Czy fikcja e-doręczenia uprości postępowanie

Wójt nie będzie musiał tak jak obecnie wysyłać adresatowi papierowej decyzji, jeżeli ten nie odbiera jej w formie elektronicznej

Publikacja: 15.11.2012 08:38

E-decyzja prawidłowo przekazana stronie będzie uważana za doręczoną, nawet gdy ta dokumentu nie odbi

E-decyzja prawidłowo przekazana stronie będzie uważana za doręczoną, nawet gdy ta dokumentu nie odbierze.

Foto: www.sxc.hu

Rząd pracuje nad założeniami do nowelizacji ustawy o informatyzacji działalności podmiotów wykonujących zadania publiczne. Nowe prawo ma ponadto znowelizować kodeks postępowania administracyjnego, ordynację podatkową oraz prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Celem zmian jest  upowszechnienie komunikacji elektronicznej między organami administracji a obywatelami.

W obowiązującym teraz stanie prawnym zgoda na komunikację elektroniczną z urzędem jest wyrażana dla indywidualnej sprawy administracyjnej. Oznacza to, że strona lub inny uczestnik postępowania musi ją wyrażać odrębnie dla każdego toczącego się postępowania, w którym uczestniczy.

To ma się zmienić. Kierowane przez Michała Boniego Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji chce, żeby już samo wniesienie przez stronę pisma w formie elektronicznej (np. do wójta) obligowało organ do stosowania w postępowaniu tej właśnie formy komunikacji ze stroną.

– Zmienić się ma zakres zgody na stosowanie elektronicznych doręczeń – informuje Włodzimierz Karpiński, sekretarz stanu w MAiC. – Obecnie taka zgoda strony jest wymagana oddzielnie dla każdego z postępowań toczących się przed danym organem (np. starostą). Przygotowywana nowelizacja zakłada, że obywatel (a także przedsiębiorca czy cudzoziemiec) będzie mógł wyrazić generalną zgodę na przesyłanie mu  drogą elektroniczną pism urzędowych w określonych kategoriach spraw – wyjaśnia wiceminister.

Jednocześnie w postępowaniu administracyjnym czy prowadzonym na podstawie ordynacji podatkowej będzie obowiązywała zasada, że strona w każdej fazie postępowania może zrezygnować z komunikowania się drogą elektroniczną. Po złożeniu takiego oświadczenia wszelkie pisma będą jej przesyłane tradycyjnie  pocztą.

Zmienią się także zasady doręczania pism elektronicznych. E-decyzja prawidłowo przekazana stronie będzie uważana za doręczoną, nawet gdy ta dokumentu nie odbierze.

Zdaniem Ryszarda Grobelnego, prezydenta Poznania, projekt skupia się głównie na zmianie postaci przekazywania informacji: z papierowej na elektroniczną. Nie przełoży się to jednak znacząco na upraszczanie czy wręcz eliminowanie nadmiernie skomplikowanych procedur.

– Celem informatyzacji nie powinno być ułatwianie kontaktów, ale usprawnienie procedur – tłumaczy Ryszard Grobelny.

– Planowana nowelizacja  jest kolejnym wyrywkowym działaniem, które osiągnięcie założonego celu stawia pod znakiem zapytania – dodaje Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

Etap legislacyjny: uzgodnienia międzyresortowe

Wójt nie będzie już biegał na pocztę

Przygotowany przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji projekt zakłada zmianę zasad doręczania e-dokumentów, wprowadzając tzw. fikcję doręczenia.

Obecnie wygląda to następująco. Gdy strona nie odbiera dokumentu elektronicznego (decyzji) z systemu teleinformatycznego organu, to ten, w terminie siedmiu dni od dnia przesłania na e-mail strony powiadomienia o możliwości takiego odbioru, ma obowiązek wysłać dokument tradycyjnie, czyli np. za pośrednictwem poczty.

Przedstawione przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji założenia odchodzą od dotychczasowego rozwiązania. Oznacza to, że po upływie określonego czasu e-dokument nieodebrany przez stronę będzie traktowany tak samo jak prawidłowo doręczony. Ma to zapobiec celowemu przedłużaniu postępowań poprzez nieodbieranie e-pism.

Rząd pracuje nad założeniami do nowelizacji ustawy o informatyzacji działalności podmiotów wykonujących zadania publiczne. Nowe prawo ma ponadto znowelizować kodeks postępowania administracyjnego, ordynację podatkową oraz prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Celem zmian jest  upowszechnienie komunikacji elektronicznej między organami administracji a obywatelami.

W obowiązującym teraz stanie prawnym zgoda na komunikację elektroniczną z urzędem jest wyrażana dla indywidualnej sprawy administracyjnej. Oznacza to, że strona lub inny uczestnik postępowania musi ją wyrażać odrębnie dla każdego toczącego się postępowania, w którym uczestniczy.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr