Udziały w VAT i akcyzie pozwolą samorządom remontować drogi

Gminy i powiaty chcą dostępu do środków Krajowego Funduszu Drogowego

Publikacja: 15.05.2012 09:00

Udziały w VAT i akcyzie pozwolą samorządom remontować drogi

Udziały w VAT i akcyzie pozwolą samorządom remontować drogi

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Sieć drogowa w Polsce liczy ok. 400 tys. km. Aż 96 proc. to drogi lokalne (gminne i powiatowe). Pomimo najróżniejszych programów (np. Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych) są cały czas niedofinansowane – alarmują samorządy. Powiatom i gminom stale brakuje pieniędzy na budowę nowych i modernizację istniejących szos.

Postulaty

– Potrzebne jest kompleksowe uporządkowanie sieci drogowej – mówi Marek Tramś, prezes zarządu Związku Powiatów Polskich. – Naszym zdaniem oznacza to konieczność zmiany kategorii niemal 40 proc. dróg. Samorządy muszą również dostać dodatkowe środki finansowe na modernizację i rozbudowę sieci dróg lokalnych – dodaje prezes Tramś.

Takie samo stanowisko prezentuje Związek Gmin Wiejskich RP.

– W pełni solidaryzujemy się ze stanowiskiem ZPP w sprawie uporządkowania i modernizacji dróg lokalnych – mówi Mariusz Poznański, przewodniczący ZGW RP.

Zdaniem samorządowców uporządkowanie sieci dróg lokalnych nie jest możliwe bez zapewnienia samorządom dodatkowych środków finansowych na ten cel. Postulują więc, aby gminy i powiaty uzyskały dostęp do środków gromadzonych na Krajowym Funduszu Drogowym. Obecnie KFD finansuje jedynie drogi krajowe, i to nie wszystkie. Ustawa o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym wyłącza bowiem możliwość finansowania ze środków tego funduszu dróg krajowych przebiegających przez miasta na prawach powiatu. W konsekwencji ich utrzymanie obciąża budżety tych miast.

Samorządy domagają się również udziału w podatku: akcyzowym obciążającym paliwa płynne. A także utworzenia specjalnego funduszu składającego się ze środków wpływających z podatku od towarów i usług opłacanego przez samorządy od wydatków majątkowych.

– Konieczne jest również utrzymanie rezerwy subwencji ogólnej przeznaczonej na inwestycje drogowe – mówi Mariusz Poznański. Marek Tramś zaś dodaje, że rząd i parlament powinien jak najszybciej opracować i wdrożyć przepisy chroniące interesy zarządców gminnych i powiatowych dróg, które są eksploatowane i niszczone przy okazji budowy ekspresówek i autostrad.

Nie zawsze naprawią

Na problem dewastowania dróg lokalnych przez ciężki sprzęt wykorzystywany przy budowie autostrad zwraca także uwagę Paweł Pikula, starosta lubelski.

– Szacujemy, że w powiecie w związku z budową tylko jednej trasy S17 konieczna jest modernizacja ok. 100 km dróg lokalnych. Ich naprawa może pochłonąć nawet 300 mln zł – wyjaśnia. Starosta zaznacza, że część napraw może zyskać dofinansowanie z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. W 2012 r. pokrywa on jednak tylko 30 proc. wartości inwestycji.

Zdaniem samorządowców dofinansowanie remontów dróg lokalnych z NPPDL jest niewystarczające.

– Postulujemy, aby w latach następnych dofinansowanie to wynosiło co najmniej 50 proc. kosztów zrealizowanego projektu – mówi Mariusz Poznański. Na 50-proc. dofinansowanie kosztów inwestycji drogowych z NPPDL samorządy mogły liczyć w latach 2008 – 2011.

– Inwestorzy prowadzący budowę drogi ekspresowej czy autostrady są zobowiązani do naprawienia szkód spowodowanych przy tej okazji w drogach lokalnych – mówi Paweł Pikula. – Nie zawsze się jednak z tego obowiązku wywiązują, a jego egzekucja na drodze sądowej jest przede wszystkim długotrwała – wyjaśnia starosta.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora m.cyrankiewicz@rp.pl

OPINIA PRAWNA ZPP

Chcesz przejechać, to zapłać

Zarządca drogi publicznej może dochodzić rekompensaty finansowej za przejazd po drodze pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej przekraczającej nośność drogi. Gdy pojazd złamie ustalone i znajdujące odzwierciedlenie w znakach drogowych ograniczenia, podstawą do formułowania roszczeń są przepisy kodeksu cywilnego (art. 415 i następne). Jednostka samorządu terytorialnego może również zawrzeć z podmiotem korzystającym z drogi lokalnej umowę, w której wyrazi zgodę na poruszanie się po szosie pojazdu nienormatywnego. W zamian za zgodę uzyskuje świadczenie pieniężne, czyli dodatkowe środki, które przeznaczyć może na wyremontowanie zniszczonej nawierzchni.

Spadki i darowizny
Odziedziczyłeś majątek? By dysponować spadkiem, musisz mieć ten dokument
Praca, Emerytury i renty
NSA: honorowe krwiodawstwo nie ma pierwszeństwa przed policyjną służbą
Sądy i trybunały
Resort sprawiedliwości już nie chce likwidacji Izby Odpowiedzialności Zawodowej
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Prawo karne
Lech Wałęsa przegrał w sądzie. Chodzi o teczki TW „Bolka”