Stypendia dla uczniów: najpierw program, potem zasady przyznawania

Gmina nie przyzna stypendiów uczniom za osiągnięcia sportowe lub edukacyjne, jeżeli uprzednio nie uchwali programu wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży

Publikacja: 17.07.2012 15:21

Stypendia dla uczniów: najpierw program, potem zasady przyznawania

Foto: www.sxc.hu

Jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć lokalne i regionalne programy wyrównywania szans edukacyjnych oraz wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży. Zezwala im na to ustawa o systemie oświaty (art. 90t ust. 1). Natomiast zgodnie z art. 90t ust. 4 tej ustawy w przypadku przyjęcia tych programów, rada (sejmik) określa w uchwale szczegółowe warunki udzielania pomocy dzieciom i młodzieży, formy i zakres tej pomocy (np. stypendia) oraz tryb postępowania w tych sprawach.

Konieczne dwie uchwały

- Wykładnia gramatyczna przepisów ustawy o systemie oświaty prowadzi do wniosku, że lokalny prawodawca jest uprawniony do stanowienia dwóch uchwał – wyjaśnia Teresa Kaczmarek, dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego. – Różnią się one przede wszystkim zakresem regulacji, a także charakterem norm prawnych w nich wyrażonych – dodaje.

Mianowicie akt wydany na podstawie art. 90t ust. 1 ustawy o systemie oświaty stanowiący program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, czy też wspierania edukacji uczniów uzdolnionych, jest aktem prawa wewnętrznego. Oznacza to, że wyznacza jedynie ogólne kierunki działań w zakresie przedmiotowym programu. Z kolei uchwała podjęta na podstawie art. 90t ust. 4 ustawy o systemie oświaty określa formy, tryb i zasady udzielania pomocy w ramach wspomnianych programów i jest aktem powszechnie obowiązującym (prawo miejscowe).

Pomimo różnic jakie zachodzą pomiędzy omawianymi uchwałami muszą być one ze sobą powiązane treściowo, w ten sposób, aby uchwała będąca aktem prawa miejscowego była szczególnym dopełnieniem ogólnych kierunków pomocy edukacyjnej określonej w programach.

Ważna kolejność

Wskazane powiązania treściowe i odmienności determinują porządek procedowania nad tymi uchwałami. – W pierwszej kolejności powinna zostać podjęta uchwała w sprawie programu wyrównywania szans edukacyjnych, czy też wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży  – wyjaśnia Teresa Kaczmarek.

Na kolejność tę wskazuje także użyty przez prawodawcę w art. 90t ust. 4 zwrot: „W przypadku przyjęcia programów, o których mowa w ust. 1...", który uchwałę przewidzianą tym przepisem statuuje jako następstwo uprzednio podjętej uchwały na podstawie art. 91t ust. 1

– czytamy w rozstrzygnięciu nadzorczym wojewody lubuskiego z 28 czerwca 2012 r. (sygn. akt NK-I.4131.215.2012Tdom).

Podobne stanowisko prezentuje wojewoda dolnośląski. W rozstrzygnięciu nadzorczym z 29 kwietnia 2010 r. podkreślił, że rada gminy nie może zrealizować upoważnienia z art. 90t ust. 4 ustawy o systemie oświaty bez wcześniejszej realizacji art. 90t ust. 1 tej ustawy, a więc bez przyjęcia regionalnego lub lokalnego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży bądź też regionalnego lub lokalnego programu wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży (sygn. akt NK.II.MS6.0911-6/10).

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr