Reklama

Dotacje dla miast za bezpłatne parkingi dla tankujących biopaliwo

Będą dotacje dla miast, które zrezygnują z poboru opłat za parkowanie samochodów jeżdżących na etanolu

Publikacja: 31.07.2012 08:32

Dotacje dla miast za bezpłatne parkingi dla tankujących biopaliwo

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Na dofinansowanie będzie mógł liczyć transport publiczny wykorzystujący ekologiczne paliwo. Gminy mają też dostać wsparcie finansowe na zakup nowych pojazdów zasilanych biopaliwami. To tylko część rozwiązań mających promować wykorzystywanie energii odnawialnej.

Planuje je Ministerstwo Gospodarki, które opracowało projekt rozporządzenia w tej sprawie. Wszystko po to, aby Polska w 2020 r. mogła osiągnąć minimalny, 10-proc. udział energii ze źródeł odnawialnych w transporcie. Takie wymagania stawia Unia Europejska. W naszym kraju tym odnawialnym źródłem mają być właśnie biopaliwa.

– Biopaliwami ciekłymi są m.in. benzyny silnikowe zawierające powyżej 5 proc. objętościowo biokomponentów lub powyżej 15 proc. objętościowo eterów, a także olej napędowy zawierający powyżej 7 proc. objętościowo biokomponentów – wyjaśnia Tomasz Pyrkowski, ekspert w CMS Cameron McKenna.

Projekt rozporządzenia przewiduje, że gmina będzie mogła zwolnić z opłat za parkowanie w strefie płatnej użytkowników samochodów napędzanych biopaliwem. Zachętą dla samorządów do wprowadzania takich rozwiązań ma być to, że utracone dochody z tytułu niepobranej opłaty za parkowanie zwróci gminom budżet państwa. Jednym z warunków ubiegania się o taki zwrot ma być określenie przez wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) zasad kontroli, czy kierowcy, którzy za parkowanie nie płacą, rzeczywiście tankują do aut etanol albo biodiesel.

– Bardzo mi się to rozwiązanie podoba – mówi Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich. – Jest korzystne zarówno dla samorządów, jak i dla kierowców, a ponadto służy ważnemu celowi, jakim jest upowszechnianie samochodów zasilanych energią odnawialną.

Zdaniem Andrzeja Porawskiego przepisy już teraz pozwalają wprowadzać przywileje dla pojazdów ekologicznych.

Reklama
Reklama

– Zwalnianie pojazdów np. elektrycznych czy z napędem hybrydowym z opłat za parkowanie mieści się w granicach swobody decyzyjnej władz lokalnych – wyjaśnia.

I władze zaczynają z niej korzystać. Kraków np. zamierza zwolnić z opłat za parkowanie auta elektryczne i hybrydowe. Chce je również wpuścić na buspasy i do stref zamkniętych dla ruchu samochodowego. Czy do tego dojdzie, zadecydują radni.

Dofinansowanie do biopaliw

Zgodnie z projektem rozporządzenia wsparcia można udzielić m.in. na dofinansowanie:

Na dofinansowanie będzie mógł liczyć transport publiczny wykorzystujący ekologiczne paliwo. Gminy mają też dostać wsparcie finansowe na zakup nowych pojazdów zasilanych biopaliwami. To tylko część rozwiązań mających promować wykorzystywanie energii odnawialnej.

Planuje je Ministerstwo Gospodarki, które opracowało projekt rozporządzenia w tej sprawie. Wszystko po to, aby Polska w 2020 r. mogła osiągnąć minimalny, 10-proc. udział energii ze źródeł odnawialnych w transporcie. Takie wymagania stawia Unia Europejska. W naszym kraju tym odnawialnym źródłem mają być właśnie biopaliwa.

Reklama
Prawnicy
Zbigniew Ziobro krytykuje decyzję Andrzeja Dudy. Pisze o „notariuszu"
Sądy i trybunały
Porażka Waldemara Żurka. Kolegium sądu mówi „nie" odwołaniu prezesów
Praca, Emerytury i renty
Wiadomo, o ile mogą wzrosnąć emerytury w 2026 roku. Rząd przyjął rozporządzenie
Praca, Emerytury i renty
Wcześniejsze wypłaty i podwójne świadczenia. 800 plus w sierpniu
Nieruchomości
Wysokie kary za budowę szopy w ogrodzie. Ważna jest odległość od działki sąsiada
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama