Od dzisiaj obowiązują przepisy uchwalonej 27 lipca nowelizacji ustawy o drogach publicznych, określające zasady tworzenia ITS, inteligentnych systemów transportowych. Nowelizacja wdraża do naszego systemu prawnego postanowienia dyrektywy PE i Rady z 7 lipca 2010 r. (2010/40/UE).
Dzięki ITS można nie tylko zarządzać komunikacją publiczną, sterować światłami, informować kierowców o korkach i innych utrudnieniach w ruchu, ale także planować remonty dróg i ulic, tak aby były jak najmniej uciążliwe dla ich użytkowników.
Wchodząca w życie nowelizacja dotyczyć będzie przede wszystkim zarządców dróg: gmin, powiatów, województw samorządowych czy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. To oni będą bowiem zobowiązani do stosowania zawartych w niej przepisów.
Zaznaczyć trzeba, że decyzja o realizacji projektów ITS nie będzie wynikać z nałożonych ustawą obowiązków, lecz z potrzeby usprawnienia transportu drogowego np. w mieście. Ponadto rozwiązania i specyfikacje odnoszące się do wymagań, jakie spełniać powinny powstające ITS, a które zostały w ustawie określone, znajdą zastosowanie w nowych projektach, wprowadzanych już po jej wejściu w życie.
Jakie są to wymagania? Przede wszystkim skuteczność. Oznacza to, że powstający w danym mieście ITS ma rzeczywiście przyczynić się do rozwiązania istniejących problemów. Poprawić funkcjonowanie komunikacji miejskiej (np. jej punktualność) czy też rozładować korki w newralgicznych punktach. O wyborze wykonawcy systemu ma natomiast decydować m.in. kryterium opłacalności, czyli stosunek poniesionych na inwestycję kosztów do rezultatów mierzonych osiąganiem założonych celów.