Komisja doradzi staroście, jak dbać o bezpieczeństwo

Opiniowanie prac policji i innych powiatowych służb inspekcji i straży, a także jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego to jedno z głównych zadań tego organu doradczego

Publikacja: 02.08.2010 05:00

Komisja doradzi staroście, jak dbać o bezpieczeństwo

Foto: Rzeczpospolita

Starosta – podobnie jak wójt – ma określone kompetencje. Ich zakres jest jednak zdecydowanie szerszy. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B3D85B49F3E10B089B60EE6F51A5D82B?id=163434]Ustawa o samorządzie powiatowym[/link] określa bowiem nie dwie, ale trzy różne funkcje, które starosta wykonuje.

W pierwszej kolejności starosta jest kierownikiem podległego mu urzędu. Po drugie jest zwierzchnikiem służbowym zatrudnionych w starostwie pracowników i kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych. Wreszcie po trzecie starosta jest także zwierzchnikiem służb inspekcji i straży zespolonych na poziomie powiatu.

Podkreślić należy, że nie jest to bezpośrednie kierownictwo ani zwierzchnictwo służbowe. Składają się na nie bowiem kompetencje innego rodzaju. Polegają one w szczególności na powoływaniu i odwoływaniu kierowników takich jednostek, zatwierdzaniu programów ich działania, koordynowaniu ich działań lub zlecaniu ich kontroli.

Kompetencje te w różny sposób określają poszczególne regulacje, zwłaszcza dotyczące np. policji, Państwowej Straży Pożarnej, służb weterynaryjnych, sanepidu czy nadzoru budowlanego.

[srodtytul]Obligatoryjny organ opiniodawczy[/srodtytul]

Wykonując zwierzchnictwo nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami starosta korzysta z pomocy ciała doradczego: komisji bezpieczeństwa i porządku. Podstawę jej tworzenia i działania stanowią przepisy art. 38a – 38c ustawy o samorządzie powiatowym.

Art. 38a określa przede wszystkim zadania i skład komisji, art. 38b stanowi o sposobach jej działania i współdziałania z policją oraz innymi powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami, a także z powiatowymi i gminnymi jednostkami organizacyjnymi wykonującymi zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, jak też z samorządami gmin z terenu powiatu, a także ze stowarzyszeniami, fundacjami, Kościołami i związkami wyznaniowymi oraz innymi organizacjami i instytucjami, art. 38c zaś ustanawia warunki finansowania działania komisji.

Zaznaczyć trzeba, że ciało to jest obligatoryjnym organem doradczym, składającym się z osób posiadających fachową wiedzę z określonych dziedzin. Jej zadania mają natomiast charakter głównie doradczy, z dwoma wyjątkami przewidzianymi w art. 38a ust. 1 pkt 1 i 3.

Zgodnie z treścią tych przepisów do zadań komisji należy bowiem [b]dokonywanie oceny zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu oraz przygotowanie projektu powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli[/b]. Program ten jest następnie uchwalany przez radę powiatu (art. 12 pkt 9b ustawy o samorządzie powiatowym). Koszty działania komisji finansuje powiat z własnego budżetu, a jej obsługę administracyjną zapewnia starostwo.

[srodtytul]Kadencja trwa trzy lata[/srodtytul]

Skład komisji został określony w art. 38a ust. 5. Zgodnie z jego treścią wchodzi do niej starosta, który jest również – z mocy ustawy – jej przewodniczącym. Dwóch jej członków deleguje rada powiatu, wybierając ich spośród swego grona. Kolejnych trzech członków powołuje starosta spośród osób wyróżniających się wiedzą o problemach będących przedmiotem prac komisji oraz cieszących się wśród miejscowej społeczności osobistym autorytetem i zaufaniem publicznym.

W tym gronie powinni się znaleźć w szczególności przedstawiciele samorządów gminnych, organizacji pozarządowych, pracowników oświaty, a także instytucji zajmujących się zwalczaniem zjawisk patologii społecznych i zapobieganiem bezrobociu. Skład komisji uzupełnia dwóch przedstawicieli delegowanych przez komendanta powiatowego (miejskiego) policji.

Ponadto d[b]o udziału w pracach komisji starosta może powołać funkcjonariuszy i pracowników innych niż policja powiatowych służb, inspekcji i straży oraz pracowników innych organów administracji publicznej wykonujących zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu[/b]. W jej pracach uczestniczy także prokurator wskazany przez właściwego prokuratora okręgowego.

Tak powołana komisja funkcjonuje przez trzy lata. Tyle wynosi bowiem jej kadencja. Oczywiście w trakcie jej trwania dopuszczalne są zmiany osobowe, ale tylko w przypadkach określonych w ustawie. Po pierwsze członka komisji można odwołać. Może to być jednak spowodowane ważnymi powodami i koniecznie musi być dokonane na piśmie.

Po drugie zmiany osobowe mogą być wynikiem śmierci i rezygnacji członka. W przypadku radnych członkostwo w komisji ustaje zawsze wraz z wygaśnięciem mandatu. W takich sytuacjach skład komisji należy uzupełnić.

Zgodnie z art. 38a ust. 11 ustawy o samorządzie powiatowym w przypadku śmierci, odwołania lub rezygnacji członka komisji przed upływem kadencji, organ, który go powołał lub delegował, powołuje lub deleguje nowego członka komisji na okres pozostały do upływu kadencji poprzedniego członka.

[srodtytul]Sprawozdanie co roku[/srodtytul]

Jak wynika z treści art. 38c członkom komisji i osobom powołanym do udziału w jej pracach przysługuje zwrot wydatków rzeczywiście poniesionych w związku z udziałem w pracach komisji. Szczegółowe zasady dokonywania tych zwrotów określa rada powiatu w uchwale, stosując odpowiednio przepisy o zwrocie kosztów podróży służbowych dla radnych powiatu.

Aby zapewnić powiatowej komisji bezpieczeństwa i porządku sprawne wykonywanie zadań, jej przewodniczący (starosta) może żądać od policji oraz innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także od powiatowych i gminnych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli dokumentów i informacji o ich pracy.

[b]Uprawnienie to nie dotyczy możliwości żądania dostępu do akt personalnych pracowników i funkcjonariuszy. A także materiałów operacyjno-rozpoznawczych lub dochodzeniowo-śledczych. Komisja nie ma również prawa żądać udostępniania jej akt postępowań toczących się w indywidualnych sprawach administracyjnych[/b].

Komisja przy wykonywaniu swoich zadań może współpracować z samorządami gmin z terenu powiatu, a także ze stowarzyszeniami, fundacjami, Kościołami i związkami wyznaniowymi oraz innymi organizacjami i instytucjami.

Nie później niż do końca stycznia następnego roku kalendarzowego starosta składa radzie powiatu sprawozdanie z działalności komisji za rok ubiegły. Sprawozdanie starosty ogłasza się w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

[ramka][b]Możliwe porozumienie[/b]

Komisje bezpieczeństwa i porządku tworzy również prezydent miasta na prawach powiatu (pełni on bowiem również zadania starosty w takim mieście). Może jednak podpisać ze starostą graniczącego z miastem powiatu ziemskiego porozumienie w sprawie utworzenia komisji wspólnej.

Porozumienie powinno określać przede wszystkim tryb powoływania członków komisji oraz zasady finansowania jej działalności oraz zwrotu jej członkom wydatków związanych z pracami na rzecz tego ciała. Porozumienie określać powinno również, która z jednostek (albo w jakim zakresie) zapewnia komisji wspólnej obsługę administracyjno-biurową.

Ustawa o samorządzie, powiatowym rozstrzyga natomiast kwestię, kto przewodniczy takiej komisji stwierdzając – w art. 38a ust. 3 – że prezydent miasta i starosta są jej współprzewodniczącymi.[/ramka]

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr