[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=292862]Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458 ze zm.)[/link] stanowi, że każdy pracownik samorządowy, który wyróżnia się w pracy zawodowej, może otrzymać nagrodę. Przepisy przewidują jednak pewne ograniczenia.
Z pierwszego wynika, że prawo do tego świadczenia przysługuje jedynie tym zatrudnionym, których stosunek pracy został nawiązany na podstawie powołania lub umowy o pracę. Z możliwości ubiegania się o tę nagrodę ustawodawca wyłączył więc kategorię pracowników zatrudnionych na postawie wyboru.
Chodzi nie tylko o wójta i burmistrza w gminie. Także o starostę, marszałka, a także ich zastępców i wszystkich członków zarządu powiatu i województwa samorządowego (art. 36 ust. 6 w zw. z art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3).
To jeszcze nie koniec. Jak bowiem wynika z treści art. 39 ust. 2 pkt 1 ustawy o pracownikach samorządowych, warunki przyznawania oraz warunki wypłacania premii i nagród innych niż jubileuszowa pracodawca samorządowy może określić w regulaminie.
Z przepisu tego wynika, że uregulowanie w tym akcie zasad przyznawania nagród (w tym również za szczególne osiągnięcia w pracy) i premii jest dla pracodawcy samorządowego fakultatywne. Może on to uczynić, ale nie musi. Nie ma takiego obowiązku.