Koronawirus: straż miejska może kontrolować, ale nie karać za brak maseczki

Wywiązywanie się z obowiązku zakrywania nosa i ust może kontrolować zarówno straż miejska jak i policja. Ci pierwsi mogą jedynie prosić obywatela o współpracę, ale nie mają możliwości ukarać niestosującego się do nakazu - pisze Onet.pl.

Aktualizacja: 09.10.2020 19:43 Publikacja: 09.10.2020 18:31

Straż miejska nie może karać za brak maseczki.

Straż miejska nie może karać za brak maseczki.

Foto: Adobe Stock

Często do łamania obowiązków podczas epidemii dochodzi w środkach komunikacji miejskiej. Jeśli pasażerowie nie przestrzegają obostrzeń: nie zakrywają twarzy albo nie respektują limitu miejsc w pojeździe wtedy reaguje kierowca, motorniczy czy maszynista - czytamy na Onet.pl.

Gdy mimo próśb kierującego pojazdem pasażerowie nie stosują się do próśb albo są agresywni, wzywana jest policji.

Funkcjonariusze policji za brak maseczki mogą nałożyć mandat w wysokości 500 zł, a nawet skierować wniosek do sanepidu o nałożenie grzywny, która może wynosić nawet 30 tys. zł.

Czytaj także: Od soboty maseczka, zaświadczenie lub mandat

– Owszem, straż miejska prowadzi takie kontrole, ale nie ma ustawowych narzędzi, by za to karać. Podobnie po wprowadzeniu w Warszawie strefy żółtej - nie będzie mogła nakładać mandatów za brak maseczek na ulicy i w innych publicznych miejscach. Oczywiście strażnicy miejscy na pewno będą zwracać uwagę osobom, które nie będą przestrzegać obostrzeń. Do tej pory również to robili podczas prowadzonych kontroli w komunikacji miejskiej – mówi Onetowi Karolina Gałecka, rzeczniczka Urzędu m.st. Warszawy.

Gałecka zwróciła także uwagę, że przepisy covidowe mające zastosowanie w komunikacji miejskiej są mało precyzyjne. – Nie jest w nich określone na przykład, kto ma w sytuacji przepełnienia opuścić pojazd i na jakiej podstawie ma zostać do tego wytypowany. I właściwie przez kogo - nie jest powiedziane, że to kierowca ma robić jakąś selekcję – zwraca uwagę rzeczniczka.

– W rozporządzeniu nie ma również wskazanego organu, który jest odpowiedzialny za kontrolowanie stosowania się do ograniczeń. Jest tylko wspomniane - o ile się nic nie zmieniło - że w sytuacji, kiedy będzie przepełniony tramwaj, autobus, to odpowiedzialność ponosi osoba kierująca pojazdem i to na nią będą nakładane mandaty. W Warszawie akurat takich sytuacji nie było, ale słyszałam, że w innych miastach kierowcy zostali za to ukarani. To jest sytuacja trudna, ponieważ kierujący nie jest od tego, żeby liczyć pasażerów. Ma skupić się na bezpiecznym prowadzeniu pojazdu – podkreśla Gałecka.

Często do łamania obowiązków podczas epidemii dochodzi w środkach komunikacji miejskiej. Jeśli pasażerowie nie przestrzegają obostrzeń: nie zakrywają twarzy albo nie respektują limitu miejsc w pojeździe wtedy reaguje kierowca, motorniczy czy maszynista - czytamy na Onet.pl.

Gdy mimo próśb kierującego pojazdem pasażerowie nie stosują się do próśb albo są agresywni, wzywana jest policji.

Pozostało 83% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów