Wójt nie umorzy podatków teścia

Wyłączenie burmistrza od rozstrzygania powoduje, że sprawy nie mogą załatwić także podlegli mu pracownicy urzędu miasta działający z jego upoważnienia

Aktualizacja: 16.09.2009 07:30 Publikacja: 16.09.2009 06:30

Wójt nie umorzy podatków teścia

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Jednym z warunków realizacji sprawiedliwości proceduralnej w ramach postępowania jest zapewnienie bezstronności organu, przed którym się ono toczy oraz jego pracowników. Od tych podmiotów wymaga się bowiem, aby załatwianie spraw odbywało się w sposób uczciwy i zapewniający poszanowanie interesów stron. [b]Wójt (burmistrz czy prezydent) musi zatem zachować niezależność od stron postępowania. Nie może być również jedną ze stron w sprawie.[/b] Aby taką bezstronność zapewnić ustawodawca zawarł w przepisach działu I [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F9C065083201C5B43B9015F113E3B533?id=133093]kodeksu postępowania administracyjnego[/link] rozdział 5 „Wyłączenie pracownika oraz organu”.

[srodtytul]Z mocy prawa...[/srodtytul]

Okoliczności powodujące wyłączenie pracownika organu (np. załatwiającego w imieniu wójta sprawy z zakresu administracji publicznej) wymienione zostały w art. 24 § 1 i 2 k.p.a. Wystąpienie jednej z tych przyczyn powoduje wyłączenie pracownika z mocy prawa. Co to oznacza? Po pierwsze pracownik, który stwierdził istnienie jednej z tych okoliczności, powinien bezzwłocznie powiadomić o tym przełożonego i odstąpić od czynności w sprawie. Co ważne w sytuacji wystąpienia jednej z wymienionych w tym przepisie przesłanek nie wydaje się postanowienia o wyłączeniu pracownika.

Jakie są to okoliczności? Zgodnie z treścią omawianego przepisu pracownik podlega wyłączeniu (z mocy prawa) od udziału w postępowaniu w sprawie:

- w której jest stroną albo pozostaje z jedną ze stron w takim stosunku prawnym, że wynik sprawy może mieć wpływ na jego prawa lub obowiązki;

- swego małżonka oraz krewnych i powinowatych do drugiego stopnia;

- osoby związanej z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli;

- w której był świadkiem lub biegłym albo był lub jest przedstawicielem jednej ze stron, albo w której przedstawicielem strony jest jedna z osób wymienionych w punktach poprzednich;

- w której brał udział w niższej instancji w wydaniu zaskarżonej decyzji;

- z powodu której wszczęto przeciw niemu dochodzenie służbowe, postępowanie dyscyplinarne lub karne;

- w której jedną ze stron jest osoba pozostająca wobec niego w stosunku nadrzędności służbowej.

Zaznaczyć w tym miejscu trzeba, że przyczyny wyłączenia trwają także po ustaniu małżeństwa, przysposobienia, opieki lub kurateli.

[srodtytul]... lub na wniosek[/srodtytul]

Pracownik organu administracji publicznej może zostać również wyłączony z postępowania z innych przyczyn, niż wymienione w art. 24 § 1 i 2 k.p.a. Następuje to, jeżeli uprawdopodobnione zostanie istnienie okoliczności, które mogą wywołać wątpliwości co do bezstronności pracownika. Wyłączenie następuje na wniosek strony lub samego pracownika, a także bezpośredni przełożony może go wyłączyć z urzędu w sytuacji, gdy sam poweźmie informację o wystąpieniu takich okoliczności.

[b]Wyłączenie, o którym mowa w art. 24 § 3 k.p.a., następuje w drodze postanowienia, na które nie przysługuje zażalenie.[/b]

Ważne jest również to, że okoliczności, które mogą budzić wątpliwości co do bezstronności, nie należy udowadniać. Wystarczy ich uprawdopodobnienie.

[srodtytul]Wyznaczanie zastępcy[/srodtytul]

Wyłączenie pracownika od załatwienia sprawy powoduje, że jej prowadzeniem musi się zająć inna osoba. Wyznacza ją zgodnie z treścią art. 26 § 1 k.p.a. bezpośredni przełożony wyłączonego. Z przepisu tego wynika, że pracownik zastępujący powinien być podwładnym tego przełożonego.

Co się jednak stanie w sytuacji, w której pracownikiem organu podlegającym wyłączeniu będzie np. wójt? Czy np. w sprawie dotyczącej nałożenia kary za zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia na krewnego wójta wystarczy, że wyłączy się on z postępowania, powołując się na art. 24 § 1 pkt 2 k.p.a., i wyznaczy, do załatwienia sprawy np. swojego zastępcę?

Odpowiedź na to pytanie jest negatywna. W tej sprawie nie powinien rozstrzygać żaden pracownik podległy wójtowi, ani w ogóle ten urząd. Wynika tak wprost z treści art. 25 § 1 pkt 1 k.p.a. Zgodnie z tym przepisem organ administracji publicznej podlega wyłączeniu od załatwienia sprawy dotyczącej interesów majątkowych jego kierownika lub osób pozostających z tym kierownikiem w stosunku małżeństwa, pokrewieństwa i powinowactwa do drugiego stopnia. Jak zatem należało w tym przypadku postąpić? Sprawę należało przekazać do rozstrzygnięcia organowi wyższego stopnia nad organem załatwiającym sprawę. W naszym przykładzie będzie to właściwe samorządowe kolegium orzekające.

Organ wyższego stopnia może taką sprawę załatwić sam. Może również wyznaczyć inny podległy sobie organ, np. innego wójta gminy.

[srodtytul]Problem rad i zarządów[/srodtytul]

Wyłączeniu może podlegać nie tylko sam organ, ale – w przypadku organów kolegialnych – także każdy z jego członków. Przyczyny wyłączenia członka organu kolegialnego są identyczne, jak te powodujące wyłączenie pracownika (art. 24 § 1, 2 i 3 k.p.a.). Zaznaczyć w tym miejscu trzeba, że w przypadku wyłączenia członka z innych przyczyn, które mogą wywoływać wątpliwości co do jego bezstronności (art. 24 § 3), postanowienie w tej sprawie wydaje przewodniczący organu.

[b]Jeżeli zatem takie wątpliwości wyniknęły w stosunku do członka zarządu powiatu, to o jego wyłączeniu postanawia przewodniczący, czyli starosta. Jeżeli dotyczą przewodniczącego, to o jego wyłączeniu postanawia przewodniczący organu wyższego stopnia.[/b] Pamiętać również należy, że w opisanym przypadku wyłączenie członka organu kolegialnego następuje na wniosek strony, członka organu lub z urzędu.

[ramka][b]Brak zdolności do rozstrzygania[/b]

[b]Wyłączenie członków organu kolegialnego może doprowadzić do sytuacji, w której na skutek braku quorum nie będzie on zdolny do podejmowania uchwał.[/b] Wówczas sprawę przyjmuje do załatwienia organ wyższego stopnia, który może sprawę załatwić sam lub może wyznaczyć inny podległy organ kolegialny.

Jeżeli wskutek wyłączenia członków samorządowego kolegium odwoławczego nie może ono załatwić sprawy, minister właściwy do spraw administracji publicznej wyznacza do jej rozstrzygnięcia inne SKO.[/ramka]

Jednym z warunków realizacji sprawiedliwości proceduralnej w ramach postępowania jest zapewnienie bezstronności organu, przed którym się ono toczy oraz jego pracowników. Od tych podmiotów wymaga się bowiem, aby załatwianie spraw odbywało się w sposób uczciwy i zapewniający poszanowanie interesów stron. [b]Wójt (burmistrz czy prezydent) musi zatem zachować niezależność od stron postępowania. Nie może być również jedną ze stron w sprawie.[/b] Aby taką bezstronność zapewnić ustawodawca zawarł w przepisach działu I [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F9C065083201C5B43B9015F113E3B533?id=133093]kodeksu postępowania administracyjnego[/link] rozdział 5 „Wyłączenie pracownika oraz organu”.

Pozostało 89% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów