Rada miejska w Rudniku nad Sanem podjęła uchwałę w sprawie wprowadzenia stałego zakazu sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych w miejscach publicznych nie wymienionych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Zgodnie z jej przepisami stały zakaz spożywania, sprzedawania i podawania alkoholu miał obowiązywać na cmentarzach, w miejscach upamiętniających ważne wydarzenia historyczne, na targowiskach, przystankach autobusowych, parkingach miejscach postojowych, placach zabaw dla dzieci i obszarach kolejowych. Zakaz spożywania i sprzedaży (podawania) alkoholu radni chcieli także wprowadzić w pomieszczeniach wspólnych budynków wielorodzinnych, w szczególności na klatkach schodowych, w ciągach komunikacyjnych i piwnicach.
Nieważność w całości tej uchwały stwierdził wojewoda podkarpacki (rozstrzygnięcie nadzorcze z 17 października 2014 r., sygn. P.II.4131.2.136.2014).
W jego ocenie bowiem uchwała rady miejskiej w Rudniku nad Sanem podejmując uchwałę tej treści w sposób istotny naruszyła prawo, a w szczególności art. 14 ust. 1 pkt 4 i 6 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. W myśl tego przepisu w innych niewymienionych (w ustawie) miejscach, obiektach lub na określonych obszarach gminy, ze względu na ich charakter, rada gminy może wprowadzić czasowy lub stały zakaz sprzedaży, podawania, spożywania oraz wnoszenia napojów alkoholowych.
- Rada gminy stanowiąc akt prawa miejscowego związana jest tym przepisem ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi, pozostałymi przepisami tej ustawy oraz innymi powszechnie obowiązującymi aktami normatywnymi, mającymi zastosowanie w przedmiocie regulacji – mówi Janusz Olech, dyrektor Generalny Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego. – Akty prawa miejscowego winny zatem regulować kwestie wynikające z delegacji ustawowej w taki sposób, by przyjęte w oparciu o nią normy uzupełniały przepisy powszechnie obowiązujące kształtujące prawa i obowiązki ich adresatów. Dlatego delegacja ustawowa zawarta w art. 14 ust. 6 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi nie powinna być odczytywana w oderwaniu od innych przepisów tej ustawy, w szczególności zaś przepisów ujętych w jej art. 14 ust. 1 – 5 – wyjaśnia dyrektor Olech.