Ustawa o pracownikach samorządowych przewiduje, że nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze, jest otwarty i konkurencyjny. Dotyczy to pracowników mianowanych w gminie (na stanowiskach określonych w jej statucie, mianowanie występuje tylko w samorządzie gminy) oraz zatrudnionych na umowę o pracę (z wyjątkiem stanowisk pomocniczych i obsługowych). Zasady te nie obejmują jednak posad zastępców wójtów, burmistrzów i prezydentów ani sekretarzy oraz skarbników zatrudnianych na podstawie powołania.
[srodtytul]Równe szanse[/srodtytul]
Otwartość naboru oznacza, że informacje o wolnym etacie są ujawniane i upowszechniane, co umożliwia staranie się o niego wszystkim zainteresowanym. Konkurencyjność zaś, że nabór odbywa się w formie postępowania konkursowego, prowadzącego do wyłonienia najlepszej kandydatury.
Oczywiście procedura naboru może być sprecyzowana w szczegółowych regulaminach czy zarządzeniach dotyczących rekrutacji.
Nabór organizują kierownicy jednostek. Rekrutację kandydatów na wolne stanowiska kierowników jednostek samorządu (jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, biur) przeprowadzają odpowiednio marszałek województwa, starosta, wójt (burmistrz, prezydent miasta) albo przewodniczący zarządu związku samorządowego.