Reklama

Kiedy gmina może zakładać spółki

Jeżeli w gminie jest taki poziom bezrobocia, że w znacznym stopniu wpływa to ujemnie na poziom życia wszystkich mieszkańców, to gmina może tworzyć miejsca pracy m.in. poprzez tworzenie przedsiębiorstw

Aktualizacja: 03.03.2009 06:15 Publikacja: 03.03.2009 06:00

Gmina nie ma pełnej swobody w prowadzeniu działalności gospodarczej poza sferą użyteczności publicznej. Wniosek taki wynika wprost z treści art. 9 ust. 2 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link], zgodnie z którym gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

Tą odrębną ustawą jest uchwalona 20 grudnia 1996 r. [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=74522]ustawa o gospodarce komunalnej[/link]. Zaś przypadki, w których gmina oraz gminne osoby prawne mogą prowadzić taką działalność, określone zostały w art. 10 ust. 1 – 3 tej ustawy.

Natomiast do obowiązków gminy należy prowadzenie gospodarki komunalnej – jej definicję zawiera art. 1 ust. 2 ustawy z 20 grudnia 1996 r. Zgodnie z jego treścią polega ona na bieżącym i nieprzerwanym zaspokajaniu zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Od działalności gospodarczej odróżnia ją przede wszystkim to, że jej głównym celem nie jest osiągnięcie zysku.

[srodtytul]Aktywizacja lokalnego rynku pracy[/srodtytul]

Poza sferą użyteczności publicznej gmina może tworzyć spółki prawa handlowego (z ograniczoną odpowiedzialnością albo akcyjne) i przystępować do takich spółek, jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki. Po pierwsze istnieją niezaspokojone potrzeby wspólnoty samorządowej na lokalnym rynku, a po drugie występujące w gminie bezrobocie w znacznym stopniu ujemnie wpływa na życie jej mieszkańców.

Reklama
Reklama

Równocześnie, aby gmina mogła taką spółkę utworzyć (albo do niej przystąpić), musi wykazać, że były wcześniej podejmowane określone działania i środki prawne wynikające z obowiązujących przepisów prawa, lecz nie doprowadziły one do osiągnięcia oczekiwanych skutków w postaci zmniejszenia bezrobocia czy ożywienia lokalnego rynku.

Te i inne działania nie muszą być koniecznie podejmowane przez samą gminę. Mogą być podejmowane np. przez powiat, do którego zadań należy w końcu przeciwdziałanie bezrobociu i aktywizacja lokalnego rynku pracy (art. 4 ust. 1 pkt 17 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163434]ustawy o samorządzie powiatowym[/link]).

[srodtytul]Ważne dla rozwoju[/srodtytul]

Należy podkreślić, że ograniczenia dotyczące tworzenia i przystępowania do spółek prawa handlowego w postaci istnienia niezaspokojonych potrzeb mieszkańców czy istnienia bezrobocia nie mają zastosowania w sytuacji, w której gmina chce nabyć akcje lub udziały spółek zajmujących się czynnościami bankowymi, ubezpieczeniowymi oraz działalnością doradczą, promocyjną, edukacyjną i wydawniczą na rzecz samorządu terytorialnego. Gmina może również posiadać akcje i udziały w spółkach ważnych dla jej rozwoju. Trzeba przy tym pamiętać, że spółki te muszą wykonywać działalność mieszczącą się w zakresie zadań publicznych danej macierzystej gminy. Muszą zatem – w ten czy inny sposób – zaspokajać potrzeby artykułowane przez jej mieszkańców.

Ponadto poza sferą użyteczności publicznej gmina może tworzyć spółki prawa handlowego i przystępować do nich, jeżeli zbycie składnika mienia komunalnego może stanowić wkład niepieniężny gminy do spółki albo też rozporządzenie nim w inny sposób spowoduje dla gminy rażącą stratę majątkową. Rodzaj działalności, jaką taka spółka prowadzi, nie ma przy tym znaczenia.

Decyzję o przystąpieniu bądź utworzeniu spółki podejmuje rada gminy w drodze uchwały (art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. f ustawy o samorządzie gminnym).

Reklama
Reklama

[srodtytul]Powiaty i województwa[/srodtytul]

Zgodnie z art. 10 ust. 4 poza sferą użyteczności publicznej województwo może tworzyć spółki prawa handlowego na zasadach i w formach określonych w ustawie o samorządzie województwa. Zgodnie z art. 13 ust. 2 tej ustawy poza sferą użyteczności publicznej województwo może tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjne oraz przystępować do nich, jeżeli działalność spółek polega na wykonywaniu czynności promocyjnych, edukacyjnych i wydawniczych służących rozwojowi województwa.

Powiaty natomiast możliwości prowadzenia takiej działalności nie posiadają w ogóle.

[ramka][b]Nie można utworzyć[/b]

Sportowej spółki akcyjnej, ponieważ nie spełnia ona warunków wynikających z art. 10 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej, gdyż jej powstanie nie wpłynie na stan bezrobocia. Nie spełnia również warunku wynikającego z ust. 2 tego artykułu, gdyż nie dotyczy zbycia lub rozporządzenia mieniem.

Natomiast utworzenie sportowej spółki akcyjnej na podstawie art. 10 ust. 3 ww. ustawy jest również niemożliwe, gdyż przystępowanie jednostek samorządu terytorialnego do spółek prawa handlowego jest możliwe tylko w przypadkach spółek zajmujących się czynnościami bankowymi i ubezpieczeniowymi oraz działalnością doradczą, promocyjną, edukacyjną i wydawniczą prowadzoną na rzecz samorządu terytorialnego, co w analizowanym przypadku nie występuje, wśród tej działalności nie wymieniono bowiem profesjonalnej działalności sportowej (SA/Gd 1968/03).[/ramka]

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama