Miasta inwestują ?w inteligentne systemy transportowe do zarządzania ruchem

Miasta już teraz inwestują w inteligentne systemy transportowe do zarządzania ruchem. Wchodzące w życie przepisy mają ułatwić ich budowę

Publikacja: 28.09.2012 09:51

Miasta inwestują ?w inteligentne systemy transportowe do zarządzania ruchem

Miasta inwestują ?w inteligentne systemy transportowe do zarządzania ruchem

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Od dzisiaj obowiązują przepisy uchwalonej 27 lipca nowelizacji ustawy o drogach publicznych, określające zasady tworzenia ITS, inteligentnych systemów transportowych. Nowelizacja wdraża do naszego systemu prawnego postanowienia dyrektywy PE i Rady z 7 lipca 2010 r. (2010/40/UE).

Dzięki ITS można nie tylko zarządzać komunikacją publiczną, sterować światłami, informować kierowców o korkach i innych utrudnieniach w ruchu, ale także planować remonty dróg i ulic, tak aby były jak najmniej uciążliwe dla ich użytkowników.

Wchodząca w życie nowelizacja dotyczyć będzie przede wszystkim zarządców dróg: gmin, powiatów, województw samorządowych czy Generalnej  Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. To oni będą bowiem zobowiązani do stosowania zawartych w niej przepisów.

Zaznaczyć trzeba, że decyzja o realizacji projektów ITS nie będzie wynikać z nałożonych ustawą obowiązków, lecz z potrzeby usprawnienia transportu drogowego np. w mieście. Ponadto rozwiązania i specyfikacje odnoszące się do wymagań, jakie spełniać powinny powstające ITS, a które zostały w ustawie określone, znajdą zastosowanie w nowych projektach, wprowadzanych   już po jej wejściu w życie.

Jakie są to wymagania? Przede wszystkim skuteczność. Oznacza to, że powstający w danym mieście ITS ma rzeczywiście przyczynić się do rozwiązania istniejących problemów. Poprawić funkcjonowanie komunikacji miejskiej (np. jej punktualność) czy też rozładować korki w newralgicznych punktach.  O wyborze wykonawcy systemu ma  natomiast decydować m.in. kryterium opłacalności, czyli stosunek poniesionych na inwestycję kosztów do rezultatów mierzonych osiąganiem założonych celów.

W tym miejscu warto wspomnieć, że budowa inteligentnych systemów transportowych jest kosztowna. Przykładowo prowadzona w Poznaniu inwestycja jest warta ponad 103 mln zł. Jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

– W ramach powstającego ITS wprowadzamy system przyznający pierwszeństwo opóźnionym pojazdom komunikacji miejskiej, a także np. karetkom pogotowia – wyjaśnia Tomasz Libich z Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu. –Przez stronę WWW i urządzenia mobilne będą przekazywane informacje o obciążeniu i ruchu autobusów i tramwajów – dodaje.

podstawa prawna: ustawa z 27 lipca  2012  r. o zmianie ustawy o drogach publicznych DzU z 28 sierpnia, poz. 965

Od dzisiaj obowiązują przepisy uchwalonej 27 lipca nowelizacji ustawy o drogach publicznych, określające zasady tworzenia ITS, inteligentnych systemów transportowych. Nowelizacja wdraża do naszego systemu prawnego postanowienia dyrektywy PE i Rady z 7 lipca 2010 r. (2010/40/UE).

Dzięki ITS można nie tylko zarządzać komunikacją publiczną, sterować światłami, informować kierowców o korkach i innych utrudnieniach w ruchu, ale także planować remonty dróg i ulic, tak aby były jak najmniej uciążliwe dla ich użytkowników.

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"