Wchodząca w życie z dniem 1 stycznia 2018 r. ustawa z 20 lipca 2017r. Prawo wodne (DzU z 2017 r., poz. 1121), zastąpi dotychczas obowiązujące przepisy – ustawy dnia z 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne. Wprowadzone zostanie w związku z tym szereg zmian w zakresie polityki gospodarowania wodami. Część zmian będzie dotyczyć przedsiębiorców w związku z prowadzoną przez nich działalnością.
Katalog usług
Nowa ustawa, analogicznie do aktualnie obowiązującej, wyróżnia trzy sposoby korzystania z wód, tj. korzystanie powszechne, zwykłe oraz szczególne. Katalog szczególnego korzystania z wód uległ znacznemu rozszerzeniu w stosunku do dotychczasowego, część zaś sposobów korzystania z wód została zakwalifikowana jako tzw. „usługi wodne" – kategoria zaspokajania potrzeb wodnych, co prawda znana dotychczasowemu ustawodawstwu, niemniej jednak obejmująca dotychczas znacznie węższy katalog, aniżeli wykaz uregulowany w nowej ustawie.
W nowych przepisach jednoznacznie przesądzono, iż praktycznie każde korzystanie z wód na potrzeby działalności gospodarczej, niebędące korzystaniem powszechnym lub zwykłym, stanowi szczególne korzystanie z wód wymagające – co do zasady – uzyskania pozwolenia wodnoprawnego. Ustawa rozszerza jednocześnie kategorię usług wodnych, które dotychczas obejmowały utrzymywanie i kształtowanie zasobów wodnych (zwłaszcza piętrzenie, pobór, magazynowanie, uzdatnianie i dystrybucję wody) oraz odbieranie, oczyszczanie i odprowadzanie ścieków. Zgodnie z definicją zawartą w art. 35 ust. 1 nowej ustawy, usługi wodne polegają na zapewnieniu gospodarstwom domowym, podmiotom publicznym oraz podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą możliwości korzystania z wód w zakresie wykraczającym poza zakres powszechnego, zwykłego i szczególnego korzystania z wód. W art. 35 ust. 3 nowej ustawy wymieniony został zamknięty, rozszerzony w stosunku do aktualnej regulacji, katalog usług, które obecnie uchodząc za szczególne korzystanie z wód, będą od nowego roku traktowane jako usługi wodne. Wśród usług wodnych wymieniono m.in. pobór wód podziemnych lub powierzchniowych, wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi, korzystanie z wód do celów energetyki, w tym energetyki wodnej. Nowa demarkacja pomiędzy szczególnym sposobem korzystania z wód a usługami wodnymi, rozszerzająca katalog usług wodnych, będzie mieć istotny wpływ na zakres obowiązków przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w wielu branżach, w tym w: przemyśle, budownictwie czy energetyce.
System opłat
Zarówno aktualna regulacja, jak i ustawa z 20 lipca 2017 r., oparte są na zasadzie zwrotu kosztów usług wodnych. Oczywiste jest jednak, iż skoro nowa ustawa do usług wodnych zalicza szereg sposobów korzystania z wód związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, które dotychczas uchodziły za szczególne sposoby korzystania z wody, nie podlegając tym samym opłacie (z wyjątkiem wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi), zaś nowa ustawa kwalifikuje je jako usługi wodne, to zakres obciążeń finansowych ulegnie rozszerzeniu. Opłaty dotkną więc przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorach dotychczas nieobjętych takimi należnościami. Aktualne zasady ponoszenia opłat za usługi wodne, obejmujące obecnie wyłącznie pobór wód i wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi, regulowane są w ustawie z 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. DzU 2017r., poz. 519).
Wraz z wejściem w życie nowego Prawa wodnego, system opłat będzie uregulowany autonomicznie w stosunku do opłat środowiskowych, przy czym autonomia ta przejawiać się będzie zarówno w sposobie obliczania opłat, jak również ich uiszczania.