Wszystko za sprawą obowiązujących od jutra (16 grudnia 2009 r.) znowelizowanych przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=333415]ustawy z 24 września 2009 r. o pomocy społecznej (DzU nr 202, poz. 1551)[/link].
Umożliwią one wypłatę wsparcia przyznawanego na podstawie starej [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=76473]ustawy z 1990 r. (DzU z 1998 r. nr 64, poz. 414 ze zm.)[/link], którego świadczeniobiorcy zostali niesłusznie pozbawieni. Chodzi o tych, którzy do 30 kwietnia 2004 r. złożyli wnioski, ale nie otrzymali ostatecznej decyzji. A to dlatego, że wydanie jej po tym terminie uniemożliwił przepis przejściowy (art. 150)[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=172957] ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (DzU nr 64, poz. 593 ze zm.)[/link].
Został on zakwestionowany i uznany za sprzeczny z konstytucją przez Trybunał Konstytucyjny. W wyroku z 3[b]0 października 2007 r. (sygn. P 28/06, DzU nr 209, poz. 1519) TK[/b] stwierdził, że ustawodawca nie potraktował równo wszystkich, których dotyczył art. 150. Zróżnicował ich w zależności od tego, czy uzyskali decyzję ostateczną przed 1 maja 2004 r. czy już po tym terminie.
Znowelizowane przepisy zmienią tę sytuację. Na ich podstawie ośrodki pomocy społecznej (OPS) będą musiały przeanalizować stare sprawy pod kątem spełniania warunków do przyznania zasiłku na podstawie starych przepisów.
Znowelizowany art. 150a ustawy przewiduje bowiem, że do spraw o przyznanie zasiłku stałego, w których instytucja nie wydała ostatecznej decyzji do 30 kwietnia 2004 r., będą stosowane przepisy starej ustawy o pomocy społecznej z 1990 r.