Obrót nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego podlega szczególnym regulacjom, które mają zapewnić bezstronność, przejrzystość zasad w gospodarowaniu mieniem publicznoprawnym, wybór najkorzystniejszej oferty, zagwarantowanie uczestnikom przetargów takich samych praw i obowiązków [b](por. wyrok WSA we Wrocławiu z 25 września 2009 r., II SA/Wr 36/09 ).[/b]
Można przyjąć, że zasady te sprowadzają się do następujących reguł: stosowania do obrotu nieruchomościami jako generalnej zasady przetargu oraz jawności w podejmowanych procedurach zbywania, nabywania nieruchomości. Dopuszczalne są przy tym ściśle określone przypadki odstępstwa od tej zasady i zastosowania trybów bezprzetargowych.
Gminne organy mają ponadto obowiązek bezwzględnego stosowania zasad gospodarowania nieruchomościami zawartych przede wszystkim w u[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B6E6D4334D6C59028F13F4CB161EA144?id=248488]stawie o gospodarowaniu nieruchomościami[/link], ale także w kodeksie cywilnym czy innych przepisach szczególnych (np. w ustawie o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa).
W określonych sytuacjach organy jednostek samorządu terytorialnego właściwe do dokonywania czynności związanych z gospodarowaniem zasobem nieruchomości muszą uzyskać zgodę na podejmowane przez nich czynności.
[srodtytul]Podział zadań[/srodtytul]