Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 24 listopada 2015 r. (sygn. II OSK 722/14).
Stan faktyczny
Rada miasta W. podjęła uchwałę w sprawie przejęcia przez miasto (od 1 lipca 2013 r.) do wykonywania zadania polegającego na odbiorze odpadów komunalnych, które powstają na nieruchomościach niezamieszkałych (m.in. biurowce, obiekty gastronomiczne, budynki użyteczności publicznej, centra handlowo – usługowe, placówki oświatowe, ochrony zdrowia, kultury, przedsiębiorstwa, targowiska i bazary itp.).
Uchwałę tą zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego M.W. Argumentował, że ta narusza jego interes prawny w ten sposób, że pozbawia go praw słusznie nabytych, w tym na podstawie decyzji administracyjnych uprawniających go do prowadzenia działalności polegającej na odbieraniu odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych. Co więcej zobowiązuje go do rozwiązania – z dniem 21 lipca 2013 r. – wszystkich umów o odbiór odpadów wiążących go z podmiotami korzystającymi z jego usług. W ocenie skarżącego taka uchwała narusza konstytucyjną zasadę wolności gospodarczej i stanowi przejaw dyskryminacji podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.
W ocenie sądów administracyjnych
Uprawnienie do podjęcia uchwały w sprawie przejęcia przez miasto odbierania odpadów komunalnych z terenu nieruchomości niezamieszkałych znajduje umocowanie w art. 6c ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
- Uchwała ta w żaden sposób nie zmienia podstawowych zasad wynikających z powołanej ustawy związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi przez gminę – podkreślił WSA w Warszawie w wyroku z 8 listopada 2013 r. (sygn. IV SA/Wa 1365/13). – A jedynym skutkiem jej podjęcia jest objęcie całego obszaru gminy W. nowym systemem odbierania odpadów komunalnych – wskazywał sąd.