Natomiast głosowanie imienne jest szczególną formą głosowania jawnego. Wymaga ono jednoznacznej identyfikacji oddających głos radnych, co może nastąpić np. poprzez użycie kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem radnego.
Wyłączenie radnego
Radny nie może brać udziału w głosowaniu w radzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego (art. 25a u.s.g.). W orzecznictwie przyjmuje się, że pojęcie: interes prawny oznacza osobisty, konkretny i aktualny prawnie chroniony interes, który może być realizowany na podstawie określonego przepisu.
Zakaz ten dotyczy wszystkich aktów podejmowanych przez organ gminy czy komisję oraz wszelkich uchwał, w tym intencyjnych. Przesłanką wyłączenia radnego od głosowania nie jest tylko istnienie konfliktu interesów, w związku z czym radny powinien wyłączyć się także wtedy, gdy jego interes prawny będzie zbieżny z interesem gminy (por. wyrok NSA z 9 kwietnia 2013 r., sygn. I OSK 124/13, NZS 2013/3/13).
Wejście w życie
Na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy (art. 40 ust. 1 u.s.g.).
Uchwały rady gminy, które nie są aktami prawa miejscowego, wchodzą w życie z dniem ich podjęcia (chyba że zastrzeżono w nich inaczej).
Natomiast uchwały rady będące aktami prawa miejscowego, aby wejść w życie, wymagają publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym. W art. 4 ust. 1 ustawy z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (dalej u.o.a.) przewidziano, że akty normatywne, zawierające przepisy powszechnie obowiązujące, ogłaszane w dziennikach urzędowych wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia, chyba że dany akt określi dłuższy termin.
Zgodnie z art. 28 ust. 2 u.o.a. wójt (burmistrz, prezydent miasta) prowadzi w postaci elektronicznej zbiór aktów prawa miejscowego stanowionych przez gminę. Z ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej wynika obowiązek udostępniania uchwał rady gminy w Biuletynie Informacji Publicznej.
Przedłożenie organowi nadzoru
W art. 90 u.s.g. przewidziano, że w ciągu siedmiu dni od podjęcia uchwały przez radę gminy wójt ma obowiązek przedłożenia jej wojewodzie. Akty ustanawiające przepisy porządkowe wójt przekazuje w ciągu dwóch dni od ich ustanowienia. Uchwałę w sprawie absolutorium oraz inne uchwały rady gminy objęte zakresem nadzoru regionalnej izby obrachunkowej powinny zostać przekazane tej izbie.
podstawa prawna: art. 14, art. 18a, art. 20, art. 25a, art. 28a, art. 28b, art. 30 ust. 2 pkt 1, art. 37a, art. 58, art. 67 ust. 1, art. 89, art. 90 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2013 r., poz. 594 ze zm.)
podstawa prawna: art. 4, art. 13 pkt 2, art. 28 ust. 2 i 3 ustawy z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn. DzU z 2011 r. nr 197, poz. 1172 ze zm.)
podstawa prawna: art. 8 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 782 ze zm.)