Uzgodnienia polityki rozwoju gmin

Trwają uzgodnienia zasad prowadzenia polityki rozwoju między organizacjami samorządowymi a Ministerstwem Rozwoju Regionalnego.

Publikacja: 11.04.2013 10:00

Trwają uzgodnienia zasad prowadzenia polityki rozwoju między organizacjami samorządowymi a Ministers

Trwają uzgodnienia zasad prowadzenia polityki rozwoju między organizacjami samorządowymi a Ministerstwem Rozwoju Regionalnego.

Foto: www.sxc.hu

Właśnie wpłynęły do ministerstwa uwagi samorządowców w sprawie zmian w ustawie o polityce rozwoju.

Są wprowadzane, by lepiej wykorzystać środki unijne w nowym okresie budżetowym. MRR postanowiło nawet naruszyć w tym celu konstytucyjne zasady ustrojowe samorządu terytorialnego, nazywając to zorientowaniem na rezultaty. Wiele propozycji okazało się nie do przyjęcia dla przedstawicieli strony  samorządowej.

Niezbędne pojęcia

Samorządowcy nie wyrażają zgody na wyeliminowanie pojęć lokalnych obszarów problemowych, obszarów wsparcia i obszarów metropolitalnych z kompetencji gmin i zastąpienie ich pojęciem obszaru funkcjonalnego, miejskiego obszaru funkcjonalnego ośrodka wojewódzkiego (dotychczasowe pojęcie obszaru metropolitalnego) oraz obszaru strategicznej interwencji państwa w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Wyznaczanie tych obszarów przekazano samorządowym województwom, które mają je zapisać w planie zagospodarowania przestrzennego województwa. Zmiany te prowadzą do dyktatu województwa w zakresie miejskich i wiejskich obszarów funkcjonalnych. W dodatku propozycje zmian nie odpowiadają na pytanie, co zrobić w sytuacji, gdy dana jednostka samorządowa nie zgodzi się z ustaleniami województwa.

Dlatego organizacje domagają się wyraźnego rozróżnienia lokalnych i regionalnych obszarów funkcjonalnych oraz zapewnienia samodzielności gminy w określaniu „swoich" obszarów. Dodatkowo samorządy gminne i powiatowe proponują wprowadzenie do ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym mechanizmu uzgodnienia zasięgu miejskiego i wiejskiego obszaru funkcjonalnego, a także innych, z gminami i powiatami położonymi na tych obszarach.

Kontrakt terytorialny

Do problemów z obszarami funkcjonalnymi samorządowcy dorzucili kwestię kontraktu terytorialnego. Zgadzają się wprawdzie, iż gospodarzem kontraktu wojewódzkiego powinien być samorząd województwa we współpracy z pozostałymi jednostkami, ale jednocześnie zauważają, iż w dokumentach tak UE, jak i krajowych, przewidziano także inne możliwości interwencji terytorialnej, które nie muszą się pokrywać z obszarami województw. W takim przypadku samorządowcy zaproponowali przyjęcie zapisu w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, który umożliwi negocjacje kontraktu wojewody z daną jednostką samorządową. Propozycja pomija udział marszałka w tych uzgodnieniach, wyznaczając rolę negocjatora przedstawicielowi rządu oraz „koordynatora" ze strony samorządowej.

Propozycje organizacji samorządowych burzą koncepcję skoncentrowania środków finansowych przy jednoczesnym ich rozproszeniu. Ale, jak powiedział Michał Boni, minister administracji i cyfryzacji, MRR nie może być jedynie „przetwarzaczem" środków unijnych, a proponowane rozwiązania nie mogą naruszać zasad ustrojowych.

Opinia dla „Rz"

Cezary Gabryjączyk starosta łaski, członek KWRiST

Polskie prawo mówi, że samorząd terytorialny sprawuje istotną część władzy publicznej. Zgodnie z konstytucją podstawową jednostką samorządową jest gmina, a pozostałe określają ustawy.  Art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa stanowi, że „zakres działania samorządu województwa nie narusza samodzielności powiatu i gmin". Ten jasny podział zapewnia partnerstwo poszczególnych szczebli samorządowych. Dlatego strona samorządowa nie godzi się na firmowane przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego nowe relacje  między województwem a gminami i powiatami burzące dotychczasowy model. Wnioskowaliśmy o wprowadzenie rzeczywistego partnerstwa oraz zapewnienie równowagi między zadaniami gmin i powiatów, a zadaniami województw.

Właśnie wpłynęły do ministerstwa uwagi samorządowców w sprawie zmian w ustawie o polityce rozwoju.

Są wprowadzane, by lepiej wykorzystać środki unijne w nowym okresie budżetowym. MRR postanowiło nawet naruszyć w tym celu konstytucyjne zasady ustrojowe samorządu terytorialnego, nazywając to zorientowaniem na rezultaty. Wiele propozycji okazało się nie do przyjęcia dla przedstawicieli strony  samorządowej.

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów