10 lutego br. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o finansach publicznych. Powstała ona z połączenia projektów: senackiego i rządowego.
Na zasadach ogólnych
Pierwszy projekt to wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 9 kwietnia 2015 r. Sąd wskazał w nim, że generalne wyłączenie z możliwości udostępniania (w trybie przepisów o informacji publicznej) wszystkich dokumentów wytworzonych podczas przeprowadzania audytu (z wyjątkiem planu audytu i sprawozdania z jego przeprowadzenia) jest niezgodne z konstytucją (sygn. K 14/13).
Aby usunąć wątpliwości interpretacyjne, Senat zaproponował uchylenie art. 284 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, który stanowi właśnie, że udostępnieniu, jako informacja publiczna, podlega plan audytu i sprawozdanie z wykonania audytu. W ocenie senatorów wykreślenie spowoduje, że dostęp do dokumentów wytworzonych przez audytora będzie się odbywać w całości na zasadach ogólnych, ustawy o dostępie do informacji publicznej. A w konsekwencji organ będzie mógł odmówić udostępnienia niektórych z nich.
To rozwiązanie krytykowały samorządy, m.in. Związek Powiatów Polskich.
– W naszej opinii zwracaliśmy uwagę, że sam Trybunał Konstytucyjny w uzasadnieniu wyroku z 9 maja 2015 r. wskazywał, że jeżeli unormowania ustawy o dostępie do informacji publicznej okażą się niewystarczające z punktu widzenia audytu wewnętrznego, to ustawodawca powinien rozważyć potrzebę unormowania ewentualnych odstępstw w niezbędnym zakresie od zasad i trybu dostępu do dokumentów audytowych w stosunku do ustawy o dostępie do informacji publicznej, np. w nawiązaniu do różnych faz (etapów) procedury audytowej – przypomina Ludwik Węgrzyn, prezes ZPP.