Te 18 gmin powiązanych obszarowo z Centralnym Portem Komunikacyjnym to Baranów, Błonie, Brwinów, Grodzisk Mazowiecki, Jaktorów, Michałowice, Milanówek, Nowa Sucha, Ożarów Mazowiecki, Piastów, Podkowa Leśna, Pruszków, Radziejowice, Sochaczew (gmina), Sochaczew (miasto), Teresin, Wiskitki, Żyrardów.
Wyznaczenie obszaru otoczenia CPK stanowi podstawowe rozstrzygnięcie w procesie zarządzania rozwojem tego obszaru, określonym szczegółowo w dziale IVB ustawy o CPK. Obszar otoczenia CPK stanowi obszar funkcjonalny oraz obszar strategicznej interwencji w rozumieniu art. 5 pkt 6a i 6b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057, z późn. zm.), wyznaczony w celu skoordynowania szeregu zjawisk przestrzennych, gospodarczych oraz społecznych związanych z realizacją i użytkowaniem CPK.
Czytaj więcej
Zamiast uregulowania uczciwej wyceny nieruchomości wywłaszczanych na cele budowy lotniska, rząd zdecydował się na rozwiązanie najbardziej niekorzystne dla właścicieli.
Jak wynika z zapowiedzi resortu funduszy i polityki regionalnej, któremu teraz podlega inwestycja w CPK, prace budowlane przy budowie lotniska mają rozpocząć się w połowie 2023 r. Minister jest zobowiązany do zasięgnięcia opinii organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego, wskazanych w projekcie rozporządzenia, „uwzględniając potrzebę zapewnienia sprawnej realizacji Przedsięwzięć w otoczeniu CPK i zapewnienia ich sprawnego funkcjonowania oraz konieczność wyznaczenia obszaru w sposób zwarty i ograniczony do obszaru występowania obecnych lub prognozowanych powiązań funkcjonalnych Przedsięwzięcia”.
Wyznaczając obszar otoczenia inwestycji przeanalizowano całość ternu w promieniu 100 km od geometrycznego środka planowanej lokalizacji CPK. W skład obszaru analiz weszło 348 gmin z 6 województw, z czego: woj. mazowieckie 224 gminy, woj. łódzkie 106 gmin, woj. kujawsko-pomorskie 11 gmin, woj. wielkopolskie 3 gminy, woj. świętokrzyskie 3 gminy, woj. lubelskie 1 gmina. Finalnie otoczenie inwestycji obejmie 18 gmin.