Latanie za pieniądze marszałków

Związek Regionalnych Portów Lotniczych chce, by samorządy mogły dotować połączenia lotnicze. Porty chcą, by było to możliwe już w przyszłym roku. Marszałkowie popierają pomysł, pomoc deklaruje resort infrastruktury

Publikacja: 19.09.2011 13:40

Lotnisko Okęcie w Warszawie

Lotnisko Okęcie w Warszawie

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Łokaj Krzysztof Łokaj

Związek Regionalnych Portów Lotniczych i marszałkowie pracują nad propozycją zmian w prawie, które umożliwią im bezpośrednie wspieranie przewoźników lotniczych. Chcą móc dofinansowywać połączenia między portami regionalnymi.

Podróżni chcą latać

– Kolejowe i drogowe połączenia między największymi polskimi miastami są, jakie są. Podróżni chcą korzystać z komunikacji lotniczej, co pokazuje chociażby 100 proc. obłożenia codziennych lotów z Krakowa do Gdańska – mówi Jan Pamuła, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych i szef krakowskiego lotniska. Od października z Krakowa samoloty będą latać również do Szczecina. – Myślimy o uruchomieniu połączenia z Bydgoszczą i Zieloną Górą, tu pole do popisu mieliby marszałkowie – dodaje Pamuła.

Konieczna zmiana prawa

By samorządy mogły dotować połączenia lotnicze, konieczna jest zmiana prawa. Obecnie zgodnie z przepisami, dotowanie przewoźnika byłoby uznane za niedozwoloną pomoc publiczną, którą mogłaby zakwestionować Bruksela.

Wstępne pomysły przewidują nie tylko umożliwienie marszałkom dotowania rejsów, ale i zakładanie z przewoźnikiem spółek lotniczych. Inicjatywa wyszła od lotnisk, marszałkowie jej przyklasnęli. – Powołaliśmy grupę roboczą, która przygotuje projekt nowelizacji ustawy o samorządzie i ustawy o transporcie. Związek Portów Regionalnych ma przygotować analizę, która wskaże, jakich połączeń potrzeba i które będą opłacalne.

– Chcielibyśmy, by nowe przepisy zaczęły obowiązywać już wiosną przyszłego roku – mówi Pamuła.

Pozytywnie o nowym rozwiązaniu wypowiada się Tadeusz Jarmuziewicz, wiceszef resortu infrastruktury odpowiedzialny za transport lotniczy. – Jeżeli marszałkowie w celu rozwoju regionu chcą dotować połączenia lotnicze, trzeba im pomóc to zrobić. Ale do tematu trzeba bardzo starannie podejść od strony prawnej – podsumowuje Jarmuziewicz.

Marszałkowie są za

Marszałkowie chcą mieć możliwość finansowego wspierania przewoźników. Robią to już naginając nieraz przepisy. Zgodnie z prawem można finansować marketing regionu lub promocję połączenia lotniczego. Władze województwa kujawsko-pomorskiego płacą LOT 12 mln zł właśnie za promocję regionu. W zamian za to LOT przez trzy lata będzie obsługiwać połączenie z Warszawy do Bydgoszczy.

Kolejny już przetarg na promocję połączenia zamierza w październiku ogłosić województwo lubuskie. – Urząd marszałkowski dysponuje częścią biletów na te połączenia – przyznaje Elżbieta Polak, marszałek woj. lubuskiego. – Jesteśmy nastawieni na sprzedaż tych biletów pasażerom po promocyjnej cenie.

946 tys. osób skorzystało z lotów po kraju w 2010 r. To wzrost o 9,3 proc.

– Krajowe loty pasażerskie są normalnym elementem funkcjonowania gospodarki i jej rozwoju – mówi Józef Sebesta, marszałek województwa opolskiego. – Warto mieć możliwość kształtowania polityki transportowej przez finansowanie połączeń lotniczych. Możliwość, a nie obowiązek – dopłacamy już do kursowania pociągów i autobusów PKS – podkreśla marszałek opolski.

Władze województwa planowały budowę portu lotniczego w Kamieniu Śląskim. Plany pokrzyżował kryzys na rynku lotniczym. – Chcemy wrócić do tego pomysłu po 2014 roku – dodaje Sebesta.

Marszałek woj. lubuskiego, które przyjęło rolę koordynatora działań między zarządami województw a portami lotniczymi w celu wprowadzenia zmian w prawie, podkreśla, że są one niezbędne. – Chcemy móc nie tylko promować region, ale też wprost dotować połączenia. Współpraca między regionami w celu stworzenia wspólnej strategii rozwoju portów jest bardzo ważna. Zależy nam na bezpośrednich lotach do Krakowa czy Gdańska – podkreśla.

Lubuskie lotnisko w zeszłym roku obsłużyło 4 tys. podróżnych. W ciągu dwóch miesięcy tego roku (nie działało przez pierwszą połowę roku) już 2 tys. osób. Władze regionu na jego rozwój zarezerwowały z dotacji unijnych 16 mln zł.

Potencjał do wykorzystania

– Wciąż jest olbrzymi potencjał rozwoju krajowych połączeń lotniczych. Uruchomienie lotów bezpośrednich między lotniskami w tym roku i powodzenie, jakim się cieszą, pokazało, że niezrobienie tego wcześniej było błędem – twierdzi Marek Sowa, marszałek małopolski.

Jednak, jak podkreśla Mariusz Dąbrowski, prezes Eurolotu, uruchomienie nowego połączenia musi mieć uzasadnienie ekonomiczne. – Nie chcemy wozić powietrza, tylko ludzi – mówi Dąbrowski. – Samorządy dofinansowują inne środki transportu, więc w imię sprawiedliwości nic nie stoi na przeszkodzie, by taka sama zasada obowiązywała w przypadku przewoźników lotniczych. Nie będziemy jednak latali na pusto, nawet z dofinansowaniem – podkreśla Dąbrowski.

Opinia: Sebastian Gościniarek, ekspert PwC

Promowanie regionu przez linię lotniczą to koślawy instrument wsparcia – oznacza ukrytą dotację dla przewoźnika. W UE jest rozwiązanie prawne, które pozwala sektorowi publicznemu, w zgodzie z przepisami dotować połączenia lotnicze. To Public Sektor Obligation (zobowiązanie do świadczenia usług publicznych). Stosując się do tego trybu, w drodze przetargu można wybrać linię lotniczą do obsługi wybranego połączenia na określonych zasadach, w zamian za rekompensatę, jeżeli połączenie nie będzie uzyskiwać odpowiednich przychodów. Korzystają z tego np. Hiszpania, Francja czy Szwecja. Nie ma sensu wyważać otwartych drzwi.

Związek Regionalnych Portów Lotniczych i marszałkowie pracują nad propozycją zmian w prawie, które umożliwią im bezpośrednie wspieranie przewoźników lotniczych. Chcą móc dofinansowywać połączenia między portami regionalnymi.

Podróżni chcą latać

Pozostało 95% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów