Udziały w VAT i akcyzie pozwolą samorządom remontować drogi

Gminy i powiaty chcą dostępu do środków Krajowego Funduszu Drogowego

Publikacja: 15.05.2012 09:00

Udziały w VAT i akcyzie pozwolą samorządom remontować drogi

Udziały w VAT i akcyzie pozwolą samorządom remontować drogi

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Sieć drogowa w Polsce liczy ok. 400 tys. km. Aż 96 proc. to drogi lokalne (gminne i powiatowe). Pomimo najróżniejszych programów (np. Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych) są cały czas niedofinansowane – alarmują samorządy. Powiatom i gminom stale brakuje pieniędzy na budowę nowych i modernizację istniejących szos.

Postulaty

– Potrzebne jest kompleksowe uporządkowanie sieci drogowej – mówi Marek Tramś, prezes zarządu Związku Powiatów Polskich. – Naszym zdaniem oznacza to konieczność zmiany kategorii niemal 40 proc. dróg. Samorządy muszą również dostać dodatkowe środki finansowe na modernizację i rozbudowę sieci dróg lokalnych – dodaje prezes Tramś.

Takie samo stanowisko prezentuje Związek Gmin Wiejskich RP.

– W pełni solidaryzujemy się ze stanowiskiem ZPP w sprawie uporządkowania i modernizacji dróg lokalnych – mówi Mariusz Poznański, przewodniczący ZGW RP.

Zdaniem samorządowców uporządkowanie sieci dróg lokalnych nie jest możliwe bez zapewnienia samorządom dodatkowych środków finansowych na ten cel. Postulują więc, aby gminy i powiaty uzyskały dostęp do środków gromadzonych na Krajowym Funduszu Drogowym. Obecnie KFD finansuje jedynie drogi krajowe, i to nie wszystkie. Ustawa o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym wyłącza bowiem możliwość finansowania ze środków tego funduszu dróg krajowych przebiegających przez miasta na prawach powiatu. W konsekwencji ich utrzymanie obciąża budżety tych miast.

Samorządy domagają się również udziału w podatku: akcyzowym obciążającym paliwa płynne. A także utworzenia specjalnego funduszu składającego się ze środków wpływających z podatku od towarów i usług opłacanego przez samorządy od wydatków majątkowych.

– Konieczne jest również utrzymanie rezerwy subwencji ogólnej przeznaczonej na inwestycje drogowe – mówi Mariusz Poznański. Marek Tramś zaś dodaje, że rząd i parlament powinien jak najszybciej opracować i wdrożyć przepisy chroniące interesy zarządców gminnych i powiatowych dróg, które są eksploatowane i niszczone przy okazji budowy ekspresówek i autostrad.

Nie zawsze naprawią

Na problem dewastowania dróg lokalnych przez ciężki sprzęt wykorzystywany przy budowie autostrad zwraca także uwagę Paweł Pikula, starosta lubelski.

– Szacujemy, że w powiecie w związku z budową tylko jednej trasy S17 konieczna jest modernizacja ok. 100 km dróg lokalnych. Ich naprawa może pochłonąć nawet 300 mln zł – wyjaśnia. Starosta zaznacza, że część napraw może zyskać dofinansowanie z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. W 2012 r. pokrywa on jednak tylko 30 proc. wartości inwestycji.

Zdaniem samorządowców dofinansowanie remontów dróg lokalnych z NPPDL jest niewystarczające.

– Postulujemy, aby w latach następnych dofinansowanie to wynosiło co najmniej 50 proc. kosztów zrealizowanego projektu – mówi Mariusz Poznański. Na 50-proc. dofinansowanie kosztów inwestycji drogowych z NPPDL samorządy mogły liczyć w latach 2008 – 2011.

– Inwestorzy prowadzący budowę drogi ekspresowej czy autostrady są zobowiązani do naprawienia szkód spowodowanych przy tej okazji w drogach lokalnych – mówi Paweł Pikula. – Nie zawsze się jednak z tego obowiązku wywiązują, a jego egzekucja na drodze sądowej jest przede wszystkim długotrwała – wyjaśnia starosta.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora m.cyrankiewicz@rp.pl

OPINIA PRAWNA ZPP

Chcesz przejechać, to zapłać

Zarządca drogi publicznej może dochodzić rekompensaty finansowej za przejazd po drodze pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej przekraczającej nośność drogi. Gdy pojazd złamie ustalone i znajdujące odzwierciedlenie w znakach drogowych ograniczenia, podstawą do formułowania roszczeń są przepisy kodeksu cywilnego (art. 415 i następne). Jednostka samorządu terytorialnego może również zawrzeć z podmiotem korzystającym z drogi lokalnej umowę, w której wyrazi zgodę na poruszanie się po szosie pojazdu nienormatywnego. W zamian za zgodę uzyskuje świadczenie pieniężne, czyli dodatkowe środki, które przeznaczyć może na wyremontowanie zniszczonej nawierzchni.

Sieć drogowa w Polsce liczy ok. 400 tys. km. Aż 96 proc. to drogi lokalne (gminne i powiatowe). Pomimo najróżniejszych programów (np. Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych) są cały czas niedofinansowane – alarmują samorządy. Powiatom i gminom stale brakuje pieniędzy na budowę nowych i modernizację istniejących szos.

Postulaty

Pozostało 92% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów