Reklama
Rozwiń
Reklama

Miasta inwestują ?w inteligentne systemy transportowe do zarządzania ruchem

Miasta już teraz inwestują w inteligentne systemy transportowe do zarządzania ruchem. Wchodzące w życie przepisy mają ułatwić ich budowę

Publikacja: 28.09.2012 09:51

Miasta inwestują ?w inteligentne systemy transportowe do zarządzania ruchem

Miasta inwestują ?w inteligentne systemy transportowe do zarządzania ruchem

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Od dzisiaj obowiązują przepisy uchwalonej 27 lipca nowelizacji ustawy o drogach publicznych, określające zasady tworzenia ITS, inteligentnych systemów transportowych. Nowelizacja wdraża do naszego systemu prawnego postanowienia dyrektywy PE i Rady z 7 lipca 2010 r. (2010/40/UE).

Dzięki ITS można nie tylko zarządzać komunikacją publiczną, sterować światłami, informować kierowców o korkach i innych utrudnieniach w ruchu, ale także planować remonty dróg i ulic, tak aby były jak najmniej uciążliwe dla ich użytkowników.

Wchodząca w życie nowelizacja dotyczyć będzie przede wszystkim zarządców dróg: gmin, powiatów, województw samorządowych czy Generalnej  Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. To oni będą bowiem zobowiązani do stosowania zawartych w niej przepisów.

Zaznaczyć trzeba, że decyzja o realizacji projektów ITS nie będzie wynikać z nałożonych ustawą obowiązków, lecz z potrzeby usprawnienia transportu drogowego np. w mieście. Ponadto rozwiązania i specyfikacje odnoszące się do wymagań, jakie spełniać powinny powstające ITS, a które zostały w ustawie określone, znajdą zastosowanie w nowych projektach, wprowadzanych   już po jej wejściu w życie.

Jakie są to wymagania? Przede wszystkim skuteczność. Oznacza to, że powstający w danym mieście ITS ma rzeczywiście przyczynić się do rozwiązania istniejących problemów. Poprawić funkcjonowanie komunikacji miejskiej (np. jej punktualność) czy też rozładować korki w newralgicznych punktach.  O wyborze wykonawcy systemu ma  natomiast decydować m.in. kryterium opłacalności, czyli stosunek poniesionych na inwestycję kosztów do rezultatów mierzonych osiąganiem założonych celów.

Reklama
Reklama

W tym miejscu warto wspomnieć, że budowa inteligentnych systemów transportowych jest kosztowna. Przykładowo prowadzona w Poznaniu inwestycja jest warta ponad 103 mln zł. Jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

– W ramach powstającego ITS wprowadzamy system przyznający pierwszeństwo opóźnionym pojazdom komunikacji miejskiej, a także np. karetkom pogotowia – wyjaśnia Tomasz Libich z Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu. –Przez stronę WWW i urządzenia mobilne będą przekazywane informacje o obciążeniu i ruchu autobusów i tramwajów – dodaje.

podstawa prawna: ustawa z 27 lipca  2012  r. o zmianie ustawy o drogach publicznych DzU z 28 sierpnia, poz. 965

Od dzisiaj obowiązują przepisy uchwalonej 27 lipca nowelizacji ustawy o drogach publicznych, określające zasady tworzenia ITS, inteligentnych systemów transportowych. Nowelizacja wdraża do naszego systemu prawnego postanowienia dyrektywy PE i Rady z 7 lipca 2010 r. (2010/40/UE).

Dzięki ITS można nie tylko zarządzać komunikacją publiczną, sterować światłami, informować kierowców o korkach i innych utrudnieniach w ruchu, ale także planować remonty dróg i ulic, tak aby były jak najmniej uciążliwe dla ich użytkowników.

Reklama
Sądy i trybunały
Karol Nawrocki zablokował nominacje 46 sędziów. Czy prezydent mógł to zrobić?
Podatki
Darowizna od rodzica powinna iść na konto dziecka. Bo fiskus ją opodatkuje
Praca, Emerytury i renty
Wiek emerytalny jest, ale brakuje stażu pracy. Czy jest szansa na emeryturę z ZUS?
Nieruchomości
Będą ważne zmiany w prawie budowlanym? „Żółta kartka” zamiast blokady inwestycji
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Prawo rodzinne
Szybki rozwód bez sądu będzie możliwy. Rząd przyjął projekt
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama