Zmiany w przepisach o usuwaniu przez powiatu pojazdów

Starosta będzie miał miesiąc na złożenie do sądu wniosku ?o orzeczenie na rzecz powiatu przepadku samochodu usuniętego z ulicy np. ?za brak OC.

Publikacja: 17.10.2014 09:13

Zmiany w przepisach o usuwaniu przez powiatu pojazdów

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński

Najwyższa Izba Kontroli ostro skrytykowała funkcjonowanie przepisów kodeksu drogowego o usuwaniu przez powiaty pojazdów i odholowywanie ich na strzeżone parkingi. Sugerowała ich szybką korektę. Senat właśnie ją przygotował.

Dzięki noweli decydujący o usunięciu samochodu z drogi (np. straż miejska) będzie musiał  szybko informować starostę o tym fakcie. Ten będzie miał miesiąc na złożenie wniosku o orzeczenie jego przepadku na rzecz powiatu. Za przechowywanie auta po upływie terminu aż do złożenia wniosku zapłaci powiat, a nie właściciel.

Za sprawą zmian postępowanie nabierze tempa. Właściciel nie będzie już płacił za nie swoją przewlekłość. To dziś naprawdę duży problem.

– Powiaty nie są przygotowane do zadań związanych z usuwaniem z dróg pojazdów – oceniła niedawno NIK. Izba zarzuciła samorządom m.in. przewlekłość w podejmowaniu decyzji w sprawie wnioskowania o przepadek takich pojazdów i wskazała przepisy do zmiany.

Chodzi o sprawne pojazdy, usuwane z dróg np. za parkowanie w miejscu zabronionym czy usuwane z drogi w związku z tym, że prowadzone były przez osoby nietrzeźwe lub niemające wymaganych dokumentów, np. OC czy prawa jazdy. NIK podliczyła, że w czasie objętym kontrolą z dróg na terenach sprawdzanych powiatów usunięto łącznie 854 pojazdy. Prawie  20 proc. nie zostało odebranych z parkingów przez właścicieli w ciągu trzech miesięcy. W takim wypadku, zgodnie z przepisami, starostowie powinni składać wnioski do sądu o orzeczenie przepadku tych pojazdów na rzecz powiatu.

Kontrola NIK wykazała jednak, że w dziewięciu z 14 sprawdzanych starostw doszło do bezczynności lub opieszałości. Efektem był nieuzasadniony wzrost kosztów przechowywania pojazdów, którymi obciążano ich właścicieli, przy czym – co podkreśliła Izba – nie mieli oni wpływu na działania samorządu.

Łączną kwotę z niepobierania opłat za przechowywanie i usuwanie pojazdów lub pobieranie opłat zbyt niskich wyliczono na 652,1 tys. zł.

Pojazd może też trafić na parking starosty na koszt właściciela, kiedy został pozostawiony w miejscu zabronionym i utrudnia ruch lub zagraża bezpieczeństwu. Utrata auta grozi też kierującemu, którego pojazd przekroczył wymiary, dopuszczalną masę całkowitą lub nacisk osi, określone w przepisach ruchu drogowego.

Usunięty z drogi pojazd trafia na parking strzeżony wyznaczony przez starostę. Jeśli wyznaczył kilka parkingów, na których pojazd mógłby być umieszczony, właściwy jest ten położony najbliżej miejsca, z którego auto zabrano.

Etap legislacyjny: przed I czytaniem w Sejmie

Najwyższa Izba Kontroli ostro skrytykowała funkcjonowanie przepisów kodeksu drogowego o usuwaniu przez powiaty pojazdów i odholowywanie ich na strzeżone parkingi. Sugerowała ich szybką korektę. Senat właśnie ją przygotował.

Dzięki noweli decydujący o usunięciu samochodu z drogi (np. straż miejska) będzie musiał  szybko informować starostę o tym fakcie. Ten będzie miał miesiąc na złożenie wniosku o orzeczenie jego przepadku na rzecz powiatu. Za przechowywanie auta po upływie terminu aż do złożenia wniosku zapłaci powiat, a nie właściciel.

Spadki i darowizny
Odziedziczyłeś majątek? By dysponować spadkiem, musisz mieć ten dokument
Sądy i trybunały
Student po IV roku prawa wie wszystko, co potrzebne, by być asystentem sędziego
Zawody prawnicze
Ewa Wrzosek ukarana. Sąd Dyscyplinarny przy Prokuratorze Generalnym zdecydował
Sądy i trybunały
Sędzia Koska-Janusz jednak poprowadzi proces ws. Funduszu Sprawiedliwości
Sądy i trybunały
Dariusz Mazur tłumaczy powody nagłej wolty Ministerstwa Sprawiedliwości