Rada gminy decyduje o przesłankach rozwiązania stosunku pracy z radnym

To rada gminy decyduje, czy zachodzą przesłanki uwzględnienia wniosku pracodawcy o rozwiązanie stosunku pracy z radnym. Rada może, ale nie musi, wyrazić na to zgodę.

Publikacja: 25.08.2015 02:00

Rada gminy decyduje o przesłankach rozwiązania stosunku pracy z radnym

Foto: www.sxc.hu

Czego dotyczył spór

Rada gminy w marcu 2014 r. podjęła uchwałę o odmowie zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym zatrudnionym w zakładzie gospodarki komunalnej i mieszkaniowej. W jej uzasadnieniu wskazano, że pracodawca powoływał się na ekonomiczne i organizacyjne przyczyny wypowiedzenia umowy o pracę z radnym. Wątpliwości rady wzbudziła procedura samego wypowiedzenia. Zakład gospodarki komunalnej i mieszkaniowej przejął bowiem pracownika z zakładu budowy i eksploatacji wiejskich urządzeń komunalnych od 1 stycznia 2014 r. Natomiast już 31 stycznia 2014 r. wręczono mu wypowiedzenie.

W ocenie rady pracodawca nie dopełnił obowiązku wynikającego z art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym i nie uzyskał uprzedniej zgody rady gminy na rozwiązanie stosunku pracy. Ze stosownym wnioskiem pracodawca wystąpił dopiero po upływie wielu dni od doręczenia wypowiedzenia i po powzięciu informacji, że radny wniósł pozew do sądu pracy o uznanie wypowiedzenia za bezskuteczne.

Pracodawca zaskarżył uchwałę do sądu administracyjnego i wniósł o stwierdzenie jej nieważności. W ocenie zakładu z przepisu art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym wynika, że rada gminy odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli jego podstawą są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu. W spornej sprawie taka sytuacja nie miała jednak miejsca, więc rada gminy miała obowiązek podjęcia uchwały wyrażającej zgodę na rozwiązanie stosunku pracy.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie oddalił skargę zakładu. Przypomniał, że rozwiązanie stosunku pracy z radnym wymaga uprzedniej zgody rady gminy. Brzmienie spornego przepisu w tym zakresie jest jasne i nie budzi wątpliwości. Uprzedni to taki, który miał miejsce wcześniej, przed czymś. Co prawda WSA zgodził się, że przepis nie określa, z jakim wyprzedzeniem pracodawca ma się zwrócić ze stosownym wnioskiem do rady gminy. Jednak w orzecznictwie i literaturze podkreśla się, że wyprzedzenie nie powinno być nazbyt wielkie, aby konsultowane przyczyny wypowiedzenia nie uległy w tym czasie dezaktualizacji.

Zdaniem sądu analiza sprawy prowadzi do wniosku, że przyczyną rozwiązania umowy o pracę nie były zdarzenia związane z wykonywaniem przez niego mandatu radnego. Zatem wyrażenie zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym lub odmowa takiej zgody pozostawiona była uznaniu rady gminy. Zaskarżona uchwała odpowiada zaś prawu.

Rozstrzygnięcie

Racji skarżącemu nie przyznał też Naczelny Sąd Administracyjny. W jego ocenie brzmienie spornego przepisu świadczy o woli ustawodawcy zapewnienia szczególnej ochrony trwałości stosunku pracy radnego, ograniczając swobodę pracodawcy w jednostronnym rozwiązaniu takiego stosunku. Celem tego ograniczenia jest ochrona ważnego interesu publicznego w postaci zapewnienia jak największej niezależności w sprawowaniu funkcji radnego, wybranego przez ogół mieszkańców gminy posiadających czynne prawo wyborcze, co niewątpliwie wzmacnia rozwój społeczeństwa obywatelskiego.

NSA nie zgodził się z argumentacją skarżącego, że skoro podstawą rozwiązania stosunku pracy z radnym nie są zdarzenia związane z wykonywaniem przez niego mandatu, to rada ma obowiązek podjęcia uchwały wyrażającej zgodę.

W jego ocenie pozostałe przypadki wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy bądź odmowy zostały pozostawione swobodnemu uznaniu rady gminy, która decyduje, czy zachodzą przesłanki uwzględnienia wniosku pracodawcy.

W tych sytuacjach rada gminy może, ale nie musi, wyrazić zgodę na rozwiązanie stosunku pracy. Spornego przepisu nie można interpretować w ten sposób, że rada gminy musi wyrazić zgodę na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli pracodawca nie stawia mu zarzutów związanych z wykonywaniem mandatu radnego. Sąd podkreślił, że dotknięta wadliwością byłaby taka uchwała, której motywy byłyby nie do pogodzenia z zasadami porządku prawnego i która nie miałaby oparcia w stanie faktycznym, w jakim wypowiedzenie zostało dokonane.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 lipca 2015 r., sygn. akt  II OSK 625/15.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Prawo drogowe
Ważny wyrok ws. płatnego parkowania. Sąd: nie można nakładać kar za spóźnienie
Oświata i nauczyciele
Nauczyciele nie ruszyli masowo po pieniądze za nadgodziny. Dlaczego?
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo