Reklama

Zmiany w przepisach o usuwaniu przez powiatu pojazdów

Starosta będzie miał miesiąc na złożenie do sądu wniosku ?o orzeczenie na rzecz powiatu przepadku samochodu usuniętego z ulicy np. ?za brak OC.

Publikacja: 17.10.2014 09:13

Zmiany w przepisach o usuwaniu przez powiatu pojazdów

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński

Najwyższa Izba Kontroli ostro skrytykowała funkcjonowanie przepisów kodeksu drogowego o usuwaniu przez powiaty pojazdów i odholowywanie ich na strzeżone parkingi. Sugerowała ich szybką korektę. Senat właśnie ją przygotował.

Dzięki noweli decydujący o usunięciu samochodu z drogi (np. straż miejska) będzie musiał  szybko informować starostę o tym fakcie. Ten będzie miał miesiąc na złożenie wniosku o orzeczenie jego przepadku na rzecz powiatu. Za przechowywanie auta po upływie terminu aż do złożenia wniosku zapłaci powiat, a nie właściciel.

Za sprawą zmian postępowanie nabierze tempa. Właściciel nie będzie już płacił za nie swoją przewlekłość. To dziś naprawdę duży problem.

– Powiaty nie są przygotowane do zadań związanych z usuwaniem z dróg pojazdów – oceniła niedawno NIK. Izba zarzuciła samorządom m.in. przewlekłość w podejmowaniu decyzji w sprawie wnioskowania o przepadek takich pojazdów i wskazała przepisy do zmiany.

Chodzi o sprawne pojazdy, usuwane z dróg np. za parkowanie w miejscu zabronionym czy usuwane z drogi w związku z tym, że prowadzone były przez osoby nietrzeźwe lub niemające wymaganych dokumentów, np. OC czy prawa jazdy. NIK podliczyła, że w czasie objętym kontrolą z dróg na terenach sprawdzanych powiatów usunięto łącznie 854 pojazdy. Prawie  20 proc. nie zostało odebranych z parkingów przez właścicieli w ciągu trzech miesięcy. W takim wypadku, zgodnie z przepisami, starostowie powinni składać wnioski do sądu o orzeczenie przepadku tych pojazdów na rzecz powiatu.

Reklama
Reklama

Kontrola NIK wykazała jednak, że w dziewięciu z 14 sprawdzanych starostw doszło do bezczynności lub opieszałości. Efektem był nieuzasadniony wzrost kosztów przechowywania pojazdów, którymi obciążano ich właścicieli, przy czym – co podkreśliła Izba – nie mieli oni wpływu na działania samorządu.

Łączną kwotę z niepobierania opłat za przechowywanie i usuwanie pojazdów lub pobieranie opłat zbyt niskich wyliczono na 652,1 tys. zł.

Pojazd może też trafić na parking starosty na koszt właściciela, kiedy został pozostawiony w miejscu zabronionym i utrudnia ruch lub zagraża bezpieczeństwu. Utrata auta grozi też kierującemu, którego pojazd przekroczył wymiary, dopuszczalną masę całkowitą lub nacisk osi, określone w przepisach ruchu drogowego.

Usunięty z drogi pojazd trafia na parking strzeżony wyznaczony przez starostę. Jeśli wyznaczył kilka parkingów, na których pojazd mógłby być umieszczony, właściwy jest ten położony najbliżej miejsca, z którego auto zabrano.

Etap legislacyjny: przed I czytaniem w Sejmie

Najwyższa Izba Kontroli ostro skrytykowała funkcjonowanie przepisów kodeksu drogowego o usuwaniu przez powiaty pojazdów i odholowywanie ich na strzeżone parkingi. Sugerowała ich szybką korektę. Senat właśnie ją przygotował.

Dzięki noweli decydujący o usunięciu samochodu z drogi (np. straż miejska) będzie musiał  szybko informować starostę o tym fakcie. Ten będzie miał miesiąc na złożenie wniosku o orzeczenie jego przepadku na rzecz powiatu. Za przechowywanie auta po upływie terminu aż do złożenia wniosku zapłaci powiat, a nie właściciel.

Reklama
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Dobra osobiste
Wypadek na A1. Sąd zdecydował ws. pozwów rodziny Sebastiana M.
Prawo pracy
Prawnik ostrzega: nadchodzi rewolucja w traktowaniu samozatrudnionych
Podatki
Skarbówka ostrzega uczniów i studentów przed takim „dorabianiem"
Sądy i trybunały
Wyrok TSUE to nie jest opcja atomowa, ale chaos w sądach i tak spotęguje
Reklama
Reklama