa się w formie postępowania konkursowego, prowadzącego do wyłonienia najlepszej kandydatury.

Oczywiście procedura naboru może być sprecyzowana w szczegółowych regulaminach czy zarządzeniach dotyczących rekrutacji.

Nabór organizują kierownicy jednostek. Rekrutację kandydatów na wolne stanowiska kierowników jednostek samorządu (jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, biur) przeprowadzają odpowiednio marszałek województwa, starosta, wójt (burmistrz, prezydent miasta) albo przewodniczący zarządu związku samorządowego.

[srodtytul]Informacja w BIP[/srodtytul]

Ogłoszenie o wolnym stanowisku urzędniczym oraz o naborze kandydatów na to stanowisko zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy informacyjnej w jednostce, w której jest prowadzony nabór. W jego treści muszą się znaleźć:

- nazwa i adres jednostki,

- określenie stanowiska urzędniczego,

- opis związanych z nim wymagań (np. wykształcenie, wiedza, umiejętności, doświadczenie) ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe,

- wskazanie zakresu wykonywanych zadań,

- wyliczenie wymaganych dokumentów,

- termin i miejsce składania dokumentów.

[srodtytul]Wybór uzasadniony...[/srodtytul]

Po upływie terminu na złożenie dokumentów w BIP zamieszczana jest lista kandydatów, którzy spełniają wymagania formalne określone w ogłoszeniu o konkursie. Taka lista powinna zawierać imiona i nazwiska oraz miejsce zamieszkania (miejscowość, bez podawania konkretnego adresu) osób, spośród których przeprowadzana będzie selekcja.

Z przeprowadzonego naboru sporządza się protokół, który powinien zawierać:

- określenie stanowiska, na które prowadzono rekrutację, liczbę kandydatów oraz imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż pięciu najlepszych w kolejności według stopnia, w jakim spełniają postawione w ogłoszeniu o konkursie wymagania (lista rankingowa),

- informację o zastosowanych metodach i technikach naboru,

- uzasadnienie wybranej kandydatury.

[srodtytul]...i ujawniony[/srodtytul]

Informację o wyniku rekrutacji upowszechnia się w ciągu 14 dni od zatrudnienia wybranego kandydata albo – jeśli nie zatrudniono nikogo – zakończenia procedury. Upowszechnienie polega na podaniu jej w BIP i na tablicy informacyjnej w urzędzie, przez co najmniej trzy miesiące. Informacja musi zawierać:

- nazwę i adres jednostki,

- określenie stanowiska urzędniczego,

- imię i nazwisko oraz miejscowość zamieszkania wybranego kandydata,

- uzasadnienie wyboru albo niezatrudnienia żadnego kandydata.

Jeśli stosunek pracy osoby wybranej w konkursie ustał w ciągu trzech miesięcy od dnia nawiązania, możliwe jest zatrudnienie na tym samym stanowisku kolejnej osoby z listy rankingowej najlepszych kandydatów zamieszczonej w protokole z naboru.

[ramka][b]Konkursy obowiązkowe[/b]

[b]Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z 17 października 2007 r. (II OSK 1445/07) i 19 czerwca 2008 r. (II OSK 467/08)[/b] dotyczących powoływania kierowników urzędu stanu cywilnego Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że jeśli obowiązek przeprowadzenia konkursu jest bezwzględny i ustawa nie przewiduje żadnych wyjątków, które uzasadniałyby odstępstwo od tej zasady, to wymóg przeprowadzenia konkursu ma zastosowanie zarówno do nowo zatrudnianych kandydatów spoza urzędu, jak i do tych, którzy już w tym urzędzie pracują. Zdaniem NSA z treści art. 3a ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych nie można wnioskować, że osoby zatrudnione w urzędzie nie podlegają obowiązkowi konkursowemu.[/ramka]

[ramka][b]Uwaga[/b]

Termin do złożenia papierów nie może być krótszy niż 14 dni liczone od opublikowania ogłoszenia o naborze w BIP.[/ramka]

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara