Miasta inwestują ?w inteligentne systemy transportowe do zarządzania ruchem

Miasta już teraz inwestują w inteligentne systemy transportowe do zarządzania ruchem. Wchodzące w życie przepisy mają ułatwić ich budowę

Publikacja: 28.09.2012 09:51

Miasta inwestują ?w inteligentne systemy transportowe do zarządzania ruchem

Miasta inwestują ?w inteligentne systemy transportowe do zarządzania ruchem

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Od dzisiaj obowiązują przepisy uchwalonej 27 lipca nowelizacji ustawy o drogach publicznych, określające zasady tworzenia ITS, inteligentnych systemów transportowych. Nowelizacja wdraża do naszego systemu prawnego postanowienia dyrektywy PE i Rady z 7 lipca 2010 r. (2010/40/UE).

Dzięki ITS można nie tylko zarządzać komunikacją publiczną, sterować światłami, informować kierowców o korkach i innych utrudnieniach w ruchu, ale także planować remonty dróg i ulic, tak aby były jak najmniej uciążliwe dla ich użytkowników.

Wchodząca w życie nowelizacja dotyczyć będzie przede wszystkim zarządców dróg: gmin, powiatów, województw samorządowych czy Generalnej  Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. To oni będą bowiem zobowiązani do stosowania zawartych w niej przepisów.

Zaznaczyć trzeba, że decyzja o realizacji projektów ITS nie będzie wynikać z nałożonych ustawą obowiązków, lecz z potrzeby usprawnienia transportu drogowego np. w mieście. Ponadto rozwiązania i specyfikacje odnoszące się do wymagań, jakie spełniać powinny powstające ITS, a które zostały w ustawie określone, znajdą zastosowanie w nowych projektach, wprowadzanych   już po jej wejściu w życie.

Jakie są to wymagania? Przede wszystkim skuteczność. Oznacza to, że powstający w danym mieście ITS ma rzeczywiście przyczynić się do rozwiązania istniejących problemów. Poprawić funkcjonowanie komunikacji miejskiej (np. jej punktualność) czy też rozładować korki w newralgicznych punktach.  O wyborze wykonawcy systemu ma  natomiast decydować m.in. kryterium opłacalności, czyli stosunek poniesionych na inwestycję kosztów do rezultatów mierzonych osiąganiem założonych celów.

W tym miejscu warto wspomnieć, że budowa inteligentnych systemów transportowych jest kosztowna. Przykładowo prowadzona w Poznaniu inwestycja jest warta ponad 103 mln zł. Jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

– W ramach powstającego ITS wprowadzamy system przyznający pierwszeństwo opóźnionym pojazdom komunikacji miejskiej, a także np. karetkom pogotowia – wyjaśnia Tomasz Libich z Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu. –Przez stronę WWW i urządzenia mobilne będą przekazywane informacje o obciążeniu i ruchu autobusów i tramwajów – dodaje.

podstawa prawna: ustawa z 27 lipca  2012  r. o zmianie ustawy o drogach publicznych DzU z 28 sierpnia, poz. 965

Od dzisiaj obowiązują przepisy uchwalonej 27 lipca nowelizacji ustawy o drogach publicznych, określające zasady tworzenia ITS, inteligentnych systemów transportowych. Nowelizacja wdraża do naszego systemu prawnego postanowienia dyrektywy PE i Rady z 7 lipca 2010 r. (2010/40/UE).

Dzięki ITS można nie tylko zarządzać komunikacją publiczną, sterować światłami, informować kierowców o korkach i innych utrudnieniach w ruchu, ale także planować remonty dróg i ulic, tak aby były jak najmniej uciążliwe dla ich użytkowników.

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr